University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Finnish EFL learners' perceptions on errors, corrective feedback and foreign language anxiety

Thumbnail
View/Open
1000.Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Renko, Katariina
Date
2012
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Virheiden merkitys vieraiden kielten oppimisessa on tunnustettu aina 1970-luvulta lähtien, jolloin virheet alettiin nähdä välttämättömänä osana kielen ja sen sääntöjen oppimista. Virheiden tekemiseen vieraan kielen opiskelussa liittyy oleellisena osana opettajan oppijoille antama korjaava palaute (corrective feedback). Opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksen, jota korjaava palaute osaltaan edustaa, on kuitenkin todettu voivan aiheuttaa oppijoissa ahdistuneisuutta ja pelkoa (anxiety). Tässä tutkielmassa kartoitetaan, millaisia suullisia virheitä suomalaiset yhdeksäsluokkalaiset englannin kielen oppitunneilla tekevät ja miten noloina he niitä pitävät. Tarkoituksena on myös selvittää, miten he suhtautuvat tekemiinsä suullisiin virheisiin ja niihin liittyvään opettajan korjaavaan palautteeseen. Tutkimuksessa keskitytään erityisesti siihen, kokevatko yhdeksäsluokkalaiset virheet, korjaavan palautteen ja niihin liittyvät kommunikaatiotilanteet ahdistavina ja pelottavina. Tutkimukseen osallistui 100 yhdeksäsluokkalaista, joiden mielipiteitä kartoitettiin kirjallisen kyselyn avulla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että 83 % vastaajista kokee suullisten virheiden tekemisen luokkatilanteessa ahdistavana, vaikkakin enemmistöllä heistä (91 %) ahdistusta esiintyy harvoin tai silloin tällöin. Erityisen ahdistaviksi virheet koetaan opettajan läsnä ollessa, kun taas pari- ja ryhmätyötilanteissa ahdistusta esiintyy vähemmän. Yleisimmät syyt virheiden ahdistavuuteen liittyivät muihin oppilaisiin (nolous, nauraminen, kommentointi) tai opettajaan (arvosanan laskeminen, opettajan ajatukset). Lähes kaikki vastaajat (98%) kuitenkin mieltävät virheet hyödyllisiksi ja oppimista edistäviksi. Korjaavaa palautetta opettajalta toivoo aina tai usein 56 % vastaajista, vaikkakin 80 % vastaajista kokee palautteen hyödylliseksi aina tai usein. Opettajan tuleekin kiinnittää huomiota valitsemiinsa korjaamisstrategioihin, sillä toiset strategiat (elicitation) koettiin huomattavasti ahdistavampina kuin toiset (metalinguistic feedback), mikä voi osaltaan vaikuttaa siihen, että oppilaat eivät halua korjaavaa palautetta, vaikka mieltävätkin sen hyödylliseksi. Vaikka tutkimuksen aineisto on pienehkö, sen tulokset tarjoavat tuoretta tietoa suomalaisten kielenoppijoiden ahdistuneisuudesta ja suhtautumisesta virheisiin ja korjaavaan palautteeseen. Jatkotutkimuksia tarvitaankin eri ikäluokkien osalta, jotta oppilaiden ahdistuneisuuden syistä saadaan lisää tietoa. ...
Keywords
Foreign language anxiety individual learner differences errors corrective feedback kielet englannin kieli virheet pelko palaute
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201210122672

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21349]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre