University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Oral errors, corrective feedback and learner uptake in an EFL setting

Thumbnail
View/Open
369.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Taipale, Päivi
Date
2012
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Oppilaiden kielelliset virheet ovat luonnollinen osa luokkahuonediskurssia vieraiden kielten oppitunneilla. Opettaja antaa usein korjaavaa palautetta (corrective feedback) oppilaidensa virheisiin, ja parhaassa tapauksessa palaute auttaa oppilaita oppimaan virheistään. Tutkielma pyrkii kartoittamaan erilaisia opettajien käyttämiä keinoja, kun he antavat korjaavaa palautetta oppilaiden puheessa tekemiin virheisiin. Tutkielmassa tarkastellaan myös oppilaiden tapaa reagoida palautteeseen (uptake) ja sitä, onnistuvatko oppilaat korjaamaan alkuperäiset virheensä (repair). Tutkimuksen kohteena on kaksi lukiotason luokkaa ja heidän opettajansa. Aineisto koostuu kahdeksasta englannin tunnista (yhteensä noin 6 tuntia aineistoa). Analysointi tapahtui sekä videokuvattujen ja äänitettyjen nauhojen, että nauhojen pohjalta tehtyjen litteraattien avulla. Aineistosta etsittiin analysoitavaksi sekvenssit, jotka alkoivat oppilaan kielellisellä virheellä, saivat aikaan mahdollisen korjaavan palautteen opettajalta ja päättyivät mahdolliseen oppilaan reagointiin. Tutkielman tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1) Minkälaiset virheet johtavat varmimmin palautteeseen? 2) Minkälaisia korjaavan palautteen keinoja opettajat käyttävät oppilaiden puheessa tekemien virheiden korjaamiseen ja miten nämä eri keinot jakautuvat? 3) Mitkä palautteen keinot aiheuttavat oppilaissa eniten reagointia? 4) Johtavatko jotkin korjaavan palautteen keinot tehokkaammin kielelliseen korjaamiseen kuin toiset? Tulokset osoittavat opettajien käyttävän moninaisia korjaavan palautteen keinoja. Keinot jaoteltiin kuuteen eri luokkaan, joista osa johdattelee oppilasta itse korjaamaan virheensä ja osa sisältää korjauksen opettajan antamana. Korjaavasta palautteesta 70% koostui tavoista, jotka eivät anna oppilaalle mahdollisuutta itse korjata virhettään. Toisin sanoen opettaja itse korjaa oppilaan tuottaman virheen joko implisiittisesti uudelleen muotoilemalla (recast), eksplisiittisesti osoittamalla ilmauksen virheellisyyden ja korjaamalla sen (explicit correction), tai kääntämällä suomeksi tuotetun ilmauksen englanniksi. Nämä tavat olivat myös tehottomimpia tuottamaan välitöntä reaktiota oppilailta, ja johtivat harvoin kielelliseen korjaamiseen. Kyse oli tapaustutkimuksesta, joten yleistettäviin tuloksiin tutkielman aineisto on liian suppea. Lisää analysoitavaa aineistoa tarvittaisiin eri luokkatasoilta sekä eri opettajilta pidemmältä aikaväliltä. Oppilaiden välittömän ja ulospäin näkyvän palautteeseen reagoinnin lisäksi tarvittaisiin tutkimusta ”sisäisestä” oppimisesta, jotta voitaisiin saada tuloksia eri palautteenannon keinojen tehokkuudesta kielenoppimisen kannalta. ...
Keywords
Learner language corrective feedback student uptake error English as a foreign language classroom discourse kieltenopettajat englannin kieli oppitunnit palaute
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201203121409

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23996]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Corrective feedback and learner uptake in an EFL classroom 

    Surakka, Kati (2007)
  • ICAnDoiT: the impact of computerised adaptive corrective feedback on L2 English learners 

    Leontjev, Dmitri (University of Jyväskylä, 2016)
    The present dissertation examines the impact of (computerised) adaptive corrective feedback, that is, feedback dynamically adapting to learners’ abilities, in English as a second/foreign language (L2) and explores the ...
  • Finnish EFL learners' perceptions on errors, corrective feedback and foreign language anxiety 

    Renko, Katariina (2012)
    Virheiden merkitys vieraiden kielten oppimisessa on tunnustettu aina 1970-luvulta lähtien, jolloin virheet alettiin nähdä välttämättömänä osana kielen ja sen sääntöjen oppimista. Virheiden tekemiseen vieraan kielen opiskelussa ...
  • Students' perceptions about the use of oral feedback in EFL classrooms 

    Pirhonen, Noora (2016)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukiossa opiskelevien oppilaiden näkökulmia ja mielipiteitä yleisesti palautteen antoon liittyen. Pääpaino oli suullisessa palautteessa, ja tutkimus pyrki selvittämään, milloin, ...
  • "Teachers teach so well that it's nice to learn" : a case-study on the role of teacher-to-student feedback in attitude-formation on L2 elementary English lessons 

    Björkman, Kaisa (2015)
    Arviointi ja palautteenanto ovat oleellisia asioita opettajan jokapäiväisessä työssä. Lisäksi asenteiden tutkiminen on tällä hetkellä suosittu tutkimusala. Tässä tapaustutkimuksessa tutkittiin, millaista vuorovaikutuksellista ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre