Kamppailua asukkaista : Alahärmän imago ja retoriset keinot selviytyä kuntasektorin rakennemuutoksesta
Tutkimus koski Alahärmän kunnan imagoa vuonna 2002. Tutkimuskohteina olivat Alahärmän
kunnassa sijaitsevan Lillbacka Oy:n työntekijät sekä Alahärmän kunnan kuntamarkkinoinnin
mainokset ja Ilkka lehden artikkelit Alahärmän kunnan tapahtumista. Empiirisen aineiston
keräämiseen käytettiin survey -tutkimusta ja se suoritettiin viemällä kyselylomake valitun työpaikan
henkilöstöpäällikölle. Kyselytutkimuksen näyte koko oli 130 henkilöä. Näyte koostui täysi-ikäisistä
Lillbacka Oy:n työntekijöistä, joista 34,9% asui Alahärmässä ja 65,4% muualla. Aineiston
analyysimenetelminä käytettiin frevenssijakaumia, ristiintaulukointia ja summamuuttujia. Retorinen
tutkimusaineisto analysoitiin Aristoteleen ja Chaim Perelmanin retoriikan teorioiden kautta.
Kyselytutkimuksen ajatuksena oli tarkastella millainen mielikuva härmäläisillä ja
naapurikuntalaisilla oli Alahärmän kunnasta ja mitkä olisivat Lillbacka Oy:n työntekijöiden
mahdolliset Alahärmään muuton motiivit. Mainosten ja lehtiartikkelien retoriikan analysoinnin
avulla pyrin hahmottamaan Alahärmän kunnan tavoiteimagoa ja sen hetkistä imagoa, kuten
maakuntalehti Ilkka sen kertoo. Muuttoliike ja kapeneva kuntatalous ovat ajaneet kuntia
muuttamaan toimintojaan ja ajattelumallejaan. Kiristyvässä kilpailussa asukkaista kunnat ovat
ottaneet mallia yritysmaailmasta ja alkaneet markkinoida itseään ja luomaan brändiä itsestään.
Tulokset osoittavat, että muuton pääasiallisena motiivina on oma ja puolison työ. Omakotitalo ja
suku koettiin myös tärkeiksi paikkakunnalle asettumisen motiiveina. Kyselyyn vastanneista suurin
osa oli jo perheineen asettunut jonnekin eikä muuttoa pidetty ajankohtaisena. Toisaalta, jos
elämäntilanne muuttuu, niin muutto koettiin mahdolliseksi. Alahärmään muutettaisiin
kyselytutkimuksen perusteella, jos haluttaisiin rakentaa talo tai puolison työ olisi siellä. Mielikuvat
vaikuttavat kyselyn perusteella siihen, viitsiikö henkilö edes harkita paikkakuntaa. Alahärmästä
positiivisen mielikuvan omaavat henkilöt eivät täysin tyrmänneet muuttoa mutta elämäntilanne esti
sen. Alahärmän kuntamarkkinointi ei sovi tutkimuksen perusteella Lillbacka oy:n työntekijöille.
Potentiaaliset muuttajat kuntaan ovat muualla.
...
Muu nimeke
Alahärmän imago ja retoriset keinot selviytyä kuntasektorin rakennemuutoksestaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Poverty, inequality and the Finnish 1860s famine
Voutilainen, Miikka (University of Jyväskylä, 2016) -
"La menace terroriste est là”" : turvallistamisen retoriset keinot Ranskan pääministeri Manuel Vallsin puheessa
Heikkinen, Anna-Sofia (2018)Tutkielmassa analysoidaan Ranskan entisen pääministerin Manuel Vallsin poikkeustilan pidentämistä käsittelevän puheen retorisia keinoja turvallistamisteorian viitekehyksessä. Turvallistamisteoria perustuu Kööpenhaminan ... -
Veganismi epäpolitisoituna ideologiana : retoriset keinot Vegaanihaasteen uutiskirjeissä
Manninen, Nea (2018)Tutkielmassa analysoin Oikeutta eläimille -järjestön järjestämän Vegaanihaasteen retoriikkaa Aristoteleen klassisen jaottelun ja Roderick P. Hartin kriittisen retoriikan näkökulman avulla. Teoreettisena viitekehyksenä ... -
"Ketunhäntä kainalossa" : kansanedustajien retoriset keinot Turkistarhaton Suomi-kansalaisaloitekeskustelussa 2013
Viljanen, Juuli (2019)Tutkielmassa tarkastellaan Suomen eduskunnan täysistuntokeskusteluja Turkistarhaton Suomi-kansalaisaloitteesta vuonna 2013. Kyseinen kansalaisaloite oli ensimmäinen eduskunnan käsittelyyn päätynyt kansalaisaloite. Tutkimuksen ... -
Retoriset keinot ja huumori Maria Laakson teoksessa Taltuta klassikko!
Pekkala, Lotta (2021)Lasten ja nuorten lukutaitoa ja -motivaatiota pidetään heikentyneisyydessään huolestuttavana ilmiönä nyky-Suomessa. Avainasemassa lukutaidon kehittämisessä on lapsille ja nuorille suunnattu ja heitä kiinnostava kirjallisuus. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.