University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Flying solo or working together? How are the media professionals managed? : perceptions of heads of PR-agencies and editors-in-chief

Thumbnail
View/Open
1.5Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Matilainen, Jukka
Date
2012
Discipline
YhteisöviestintäOrganizational Communication

 
Tämä tutkimus tutkii viestintätoimistojen ja sanomalehtien johtamista. Tutkimuksen aihe on haasteellinen, sillä aikaisemmat tutkimukset eivät tutki johtamista viestintäyrityksissä vaan keskittyvät mm. suhdetoiminnan (PR) integroimiseen osaksi viestintäyritysten asiakasorganisaatioiden johtamista. Sanomalehdissä johtamistutkimukset viime aikoina ovat taas jääneet vähemmälle, kun tutkimukset ovat kohdistuneet lähinnä mediamuutoksen vaikutukseen ja printtimedian tulevaisuusnäkymien arviointiin. Tutkimuksen teoreettinen tausta yhdisteltiin muun muassa käsitteistä huomiotyö ja push ja pull –prosessit, jotta voitiin painottaa media-alojen toiminnan muuttumista perinteisistä push-prosesseista pull-prosesseihin. Kohdeorganisaatioina tutkimuksessa oli 7 viestinnän konsulttitoimistoa ja 7 erikokoista sanomalehteä. Viestintäyrityksistä haastateltiin toimitusjohtajia ja sanomalehdistä päätoimittajia. Haastateltavien johtamiskäytänteitä analysoitiin fenomenografisella tutkimusotteella luomalla johtamisprofiileista kuvauskategorioita. Lisäksi tutkittiin, onko viestintäyritysten johtamiskäytänteillä ja mediamuutoksella yhteys. Tutkimuksessa nousi esille, ettei viestintäyritysten johtaminen puhtaasti edusta enää teollisista organisaatioista periytyviä johtamismalleja vaan yleisesti ottaen vastuu oli jaettu tasaisesti organisaation työntekijöille; suoraa käskemistä ja valvontaa ei esiintynyt ja alaiset olivat autonomisia. Tulosten perusteella viestintäorganisaatiot muistuttivat vapaan tiedonjaon organisaatioita (eng. shared-access system; ks. Ehin 2008) ja useiden johtajien profiili oli valmentajamainen. Tämä edellyttää johtajilta vastuunjakoa ja neuvonantoa tarvittaessa. Johtajat myös puhuivat mieluummin yhteistyöstä kuin johtamisesta, sillä ilmapiiri viestintäyrityksissä oli kollegiaalinen. Johtajilla viestintäyrityksissä korostuu taloudellinen vastuu ja päätoimittajilla vastuu lehden sisällöstä. Mediamuutos taas on vaikuttanut viestintäyritysten toimintaan, mutta vaikutus johtamiseen on vähäisempi. ...
Keywords
johtaminen huomiotyö attention work public relations suhdetoiminta journalismi sanomalehdet viestintäala
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201209272530

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21161]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre