Ei ole verkkotaidetta ilman sitä kummallista tietoboksia edessämme : verkkotaiteen vastaanottajien käsityksiä verkkotaiteesta
Tarkastelen pro gradu -tutkielmassani sitä, minkälaiseksi taideilmiöksi verkkotaidetta vastaanottavat henkilöt
verkkotaiteen kuvaavat, kuinka he sitä määrittävät ja miten he paikantavat sen taiteen kentälle. Samalla olen
tarkastellut, mihin taidetta ja yhteiskuntaa koskeviin keskusteluihin verkkotaide tutkimuksen aineistossa
paikannetaan. Tutkimuksen aineisto on kerätty kirjoituspyynnön avulla. Kirjoituspyyntöä levitettiin sähköpostin
avulla ja se julkaistiin myös internetissä. Olen lähestynyt aineistoa diskurssianalyyttisestä näkökulmasta. Tätä kautta
tarkastelen tässä tutkimuksessa, millaiseksi ilmiöksi verkkotaidetta vastaanottavat ihmiset sen kirjoituksissaan
tuottavat.
Tutkimuksen aineistossa puhutaan verkkotaiteesta neljän eri diskurssin sisällä: Internet välineenä -diskurssissa
verkkotaide tuotetaan ilmiöksi, jota määritetään internetin taiteen esiintuomiselle tarjoamien mahdollisuuksien
kautta. Tässä diskurssissa huomio keskittyy näin verkkotaiteeseen ilmiönä, joka on nimenomaan internetin avulla
vastaanotettavissa olevaa taidetta. Verkkotaide taiteen kentälle -diskurssissa verkkotaiteelle etsitään paikkaa taiteen
kentältä tarkastelemalla taiteen kentän rajapintaa ja verkkotaiteen edellytyksiä ylittää kentän asettamat rajaehdot.
Verkkotaide taidemuotona -diskurssissa verkkotaide taas tuotetaan eri lähtökohdista taidemuodoksi, jolla on oma
paikka taiteen kentässä. Verkkotaide representoidaan Verkkotaide taidemuotona -diskurssin sisällä uudeksi,
erityispiirteitä omaavaksi ja vielä kehittyväksi taidemuodoksi. Se liitetään myös taiteen avantgardistiseen traditioon.
Samaan aikaan se toisaalta tuotetaan yhdeksi taidemuodoksi muiden rinnalle, jonka arvostuksen itse asiassa koetaan
vähentyneen. Lopulta se kuvataan taidemuodoksi, joka on sulautumassa entistä laajempiin mediataiteellisin
käytäntöihin ja joka on näin menettämässä omaa erityisyyttään. Verkkotaide interaktiivisuuden ja osallistumisen
areenana -diskurssissa tarkastellaan verkkotaiteen ja interaktiivisuuden suhdetta. Tässä diskurssissa interaktiivisuus
ja osallistavuus nähdään keskeisinä ominaisuuksina, jotka tekevät verkkotaiteesta kiinnostavaa.
Interaktiivisuuden kautta verkkotaide taidemuotona kytketään aineistossa internetin ja tietoteknologian kehitykseen,
koska sen kautta puhe tietoteknologiasta ja sen kehityksestä, sekä puhe verkkotaiteesta taidemuotona kytkeytyvät
toisiinsa. Puhun tämän yhteyden kohdalla jopa synteesistä, koska nähdäkseni erillisinä elävät diskurssit sulautuvat
tässä yhteydessä toisiinsa ja tuottavat yhtenevää puhetta verkkotaiteesta. Tämän myötä Verkkotaide
interaktiivisuuden ja osallistumisen areenana -diskurssi rakentaa synteesiä Internet välineenä -diskurssin ja
Verkkotaide taiteen kentälle -diskurssien verkkotaidetta koskevien puhetapojen välille.
...
Muu nimeke
Verkkotaiteen vastaanottajien käsityksiä verkkotaiteestaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Nykytaiteen museo Kiasman ARS17-näyttelyn verkkotaiteen kokoelma ARS17+ Online Art ja internet taiteen ympäristönä : ”Mitä tapahtuu taiteelle, kun se kohdataan museon sijaan netissä?”
Nurmesjärvi, Aino (2019)Tutkielmassa käsitellään Nykytaiteen museo Kiasman ARS17 Hello World! -näyttelyn yhteydessä lanseerattua verkkotaiteen kokoelmaa ARS17+ Online Art esimerkkinä siitä, miten museokokoelmiin voidaan hankkia internetissä ... -
Kirkkotekstiilit - taidetta vai taivaallisia tarvikkeita? : kirkkotekstiilien asema taiteen kentässä
Karsikas, Ulla (2010)Tutkielman tavoitteena on hahmottaa suomalaisten evankelis-luterilaisten kirkkotekstiilien asemaa taiteen kentässä: taiteen ja teologian välissä sekä taiteen ja käsityön rajapinnalla. Lähestymistapa on hermeneuttinen ja ... -
"Musiikki ei ole mitään tyrnimarjoja" : haastattelututkimus ammattimuusikoiden näkemyksistä liittyen taiteen hyödyntämiseen
Liski, Minna (2015)Tämä pro-gradu työ tarkastelee sitä, miten ammattimuusikot näkevät taitelijan, erityisesti säveltaitelijan, roolin yhteiskunnassa, jossa taidetta ja kulttuuria oletetaan hyödynnettävän. Tavoitteena oli etsiä muusikoiden ... -
Taiteen nettishoppailua : dokumentaatio taiteen verkkokaupan toiminnasta digitalisoituvilla taidemarkkinoilla
Viirret, Katariina (2020)Tutkielma käsittelee taiteen verkkokauppaa uutena taiteen välityskanavana ja sen tuomia mahdollisuuksia dokumentoimalla Suomessa toimivan taiteen verkkokauppa Taikon toimintaa.
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.