dc.contributor.author | Ollikainen, Soile | |
dc.date.accessioned | 2012-08-16T07:34:32Z | |
dc.date.available | 2012-08-16T07:34:32Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1224134 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38284 | |
dc.description.abstract | Tarkastelen pro gradu -tutkielmassani sitä, minkälaiseksi taideilmiöksi verkkotaidetta vastaanottavat henkilöt
verkkotaiteen kuvaavat, kuinka he sitä määrittävät ja miten he paikantavat sen taiteen kentälle. Samalla olen
tarkastellut, mihin taidetta ja yhteiskuntaa koskeviin keskusteluihin verkkotaide tutkimuksen aineistossa
paikannetaan. Tutkimuksen aineisto on kerätty kirjoituspyynnön avulla. Kirjoituspyyntöä levitettiin sähköpostin
avulla ja se julkaistiin myös internetissä. Olen lähestynyt aineistoa diskurssianalyyttisestä näkökulmasta. Tätä kautta
tarkastelen tässä tutkimuksessa, millaiseksi ilmiöksi verkkotaidetta vastaanottavat ihmiset sen kirjoituksissaan
tuottavat.
Tutkimuksen aineistossa puhutaan verkkotaiteesta neljän eri diskurssin sisällä: Internet välineenä -diskurssissa
verkkotaide tuotetaan ilmiöksi, jota määritetään internetin taiteen esiintuomiselle tarjoamien mahdollisuuksien
kautta. Tässä diskurssissa huomio keskittyy näin verkkotaiteeseen ilmiönä, joka on nimenomaan internetin avulla
vastaanotettavissa olevaa taidetta. Verkkotaide taiteen kentälle -diskurssissa verkkotaiteelle etsitään paikkaa taiteen
kentältä tarkastelemalla taiteen kentän rajapintaa ja verkkotaiteen edellytyksiä ylittää kentän asettamat rajaehdot.
Verkkotaide taidemuotona -diskurssissa verkkotaide taas tuotetaan eri lähtökohdista taidemuodoksi, jolla on oma
paikka taiteen kentässä. Verkkotaide representoidaan Verkkotaide taidemuotona -diskurssin sisällä uudeksi,
erityispiirteitä omaavaksi ja vielä kehittyväksi taidemuodoksi. Se liitetään myös taiteen avantgardistiseen traditioon.
Samaan aikaan se toisaalta tuotetaan yhdeksi taidemuodoksi muiden rinnalle, jonka arvostuksen itse asiassa koetaan
vähentyneen. Lopulta se kuvataan taidemuodoksi, joka on sulautumassa entistä laajempiin mediataiteellisin
käytäntöihin ja joka on näin menettämässä omaa erityisyyttään. Verkkotaide interaktiivisuuden ja osallistumisen
areenana -diskurssissa tarkastellaan verkkotaiteen ja interaktiivisuuden suhdetta. Tässä diskurssissa interaktiivisuus
ja osallistavuus nähdään keskeisinä ominaisuuksina, jotka tekevät verkkotaiteesta kiinnostavaa.
Interaktiivisuuden kautta verkkotaide taidemuotona kytketään aineistossa internetin ja tietoteknologian kehitykseen,
koska sen kautta puhe tietoteknologiasta ja sen kehityksestä, sekä puhe verkkotaiteesta taidemuotona kytkeytyvät
toisiinsa. Puhun tämän yhteyden kohdalla jopa synteesistä, koska nähdäkseni erillisinä elävät diskurssit sulautuvat
tässä yhteydessä toisiinsa ja tuottavat yhtenevää puhetta verkkotaiteesta. Tämän myötä Verkkotaide
interaktiivisuuden ja osallistumisen areenana -diskurssi rakentaa synteesiä Internet välineenä -diskurssin ja
Verkkotaide taiteen kentälle -diskurssien verkkotaidetta koskevien puhetapojen välille. | |
dc.format.extent | 135 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | verkkotaide | |
dc.subject.other | mediataide | |
dc.subject.other | uusmediataide | |
dc.subject.other | taidekäsitykset | |
dc.subject.other | taiteen kenttä | |
dc.subject.other | tietoyhteiskunta | |
dc.title | Ei ole verkkotaidetta ilman sitä kummallista tietoboksia edessämme : verkkotaiteen vastaanottajien käsityksiä verkkotaiteesta | |
dc.title.alternative | Verkkotaiteen vastaanottajien käsityksiä verkkotaiteesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201208162152 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Social Sciences | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Social Sciences and Philosophy | en |
dc.contributor.laitos | Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Art and Cultural Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Sosiologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Sociology | en |
dc.contributor.oppiaine | Taidekasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Art Education | en |
dc.date.updated | 2012-08-16T07:34:33Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 203 | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 311 | |
dc.subject.yso | verkkotaide | |
dc.subject.yso | mediataide | |
dc.subject.yso | sähköinen taide | |
dc.subject.yso | taidekäsitykset | |
dc.subject.yso | tietoyhteiskunta | |
dc.subject.yso | Internet | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |