Helvetin kuvat : visuaalinen helvetti ja Danten Inferno

Abstract
Mistä helvetin visuaaliset rakenteet tulevat? Helvettiä kuvaavia teosaiheita on useita, mutta kuinka yhtenäinen niiden esittämä visuaalinen helvetti on? Tulevatko visuaalisen helvetin rakenteet Raamatusta? Pro Gradu -tutkielmani lähtökohtana on oletus, että visuaalinen kristillisen helvetin kuvaaminen kumpuaa kirjallisista lähteistä, erityisesti Raamatusta. Toinen keskeinen oletus on, että Dante Alighierin (1265-1321) Jumalaisen näytelmän ensimmäinen osa, Helvetti on merkittävästi laajentanut kristillisen helvetin visuaalista kuvastoa. Tutkielmassani lähestyn ongelmaa hyödyntäen ikonografista menetelmää. Perinteisesti ikonografisen menetelmän tavoite on määrittää teoksen aihe. Tutkielmassani kuitenkin teoksen aihe tiedetään, joten käytän ikonografiaa ikään kuin väärin päin. Teoksesta pyrin erottelemaan erilaisia elementtejä sekä määrittelemään niiden olennaisimmat helvettiä muovaavat rakenteet. Analyysini pohjautuu noin 400 kuvan helvetti-aiheiseen aineistoon. Elementtien hajonta ei osoittautunut niin rikkonaiseksi kuin odottaa saattoi, vaikka runsaasti erilaisia elementtejä löytyikin. Yllätävin elementti oli taivas, jonka perinteisesti maan alle sijoitettuun helvettiin oli usein kuvattu sinisenä tai jopa pilvisenä. Yleisimmin helvettiin on kuvattu tuomittuja ihmisiä, heitä rankaisevia piruja, kallioista maastoa sekä liekehtivää tulta. Raamatun sekä muiden kristillisten tekstien vaikutus visuaaliseen helvettiin on yllättävän pieni. Jotkin elementit, kuten Saatana, käärmeet, tuli sekä maan alaisuus, esiintyvät kristillisissä teksteissä. Kuitenkin kristillisten tekstien viittaukset ovat yleensä hyvin pieniä ja kielikuvallisia. Myöskin olettamani Jumalaisen näytelmän rooli helvetin ikonografiassa osoittautui liioittelevaksi. Danten vaikutus helvetin kuvaamiseen oli lähinnä uuden aihepiirin esittelyssä. Kaunokirjallisuuteen pohjautuva taide ylipäätään yleistyi 1700-luvun loppupuolella ja Jumalainen näytelmä oli vain yksi näistä kaunokirjallisista inspiraation lähteistä. Vaikka keskeisimmät helvetin elementit toistuivat kaikkina aikoina, uusien helvetti-aiheiden ilmaantuessa myös visuaalisessa kuvastossa tapahtui laajentumista.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2012
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206281976Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share