Opettajien eettinen kuormittuneisuus ja eettiset dilemmat
Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien eettistä kuormittuneisuutta, eettisten dilemmojen sisältöjä sekä niissä esiintyviä sidosryhmiä kahden eri dilemmatyypin suhteen. Eettistä kuormittuneisuutta kuvattiin eettisten dilemmojen useudella ja niistä johtuvalla stressillä. Dilemmatyypeistä ensimmäinen kuvasi tilanteita, joissa henkilö ei tiedä, mikä on oikea toimintapa (A-tyypin dilemma). Toinen kuvasi tilanteita, joissa henkilö joutuu syystä tai toisesta toimimaan sääntöjen, normien tai omien arvojen vastaisesti (B-tyypin dilemma). Tutkimus toteutettiin toukokuussa 2011 kyselytutkimuksena, joka kohdistui kaupunkiorganisaation sivistyspalveluissa työskenteleviin opettajiin. Heistä tutkimukseen osallistui 333 luokan-, erityis- ja aineenopettajaa, joista nuorimmat olivat 25-vuotiaita tai alle ja vanhimmat yli 60-vuotiaita. Vastanneista 75 % oli naisia.
Tulokset osoittivat, että opettajista 76 % koki A-tyypin dilemmoja ja 23 % B-tyypin dilemmoja vähintään kuukausittain. Opettajista 28 % koki stressiä A-tyypin dilemmoista ja 34 % B-tyypin dilemmoista melko tai erittäin paljon. A-tyypin dilemmojen sisällöissä korostuivat toisen ihmisen kohtaamiseen ja hänen käyttäytymiseensä reagoimiseen liittyvät haasteet ja B-tyypin dilemmoissa arvoristiriidat sekä sääntöjen noudattamisen ja soveltamisen ongelmat. Kummassakin dilemmatyypissä suurin sidosryhmä oli oppilas. Sukupuolella, iällä ja ammattinimikkeellä oli vähäinen rooli eettisessä kuormittuneisuudessa ja eettisten dilemmojen sisällöissä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kouluissa tulisi kiinnittää huomiota eettisen
kuormittuneisuuden vähentämiseen esimerkiksi luomalla koululle omat eettiset ohjeet sekä
järjestämällä eettisiä dilemmoja käsitteleviä keskustelutilaisuuksia. Lisäksi opettajien koulutuksissa tulisi kiinnittää huomiota oppilaiden ja näiden vanhempien kohtaamiseen koulun arjessa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Eettinen kuormittuneisuus ja eettisten dilemmojen sisällöt kaupunkiorganisaation eri ammattiryhmillä
Grönroos, Maarit; Hirvonen, Anna; Feldt, Taru (Jyväskylän yliopisto, 2012) -
Eettinen kuormittuneisuus ja eettisten dilemmojen sisällöt kunta-alan hoitohenkilöstöllä
Grönroos, Maarit; Hirvonen, Anna (2012)Tutkimuksessa tarkasteltiin kunta-alan hoitohenkilöstön eettistä kuormittuneisuutta ja eettisten dilemmojen sisältöjä kahden eri dilemmatyypin suhteen. Eettistä kuormittuneisuutta kuvattiin eettisten dilemmojen useudella ... -
Eettiset dilemmat ja eettinen kuormittuneisuus opinto-ohjaajan työssä
Matkoski, Henna; Peltonen, Sanna (2016)Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, millaisia eettisiä ristiriitoja eli dilemmoja opinto-ohjaajat kohtaavat ja millaista eettistä kuormittuneisuutta he mahdollisesti kokevat työssään. Lisäksi olimme kiinnostuneita ... -
Koettelemusten koulu : eettiset dilemmat luokanopettajan työssä
Veijola, Ansku (2023)Tässä työssä kartoitettiin, miten luokanopettajat kuvailevat eettisiä dilemmoja ja niiden merkitystä omalle työlleen, sekä millaisia tekijöitä he nostavat tärkeiksi eettisten dilemmojen kohtaamisessa. Tavoitteena oli ... -
Eettinen organisaatiokulttuuri, työhyvinvointi ja eettinen kuormittuneisuus opettajilla
Kämäräinen, Heini (2014)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää eettisen organisaatiokulttuurin yhteyttä työhyvinvointiin tutkimuskohteen ollessa opettajat. Työhyvinvoinnin ulottuvuuksina kuvattiin työuupumus ja työn imu. Tutkittiin myös ...