dc.contributor.author | Övermark, Niina | |
dc.date.accessioned | 2012-08-27T06:00:37Z | |
dc.date.available | 2012-08-27T06:00:37Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1224598 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38384 | |
dc.description.abstract | Tutkimus koski Alahärmän kunnan imagoa vuonna 2002. Tutkimuskohteina olivat Alahärmän
kunnassa sijaitsevan Lillbacka Oy:n työntekijät sekä Alahärmän kunnan kuntamarkkinoinnin
mainokset ja Ilkka lehden artikkelit Alahärmän kunnan tapahtumista. Empiirisen aineiston
keräämiseen käytettiin survey -tutkimusta ja se suoritettiin viemällä kyselylomake valitun työpaikan
henkilöstöpäällikölle. Kyselytutkimuksen näyte koko oli 130 henkilöä. Näyte koostui täysi-ikäisistä
Lillbacka Oy:n työntekijöistä, joista 34,9% asui Alahärmässä ja 65,4% muualla. Aineiston
analyysimenetelminä käytettiin frevenssijakaumia, ristiintaulukointia ja summamuuttujia. Retorinen
tutkimusaineisto analysoitiin Aristoteleen ja Chaim Perelmanin retoriikan teorioiden kautta.
Kyselytutkimuksen ajatuksena oli tarkastella millainen mielikuva härmäläisillä ja
naapurikuntalaisilla oli Alahärmän kunnasta ja mitkä olisivat Lillbacka Oy:n työntekijöiden
mahdolliset Alahärmään muuton motiivit. Mainosten ja lehtiartikkelien retoriikan analysoinnin
avulla pyrin hahmottamaan Alahärmän kunnan tavoiteimagoa ja sen hetkistä imagoa, kuten
maakuntalehti Ilkka sen kertoo. Muuttoliike ja kapeneva kuntatalous ovat ajaneet kuntia
muuttamaan toimintojaan ja ajattelumallejaan. Kiristyvässä kilpailussa asukkaista kunnat ovat
ottaneet mallia yritysmaailmasta ja alkaneet markkinoida itseään ja luomaan brändiä itsestään.
Tulokset osoittavat, että muuton pääasiallisena motiivina on oma ja puolison työ. Omakotitalo ja
suku koettiin myös tärkeiksi paikkakunnalle asettumisen motiiveina. Kyselyyn vastanneista suurin
osa oli jo perheineen asettunut jonnekin eikä muuttoa pidetty ajankohtaisena. Toisaalta, jos
elämäntilanne muuttuu, niin muutto koettiin mahdolliseksi. Alahärmään muutettaisiin
kyselytutkimuksen perusteella, jos haluttaisiin rakentaa talo tai puolison työ olisi siellä. Mielikuvat
vaikuttavat kyselyn perusteella siihen, viitsiikö henkilö edes harkita paikkakuntaa. Alahärmästä
positiivisen mielikuvan omaavat henkilöt eivät täysin tyrmänneet muuttoa mutta elämäntilanne esti
sen. Alahärmän kuntamarkkinointi ei sovi tutkimuksen perusteella Lillbacka oy:n työntekijöille.
Potentiaaliset muuttajat kuntaan ovat muualla. | |
dc.format.extent | 95 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | imago | |
dc.subject.other | mielikuva | |
dc.subject.other | kuntamarkkinointi ja retoriikka sekä kvantitatiivinen tutkimus | |
dc.subject.other | frekvenssijakauma | |
dc.subject.other | tunnusluvut ja ristiintaulukointi | |
dc.title | Kamppailua asukkaista : Alahärmän imago ja retoriset keinot selviytyä kuntasektorin rakennemuutoksesta | |
dc.title.alternative | Alahärmän imago ja retoriset keinot selviytyä kuntasektorin rakennemuutoksesta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201208272251 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Social Sciences and Philosophy | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Valtio-oppi | fi |
dc.contributor.oppiaine | Political Science | en |
dc.subject.method | Kvantitatiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2012-08-27T06:00:37Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 208 | |
dc.subject.yso | imago | |
dc.subject.yso | mielikuvat | |
dc.subject.yso | retoriikka | |
dc.subject.yso | kunnat | |
dc.subject.yso | markkinointi | |
dc.subject.yso | frekvenssit | |
dc.subject.yso | tunnusluvut | |
dc.subject.yso | maine | |
dc.subject.yso | Alahärmä | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |