Helvetin kuvat : visuaalinen helvetti ja Danten Inferno
Mistä helvetin visuaaliset rakenteet tulevat? Helvettiä kuvaavia teosaiheita on useita, mutta kuinka yhtenäinen niiden esittämä visuaalinen helvetti on? Tulevatko visuaalisen helvetin rakenteet Raamatusta?
Pro Gradu -tutkielmani lähtökohtana on oletus, että visuaalinen kristillisen helvetin kuvaaminen kumpuaa kirjallisista lähteistä, erityisesti Raamatusta. Toinen keskeinen oletus on, että Dante Alighierin (1265-1321) Jumalaisen näytelmän ensimmäinen osa, Helvetti on merkittävästi laajentanut kristillisen helvetin visuaalista kuvastoa.
Tutkielmassani lähestyn ongelmaa hyödyntäen ikonografista menetelmää. Perinteisesti ikonografisen menetelmän tavoite on määrittää teoksen aihe. Tutkielmassani kuitenkin teoksen aihe tiedetään, joten käytän ikonografiaa ikään kuin väärin päin. Teoksesta pyrin erottelemaan erilaisia elementtejä sekä määrittelemään niiden olennaisimmat helvettiä muovaavat rakenteet.
Analyysini pohjautuu noin 400 kuvan helvetti-aiheiseen aineistoon.
Elementtien hajonta ei osoittautunut niin rikkonaiseksi kuin odottaa saattoi, vaikka runsaasti erilaisia elementtejä löytyikin. Yllätävin elementti oli taivas, jonka perinteisesti maan alle sijoitettuun helvettiin oli usein kuvattu sinisenä tai jopa pilvisenä. Yleisimmin helvettiin on kuvattu tuomittuja ihmisiä, heitä rankaisevia piruja, kallioista maastoa sekä liekehtivää tulta.
Raamatun sekä muiden kristillisten tekstien vaikutus visuaaliseen helvettiin on yllättävän pieni. Jotkin elementit, kuten Saatana, käärmeet, tuli sekä maan alaisuus, esiintyvät kristillisissä teksteissä. Kuitenkin kristillisten tekstien viittaukset ovat yleensä hyvin pieniä ja kielikuvallisia.
Myöskin olettamani Jumalaisen näytelmän rooli helvetin ikonografiassa osoittautui liioittelevaksi. Danten vaikutus helvetin kuvaamiseen oli lähinnä uuden aihepiirin esittelyssä. Kaunokirjallisuuteen pohjautuva taide ylipäätään yleistyi 1700-luvun loppupuolella ja Jumalainen näytelmä oli vain yksi näistä kaunokirjallisista inspiraation lähteistä. Vaikka keskeisimmät helvetin elementit toistuivat kaikkina aikoina, uusien helvetti-aiheiden ilmaantuessa myös visuaalisessa kuvastossa tapahtui laajentumista.
...
Muu nimeke
Visuaalinen helvetti ja Danten InfernoMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Fullmetal Alchemist -mangan Envy-hahmo kateuden personifikaationa : ikonografinen vertailu 1300-1500-lukujen Invidia-kuvastoon
Ronkainen, Heiska (2022)Tutkielmassa pyritään selvittämään ikonografista ja laadullista menetelmää apuna käyttäen soveltuuko Fullmetal Alchemist -mangasarjan Envy-hahmo kateuden personifikaatioksi. Tutkimus tapahtuu vertailemalla Envyä keskiajan ... -
”I'm the god of the new world” : kristillinen symboliikka Takeshi Obatan Death Note -kuvituksissa
Niemi-Kaija, Helmi (2021)Tutkielmassa käsitellään japanilaisen Death Note -mangan kuvittajan Takeshi Obatan töissä ilmenevää kristillistä symboliikkaa visuaalisen ja narratiivisen analyysin kautta. Tarkastelukohteena toimii erityisesti tarinan ... -
Jumalanäidin valamolainen ikoni : ihmeiden vai vallan merkki?
Arseni, Piispa (Teologinen julkaisuseura, 2014)Uudessa Valamossa käyneet ovat voineet vuosikymmenien ajan nähdä arvokkaalla paikalla olevan Jumalanäitiä esittävän ikonin, ensin luostarin vaatimattomassa puukirkossa, sittemmin nykyisessä kivikirkossa. Kummassakin ... -
Kenen tekemää alttaritaidetta? : vuosina 2000-2010 rakennettujen luterilaisten kirkkojen taiteilijavalintojen tarkastelua
Hietainen, Henna (2015)Kirkkojen alttareille on kautta aikojen sijoitettu taidetta pyhittämään kirkkotila. Tilaajana seurakunta määrittää millainen taide toimii heidän uskonelämänsä tulkkina. Uusissa kirkkorakennuksissa arkkitehdillä on aina ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.