Inhimillisen ymmärtämisen perustaa etsimässä : näkökulma Peter Winchin teoriaan ihmisen ymmärtämisestä, kielestä ja käyttäytymisestä
Authors
Date
2008Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tutkielmassa käsitellään englantilaisen filosofin Peter Winchin (1926-1997) näkemystä yhteiskuntatutkimuksen filosofisista perusteista. Tutkielma keskittyy pääasiassa Winchin teokseen The Idea of a Social Sciences and its Relation to Philosophy (1958). Winch esit-tää teoksessaan, että luonnontieteet ja yhteiskuntatieteet on erotettava jo perusperiaatteil-taan toisistaan. Winch kritisoi voimakkaasti luonnontieteiden metodologiasta mallinsa ot-tavia yhteiskuntatieteilijöitä ja heitä puolustavia filosofeja. Lisäksi Winch esittää, että yh-teiskuntatutkija ei saa ottaa niin kutsuttua asiantuntijan roolia, josta selittää tutkimiensa ihmisyhteisöjen tai kulttuurien toimintaa ja tekoja huomioimatta tutkimiensa ihmisten omia käsityksiä toiminnastaan ja teoistaan. Winch esittää myös, että yhteiskuntatutkija ei saa arvostella tutkimiensa ihmisten käsityksiä.
Winchin perustana toimii hänen tulkintansa Ludvig Wittgensteinin myöhäisfilosofiasta. Winch tulkitsee, että Wittgenstein esittää myöhäisfilosofiassaan teorian kielestä säännön seuraamisena. Tämän tulkinnan mukaan kieli edellyttää kielenkäyttäjien yhteisöä, joka sekä opettaa säännöt eteenpäin että valvoo niiden oikeaa noudattamista. Winch soveltaa tätä teoriaa esittäen sen pohjalta analogisen teorian ihmisen merkityksellisestä käyttäyty-misestä. Winch yhdistää nämä molemmat seikat, kielen ja käyttäytymisen, Wittgensteinilta lainaamassaan käsitteessä elämänmuoto. Winch esittää, että elämänmuotoja on erilaisia ja kussakin on omat sääntönsä. Winchin luonnontieteiden ja yhteiskuntatieteiden jyrkkä erot-taminen perustuu siihen, että yhteiskuntatieteilijän on perehdyttävä tutkimansa elämän-muodon sääntöihin, kun luonnontieteilijällä ei tällaista vaatimusta ole, koska sen kohde on niin sanotusti säännötön, fyysinen maailma.
Tuon tutkielmassani esille yhden näkökulman Winchin filosofiaan. Tämän lisäksi esitän muutamia kriittisiä kommentteja koskien Winchin käsitystä säännöistä. Lisäksi esitän, että myöhemmässä artikkelissaan Understanding a Primitive Society Winch ei itsekään pysty pitämään kiinni pääteoksessaan laatimistaan teeseistään.
...
Alternative title
Näkökulma Peter Winchin teoriaan ihmisen ymmärtämisestä, kielestä ja käyttäytymisestäKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29685]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lapsi ja rajat : lapsen näkökulma hänen elämäänsä kotona sääteleviin rajoihin ja sääntöihin
Flinkman, Heidi-Maaria (2004) -
"Lukemaan kumminkin oppii lukemalla, että se on se tärkein, että lapsi lukee riittävästi" : opettajien käsityksiä luetun ymmärtämisestä ja keinoja tukea luetun ymmärtämisen kehittymistä
Kuisma, Hanna; Myllylä, Maiju (2013)Tässä tutkielmassa tutkittiin opettajien käsityksiä luetun ymmärtämisestä ja millä tavoin opettajat kertovat tukevansa lukutaidon ja luetun ymmärtämisen kehittymistä. Tutkimusaihe perustui osaksi mediassakin huomioituun ... -
Kuusivuotiaiden opetuksen perustaa teorioiden maailmasta ja tunturimaasta etsimässä
Laitila, Marja (2001) -
"Kaikkii ihmisen kieltä" : monikielisten lasten käsityksiä kielestä ja kielenoppimisesta
Höylä, Laura (2016)Kieli- ja kielenoppimiskäsityksemme heijastuvat siihen, mitä oikeastaan ymmärrämme kielellä ja kuinka kieltä mielestämme opitaan. Käsityksillä voikin olla merkittävä vaikutus kielten oppimiseen, jonka tärkeyttä nykypäivän ...