Flying solo or working together? How are the media professionals managed? : perceptions of heads of PR-agencies and editors-in-chief
Tämä tutkimus tutkii viestintätoimistojen ja sanomalehtien johtamista. Tutkimuksen aihe on haasteellinen, sillä aikaisemmat tutkimukset eivät tutki johtamista viestintäyrityksissä vaan keskittyvät mm. suhdetoiminnan (PR) integroimiseen osaksi viestintäyritysten asiakasorganisaatioiden johtamista. Sanomalehdissä johtamistutkimukset viime aikoina ovat taas jääneet vähemmälle, kun tutkimukset ovat kohdistuneet lähinnä mediamuutoksen vaikutukseen ja printtimedian tulevaisuusnäkymien arviointiin. Tutkimuksen teoreettinen tausta yhdisteltiin muun muassa käsitteistä huomiotyö ja push ja pull –prosessit,
jotta voitiin painottaa media-alojen toiminnan muuttumista perinteisistä push-prosesseista pull-prosesseihin.
Kohdeorganisaatioina tutkimuksessa oli 7 viestinnän konsulttitoimistoa ja 7 erikokoista sanomalehteä. Viestintäyrityksistä haastateltiin toimitusjohtajia ja sanomalehdistä päätoimittajia. Haastateltavien johtamiskäytänteitä analysoitiin fenomenografisella tutkimusotteella luomalla johtamisprofiileista kuvauskategorioita. Lisäksi tutkittiin, onko viestintäyritysten johtamiskäytänteillä ja mediamuutoksella yhteys.
Tutkimuksessa nousi esille, ettei viestintäyritysten johtaminen puhtaasti edusta enää teollisista organisaatioista periytyviä johtamismalleja vaan yleisesti ottaen vastuu oli jaettu tasaisesti organisaation työntekijöille; suoraa käskemistä ja valvontaa ei esiintynyt ja alaiset olivat autonomisia. Tulosten perusteella viestintäorganisaatiot muistuttivat vapaan tiedonjaon organisaatioita (eng. shared-access system; ks. Ehin 2008) ja useiden johtajien profiili oli valmentajamainen. Tämä edellyttää johtajilta vastuunjakoa ja neuvonantoa tarvittaessa. Johtajat myös puhuivat mieluummin yhteistyöstä kuin johtamisesta, sillä ilmapiiri viestintäyrityksissä oli kollegiaalinen. Johtajilla viestintäyrityksissä korostuu taloudellinen vastuu ja päätoimittajilla vastuu lehden sisällöstä. Mediamuutos taas on vaikuttanut viestintäyritysten toimintaan, mutta vaikutus johtamiseen on vähäisempi.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25559]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Clarifying Communication Professionals’ Tasks In Contributing To Organizational Decision Making
Mykkänen, Markus (Valley International, 2017)The purpose of this paper is to discuss the tasks through which communication professionals and public relations contribute to organizational decision making. In-depth interviews were conducted with Finnish public relations ... -
On Putnam : Bowling Together - Applying Putnam’s Theories of Community and Social Capital to Public Relations
Luoma-aho, Vilma (Routledge, 2018)Although the concept of Social Capital is by no means new, it has certainly spread more widely due to the writings of Robert D. Putnam. His writings have underlined the importance of civic engagement and social ties for ... -
Clarifying Skills and Competencies in Organisational Decision Making : Perceptions of Finnish Communication Professionals
Mykkänen, Markus; Vos, Marita (Emerald, 2017)This paper seeks to better understand the skills and competencies that Public Relations (PR) professionals use in contributing to organisational decision-making processes. The data were collected by interviewing Finnish ... -
The role, the goal and the soul of professional public relations : developing a holistic model of PR professionalism
Asunta, Laura (University of Jyväskylä, 2016)This doctoral dissertation investigates PR professionalism and PR as a strategic expert function. The approach is phenomenographic and the research progresses through four phases: (1) building a conceptual framework, ... -
Transparency for Sponsored Content : Analysing Codes of Ethics in Public Relations, Marketing, Advertising and Journalism
Ikonen, Pasi; Luoma-aho, Vilma; Bowen, Shannon A. (Routledge, 2017)As sponsored content is gaining ground globally, the boundaries between strategic communication, advertising and journalism are blurring. As sponsored content becomes more common, it raises novel ethical concerns that no ...