dc.contributor.author | Mikkonen, Sirja | |
dc.date.accessioned | 2012-06-19T23:19:18Z | |
dc.date.available | 2012-06-19T23:19:18Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1218507 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38067 | |
dc.description.abstract | Tutkielma on monimuotogradu, joka koostuu tutkielmaosiosta sekä oppimateriaalista ja opettajan oppaasta. Tutkielman keskiössä on Hildegardista Stravinskiin –oppimateriaali, joka on yläkoulun 7. luokan musiikin oppitunneille laadittu musiikin historian oppimateriaali. Lisäksi oppimateriaalin yhteyteen on laadittu opettajan opas.
Hildegardista Stravinskiin –oppimateriaalissa keskitytään kuuteen musiikin historian tyylisuuntaan, jotka muodostavat vanhan musiikin, barokin, klassismin, romantiikan, kansallisromantiikan ja modernin musiikin oppijaksot. Oppimateriaalissa on kuhunkin tyylikauteen liittyen Tietoisku-osio, jossa on tiivis tietopaketti kustakin tyylikaudesta. Osion jälkeen seuraa kussakin tyylikaudessa Musiikkihetki-osio, jossa tärkeässä asemassa ovat musiikin kuuntelu ja kuunneltaviin kappaleisiin liittyvät kuuntelutehtävät. Kunkin tyylikauden päättää Tehtävänurkka-osio, jossa kerrataan opittuja asioita.
Oppimateriaali testattiin Kaustisen yläkoululla maaliskuussa 2012. Testauksen perusteella pystyttiin arvioimaan, kuinka kauan kunkin oppijakson läpikäyminen koululuokassa kestää. Tätä tietoa voitiin käyttää hyväksi lähinnä opettajan oppaan laadinnassa. Sen avulla pystyttiin myös arvioimaan, mitä muutoksia oppimateriaaliin pitäisi tehdä, jotta se olisi toimiva koululuokassa.
Hildegardista Stravinskiin –oppimateriaalin teoriataustana on konstruktivistinen oppimisteoria, joka näkyy lähinnä oppimateriaalin Tietoisku- ja Tehtävänurkka-osioissa. Oppimateriaalin laadinnassa otettiin myös huomioon musiikin ja tunteiden välinen yhteys, joka näkyy käytännössä oppimateriaalin Musiikkihetki-osioissa.
Musiikin historian rooli Suomen koululaitoksen historiassa on ollut varsin merkittävä. Musiikinopettajia olisi kuitenkin syytä kannustaa opettamaan musiikin historiaa aktiivisemmin musiikin tunneilla, jotta oppilaat voisivat oppia perusasiat länsimaisen musiikin historiasta myös tämän päivän koulussa. | |
dc.format.extent | 47 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Musiikin historia | |
dc.subject.other | oppimateriaali | |
dc.subject.other | konstruktivismi | |
dc.subject.other | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.other | musiikkipsykologia | |
dc.title | Hildegardista Stravinskiin : musiikin historian oppimateriaalia 7. luokkalaisille | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201206201906 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.date.updated | 2012-06-19T23:19:18Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | historia | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | konstruktivismi | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | musiikkipsykologia | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |