Inhimillisen ymmärtämisen perustaa etsimässä : näkökulma Peter Winchin teoriaan ihmisen ymmärtämisestä, kielestä ja käyttäytymisestä
Tekijät
Päivämäärä
2008Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tutkielmassa käsitellään englantilaisen filosofin Peter Winchin (1926-1997) näkemystä yhteiskuntatutkimuksen filosofisista perusteista. Tutkielma keskittyy pääasiassa Winchin teokseen The Idea of a Social Sciences and its Relation to Philosophy (1958). Winch esit-tää teoksessaan, että luonnontieteet ja yhteiskuntatieteet on erotettava jo perusperiaatteil-taan toisistaan. Winch kritisoi voimakkaasti luonnontieteiden metodologiasta mallinsa ot-tavia yhteiskuntatieteilijöitä ja heitä puolustavia filosofeja. Lisäksi Winch esittää, että yh-teiskuntatutkija ei saa ottaa niin kutsuttua asiantuntijan roolia, josta selittää tutkimiensa ihmisyhteisöjen tai kulttuurien toimintaa ja tekoja huomioimatta tutkimiensa ihmisten omia käsityksiä toiminnastaan ja teoistaan. Winch esittää myös, että yhteiskuntatutkija ei saa arvostella tutkimiensa ihmisten käsityksiä.
Winchin perustana toimii hänen tulkintansa Ludvig Wittgensteinin myöhäisfilosofiasta. Winch tulkitsee, että Wittgenstein esittää myöhäisfilosofiassaan teorian kielestä säännön seuraamisena. Tämän tulkinnan mukaan kieli edellyttää kielenkäyttäjien yhteisöä, joka sekä opettaa säännöt eteenpäin että valvoo niiden oikeaa noudattamista. Winch soveltaa tätä teoriaa esittäen sen pohjalta analogisen teorian ihmisen merkityksellisestä käyttäyty-misestä. Winch yhdistää nämä molemmat seikat, kielen ja käyttäytymisen, Wittgensteinilta lainaamassaan käsitteessä elämänmuoto. Winch esittää, että elämänmuotoja on erilaisia ja kussakin on omat sääntönsä. Winchin luonnontieteiden ja yhteiskuntatieteiden jyrkkä erot-taminen perustuu siihen, että yhteiskuntatieteilijän on perehdyttävä tutkimansa elämän-muodon sääntöihin, kun luonnontieteilijällä ei tällaista vaatimusta ole, koska sen kohde on niin sanotusti säännötön, fyysinen maailma.
Tuon tutkielmassani esille yhden näkökulman Winchin filosofiaan. Tämän lisäksi esitän muutamia kriittisiä kommentteja koskien Winchin käsitystä säännöistä. Lisäksi esitän, että myöhemmässä artikkelissaan Understanding a Primitive Society Winch ei itsekään pysty pitämään kiinni pääteoksessaan laatimistaan teeseistään.
...
Muu nimeke
Näkökulma Peter Winchin teoriaan ihmisen ymmärtämisestä, kielestä ja käyttäytymisestäAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lapsi ja rajat : lapsen näkökulma hänen elämäänsä kotona sääteleviin rajoihin ja sääntöihin
Flinkman, Heidi-Maaria (2004) -
"Lukemaan kumminkin oppii lukemalla, että se on se tärkein, että lapsi lukee riittävästi" : opettajien käsityksiä luetun ymmärtämisestä ja keinoja tukea luetun ymmärtämisen kehittymistä
Kuisma, Hanna; Myllylä, Maiju (2013)Tässä tutkielmassa tutkittiin opettajien käsityksiä luetun ymmärtämisestä ja millä tavoin opettajat kertovat tukevansa lukutaidon ja luetun ymmärtämisen kehittymistä. Tutkimusaihe perustui osaksi mediassakin huomioituun ... -
Kuusivuotiaiden opetuksen perustaa teorioiden maailmasta ja tunturimaasta etsimässä
Laitila, Marja (2001) -
Menneisyyden ihmistä etsimässä : draama historian opiskelun ja ymmärtämisen välineenä
Kaksonen, Helena (1997)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.