University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Ei ole verkkotaidetta ilman sitä kummallista tietoboksia edessämme : verkkotaiteen vastaanottajien käsityksiä verkkotaiteesta

Thumbnail
View/Open
558.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ollikainen, Soile
Date
2008
Discipline
SosiologiaSociologyTaidekasvatusArt Education

 
Tarkastelen pro gradu -tutkielmassani sitä, minkälaiseksi taideilmiöksi verkkotaidetta vastaanottavat henkilöt verkkotaiteen kuvaavat, kuinka he sitä määrittävät ja miten he paikantavat sen taiteen kentälle. Samalla olen tarkastellut, mihin taidetta ja yhteiskuntaa koskeviin keskusteluihin verkkotaide tutkimuksen aineistossa paikannetaan. Tutkimuksen aineisto on kerätty kirjoituspyynnön avulla. Kirjoituspyyntöä levitettiin sähköpostin avulla ja se julkaistiin myös internetissä. Olen lähestynyt aineistoa diskurssianalyyttisestä näkökulmasta. Tätä kautta tarkastelen tässä tutkimuksessa, millaiseksi ilmiöksi verkkotaidetta vastaanottavat ihmiset sen kirjoituksissaan tuottavat. Tutkimuksen aineistossa puhutaan verkkotaiteesta neljän eri diskurssin sisällä: Internet välineenä -diskurssissa verkkotaide tuotetaan ilmiöksi, jota määritetään internetin taiteen esiintuomiselle tarjoamien mahdollisuuksien kautta. Tässä diskurssissa huomio keskittyy näin verkkotaiteeseen ilmiönä, joka on nimenomaan internetin avulla vastaanotettavissa olevaa taidetta. Verkkotaide taiteen kentälle -diskurssissa verkkotaiteelle etsitään paikkaa taiteen kentältä tarkastelemalla taiteen kentän rajapintaa ja verkkotaiteen edellytyksiä ylittää kentän asettamat rajaehdot. Verkkotaide taidemuotona -diskurssissa verkkotaide taas tuotetaan eri lähtökohdista taidemuodoksi, jolla on oma paikka taiteen kentässä. Verkkotaide representoidaan Verkkotaide taidemuotona -diskurssin sisällä uudeksi, erityispiirteitä omaavaksi ja vielä kehittyväksi taidemuodoksi. Se liitetään myös taiteen avantgardistiseen traditioon. Samaan aikaan se toisaalta tuotetaan yhdeksi taidemuodoksi muiden rinnalle, jonka arvostuksen itse asiassa koetaan vähentyneen. Lopulta se kuvataan taidemuodoksi, joka on sulautumassa entistä laajempiin mediataiteellisin käytäntöihin ja joka on näin menettämässä omaa erityisyyttään. Verkkotaide interaktiivisuuden ja osallistumisen areenana -diskurssissa tarkastellaan verkkotaiteen ja interaktiivisuuden suhdetta. Tässä diskurssissa interaktiivisuus ja osallistavuus nähdään keskeisinä ominaisuuksina, jotka tekevät verkkotaiteesta kiinnostavaa. Interaktiivisuuden kautta verkkotaide taidemuotona kytketään aineistossa internetin ja tietoteknologian kehitykseen, koska sen kautta puhe tietoteknologiasta ja sen kehityksestä, sekä puhe verkkotaiteesta taidemuotona kytkeytyvät toisiinsa. Puhun tämän yhteyden kohdalla jopa synteesistä, koska nähdäkseni erillisinä elävät diskurssit sulautuvat tässä yhteydessä toisiinsa ja tuottavat yhtenevää puhetta verkkotaiteesta. Tämän myötä Verkkotaide interaktiivisuuden ja osallistumisen areenana -diskurssi rakentaa synteesiä Internet välineenä -diskurssin ja Verkkotaide taiteen kentälle -diskurssien verkkotaidetta koskevien puhetapojen välille. ...
Alternative title
Verkkotaiteen vastaanottajien käsityksiä verkkotaiteesta
Keywords
verkkotaide mediataide uusmediataide taidekäsitykset taiteen kenttä tietoyhteiskunta sähköinen taide Internet
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201208162152

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Nykytaiteen museo Kiasman ARS17-näyttelyn verkkotaiteen kokoelma ARS17+ Online Art ja internet taiteen ympäristönä : ”Mitä tapahtuu taiteelle, kun se kohdataan museon sijaan netissä?” 

    Nurmesjärvi, Aino (2019)
    Tutkielmassa käsitellään Nykytaiteen museo Kiasman ARS17 Hello World! -näyttelyn yhteydessä lanseerattua verkkotaiteen kokoelmaa ARS17+ Online Art esimerkkinä siitä, miten museokokoelmiin voidaan hankkia internetissä ...
  • Kirkkotekstiilit - taidetta vai taivaallisia tarvikkeita? : kirkkotekstiilien asema taiteen kentässä 

    Karsikas, Ulla (2010)
    Tutkielman tavoitteena on hahmottaa suomalaisten evankelis-luterilaisten kirkkotekstiilien asemaa taiteen kentässä: taiteen ja teologian välissä sekä taiteen ja käsityön rajapinnalla. Lähestymistapa on hermeneuttinen ja ...
  • "Musiikki ei ole mitään tyrnimarjoja" : haastattelututkimus ammattimuusikoiden näkemyksistä liittyen taiteen hyödyntämiseen 

    Liski, Minna (2015)
    Tämä pro-gradu työ tarkastelee sitä, miten ammattimuusikot näkevät taitelijan, erityisesti säveltaitelijan, roolin yhteiskunnassa, jossa taidetta ja kulttuuria oletetaan hyödynnettävän. Tavoitteena oli etsiä muusikoiden ...
  • Taiteen nettishoppailua : dokumentaatio taiteen verkkokaupan toiminnasta digitalisoituvilla taidemarkkinoilla 

    Viirret, Katariina (2020)
    Tutkielma käsittelee taiteen verkkokauppaa uutena taiteen välityskanavana ja sen tuomia mahdollisuuksia dokumentoimalla Suomessa toimivan taiteen verkkokauppa Taikon toimintaa.
  • Taiteen näytteillepano www:ssä : taiteen esittäminen museoiden, gallerioiden sekä yksittäisten taiteilijoiden www-sivuilla 

    Lehtola, Miia (2004)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre