Show simple item record

dc.contributor.authorMikkonen, Sirja
dc.date.accessioned2012-06-19T23:19:18Z
dc.date.available2012-06-19T23:19:18Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1218507
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38067
dc.description.abstractTutkielma on monimuotogradu, joka koostuu tutkielmaosiosta sekä oppimateriaalista ja opettajan oppaasta. Tutkielman keskiössä on Hildegardista Stravinskiin –oppimateriaali, joka on yläkoulun 7. luokan musiikin oppitunneille laadittu musiikin historian oppimateriaali. Lisäksi oppimateriaalin yhteyteen on laadittu opettajan opas. Hildegardista Stravinskiin –oppimateriaalissa keskitytään kuuteen musiikin historian tyylisuuntaan, jotka muodostavat vanhan musiikin, barokin, klassismin, romantiikan, kansallisromantiikan ja modernin musiikin oppijaksot. Oppimateriaalissa on kuhunkin tyylikauteen liittyen Tietoisku-osio, jossa on tiivis tietopaketti kustakin tyylikaudesta. Osion jälkeen seuraa kussakin tyylikaudessa Musiikkihetki-osio, jossa tärkeässä asemassa ovat musiikin kuuntelu ja kuunneltaviin kappaleisiin liittyvät kuuntelutehtävät. Kunkin tyylikauden päättää Tehtävänurkka-osio, jossa kerrataan opittuja asioita. Oppimateriaali testattiin Kaustisen yläkoululla maaliskuussa 2012. Testauksen perusteella pystyttiin arvioimaan, kuinka kauan kunkin oppijakson läpikäyminen koululuokassa kestää. Tätä tietoa voitiin käyttää hyväksi lähinnä opettajan oppaan laadinnassa. Sen avulla pystyttiin myös arvioimaan, mitä muutoksia oppimateriaaliin pitäisi tehdä, jotta se olisi toimiva koululuokassa. Hildegardista Stravinskiin –oppimateriaalin teoriataustana on konstruktivistinen oppimisteoria, joka näkyy lähinnä oppimateriaalin Tietoisku- ja Tehtävänurkka-osioissa. Oppimateriaalin laadinnassa otettiin myös huomioon musiikin ja tunteiden välinen yhteys, joka näkyy käytännössä oppimateriaalin Musiikkihetki-osioissa. Musiikin historian rooli Suomen koululaitoksen historiassa on ollut varsin merkittävä. Musiikinopettajia olisi kuitenkin syytä kannustaa opettamaan musiikin historiaa aktiivisemmin musiikin tunneilla, jotta oppilaat voisivat oppia perusasiat länsimaisen musiikin historiasta myös tämän päivän koulussa.
dc.format.extent47 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherMusiikin historia
dc.subject.otheroppimateriaali
dc.subject.otherkonstruktivismi
dc.subject.otheropetussuunnitelmat
dc.subject.othermusiikkipsykologia
dc.titleHildegardista Stravinskiin : musiikin historian oppimateriaalia 7. luokkalaisille
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201206201906
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.date.updated2012-06-19T23:19:18Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysohistoria
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysokonstruktivismi
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysomusiikkipsykologia


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record