Show simple item record

dc.contributor.authorPerttula, Rauno
dc.date.accessioned2012-08-20T09:15:42Z
dc.date.available2012-08-20T09:15:42Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1224245
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38312
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkastellaan toisen asteen ammatillisen koulutuksen opiskelijahuoltoa ja sosiaalityötä hallinnan analytiikan näkökulmasta. Tarkoituksena on sosiaalityön tehtävän ja asiantuntijuuden paikantaminen oppilaitosorganisaatiossa. Olen toteuttanut tutkimukseni kolmella toisen asteen ammatillisella oppilaitoksella käyttämällä eläytymismenetelmää, jossa keskeiset opiskelijahuollon toimijat kirjoittivat sekä onnistuneeseen että epäonnistu-neeseen lopputulokseen päättyneen opiskelijahuoltotarinan laatimani kehyskertomuksen pohjalta. Eläytymismenetelmätarinoita analysoimalla määrittelin viisi sosiaalityön ulottuvuutta; tul-kitsija ja tukija, koordinoija, sillanrakentaja, rinnalla kulkija ja terapeuttinen kuuntelija. Oppilaitoksissa tehtävän sosiaalityön haasteena on tasapainoilu traditionaalisen koulutuk-sen institutionaalisen järjestyksen ja toisaalta uusliberalististen poliittisten rationaliteettien asettamien vaatimusten keskellä.. Hallitsevat poliittiset rationaliteetit asettavat sosiaalityöl-le managerialistisen tehtävän ja opiskelijahuollon sosiaalityön kehitys liittyy olennaisella tavalla yhteiskunnan hallinnallistumiseen ja hallinnan tapojen muutokseen. Opiskelijoiden auttamisen yksilöllistävillä käytännöillä oikeutetaan tasa-arvon kannalta tärkeiden asioiden sivuuttamista, mikä näennäisesti kuitenkin vastaa sosiaalityön omia asiakaslähtöisyyden arvoja. Tämän kriittisen huomion olen kiteyttänyt hallinnan kaksoissidoksen käsitteeseen. Sosiaalityön merkitys koulutuksen traditionaaliselle institutionaaliselle järjestykselle käsit-teellistyy tutkimustuloksissani perinteisen professionaalisuuden näkökulmasta asiantuntija-lupauksena. Oppilaitoksen sosiaalityö ei rajaudu selkeiksi toiminnallisiksi käytännöiksi, vaan se operoi jatkuvasti muuttuvissa tulkinnallisissa konteksteissa. Kriittinen reflektiivisyys on sosiaalityön tarkoituksenmukaisin orientaatio opiskelijahuol-totyökontekstissa, koska se voi mahdollistaa opiskelijoiden auttamisen oikeilla ja eettisesti perustelluilla tavoilla.
dc.format.extent58 s.
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheropiskelijahuolto
dc.subject.otherhallinta
dc.subject.otherpoliittinen rationaliteetti
dc.subject.otheroppilaitoksen sosiaalityö
dc.subject.otherasiantuntijuus
dc.subject.othereläytymismenetelmä
dc.titleOpiskelijahuolto ja sosiaalityö toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201208202182
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSosiaalityöfi
dc.contributor.oppiaineSocial Worken
dc.date.updated2012-08-20T09:15:42Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi210
dc.subject.ysoopiskelijahuolto
dc.subject.ysohallinta
dc.subject.ysooppilaitokset
dc.subject.ysososiaalityö
dc.subject.ysoasiantuntijuus
dc.subject.ysoeläytymismenetelmä


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record