Miksi tanssin? : Olennaisia-prosessissa mukana olleiden käsityksiä tanssin merkityksestä
Authors
Date
2008Tässä tutkimuksessa tarkastelun kohteena ovat kolmen tanssijan kokemukset ja merkitykset, joita he tanssille antavat. Miksi he tanssivat? Miksi tanssi on merkityksellistä ja tärkeää heille ja kuinka he suhteuttavat itsensä osaksi yhteiskuntaa näiden merkitysten kautta. Lopuksi pohdin saamieni tulosten valossa miten yhteiskunta arvottaa ja arvostaa tanssin harrastajaa, ja kuinka yhteiskunta vastaa näihin tanssin harrastajan tanssille antamiin merkityksiin.
Tutkimusaineistona käytän Olennaisia ‐prosessin tuottamaa materiaalia, havaintoja, videoita, keskusteluja ja tanssijoiden työstämiä kirjoituksia. Aluksi esittelen erilaisia tanssin määritelmiä, pureudun tanssin historiaan ja tutkimukseen, jonka jälkeen pohdin aineistoni kautta tanssinharrastamista, tanssin merkitystä ja sen tärkeyttä harrastajan kokemusmaailmassa. Tutkimukseni pohjautuu fenomenografiseen tutkimustapaan ja analysoin aineistoani tästä näkökulmasta.
Tutkimukseni kiinnitän vallitsevaan toimintamalliin eli yhteiskuntaan tarkastelemalla kuinka yhteiskunta arvostaa ja arvottaa tanssin harrastamista, millainen on tanssin institutionaalinen paikkaa ja kuinka tanssin harrastaja kokee itsensä suhteessa näihin järjestelmiin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Raízes da música e movimento brasileiros : liikkeen ja tanssin merkitys brasilialaisessa kansanmusiikissa
Ylikoski, Tea (2019)Tämä tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka selvittää miten brasilialaiset musiikin- ja tanssinopettajat kokevat musiikin sekä liikkeen/tanssin ilmenemisen ja niiden välisen yhteyden brasilialaiseen kansanmusiikkiin. ... -
Kohti yhtenäistä alkukasvatusta : esi- ja alkuopetuksen kehittämishankkeissa mukana olleiden luokanopettajien käsityksiä alkukasvatuksen yhtenäistämisestä
Pellinen, Satu; Vapaavuori, Helena (1994) -
Nukkuvatko liikkuvat nuoret muita paremmin? : Liikkuva koulu -hankkeessa mukana olleiden 8.- ja 9.-luokkalaisten fyysisen aktiivisuuden yhteys nukkumistottumuksiin, väsymykseen ja uniongelmiin
Rättyä, Laura; Vesala, Hanna (2013)Rättyä, Laura & Vesala, Hanna. 2013. Nukkuvatko liikkuvat nuoret muita paremmin? Liikkuva koulu -hankkeessa mukana olleiden 8.- ja 9.-luokkalaisten fyysisen aktiivisuu-den yhteys nukkumistottumuksiin, väsymykseen ja ... -
Liikkuvatko oppilaat välitunneilla? : Liikkuva koulu- hankkeessa mukana olleiden 4.-9. luokkalaisten oppilaiden välituntiaktiivisuus
Latonen, Elina; Pajunoja, Tea (2012)Latonen, E. & Pajunoja, T. 2012. Liikkuvatko oppilaat välitunneilla? Liikkuva koulu- hankkeessa mukana olleiden 4.- 9. luokkalaisten oppilaiden fyysinen aktiivisuus. Liikunta-pedagogiikan pro gradu- tutkielma, 89s. Tutkimuksen ...