University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Taloudellisen osaamisen edistäminen : vastuuroolit, kanavat ja tavat nuoren kuluttajan näkökulmasta

Thumbnail
View/Open
712.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Luukkanen, Laura
Date
2012
Discipline
MarkkinointiMarketing

 
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää 15–20-vuotiaiden nuorten näkemyksiä taloudellisen ympäristön toimijoiden vastuurooleista ja tehtävistä sekä niiden ilmenemisen kanavista ja tavoista nuorten taloudellisen osaamisen edistämiseksi. Tutkimusaineisto on kerätty fokusryhmähaastatteluin kouluissa eri puolilla Suomea. Tutkimuksen mukaan nuoret korostavat oman kiinnostuksen ja aloitteellisuuden merkitystä taloudellisten taitojen omaksumisessa. Säästäminen ja sijoittaminen ovat asioita, jotka kiinnostavat nuoria ja niistä myös kaivataan lisää tietoa. Velkaantumisen nuoret liittävät huonoon talousosaamiseen. Myös pikavippien vaarat tiedostetaan. Tutkimuksesta ilmenee, että talouden toimijoiden nuorille suuntaamat verkkomateriaalit ovat nuorille lähes tuntemattomia. Talousopetus ja oman talouden hallintaan liittyvät asiat nähdään kiinnostavina silloin, kun ne koetaan itselle ajankohtaisiksi. Tästä syystä on tärkeää paitsi pyrkiä perustelemaan taloudellisten asioiden merkittävyyttä nuoren elämässä myös lisätä taloudellisten tietolähteiden tunnettuutta, jotta apua on nuoren sitä kaivatessa mahdollisimman vaivattomasti saatavilla. Talousneuvonnan yhteydessä nuoret kaipaavat myös mahdollisuutta keskustella ja kysyä. Talousosaamisen edistämisessä on nähtävissä perinteisen yksisuuntaisen joukkoviestinnän ohessa tarve kaksisuuntaiselle vuorovaikutukseen perustuvalle viestimiselle. Tutkimuksesta käy ilmi, että nuoret saavat taloudellista tietoutta usein kotoa, koulusta ja mediasta. Pankit koetaan keskeisenä toimijana talousosaamisen edistämisessä, mutta toisaalta niiden toiminnan kaupallinen luonne tunnistetaan. Viranomais- ja yhdistystahot ovat etäisempiä tahoja nuoren elämässä. Osan toimijoista yhteydessä voidaan siten nuorten näkökulmasta havaita ilmenevän sekä mielikuva- että tunnettuusongelmia. Nuoret kokevat toimijoiden tehtävien erittelyn hankalana ja toivovat voivansa saada talouteen liittyvää tietoa eri näkökulmista ja useilta eri tahoilta. Erityisesti koulun kautta järjestettävälle yhteistyölle on nuorten mielestä tarvetta. Nuoren taloudellisen ympäristön toimijoiden aktivoituminen sekä yhteistyön lisääminen näkyvyyteen ja mielikuviin panostamalla ovat edellytyksenä nuorten taloudellisen osaamisen edistämiselle. ...
Keywords
Talous nuoret taloudellinen osaaminen sidosryhmävastuullisuus fokusryhmät projektiiviset tekniikat talous sidosryhmät vastuullisuus kuluttajat osaaminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206121850

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23884]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Yhteistyöstä vaikuttavuutta viestintään : taloudellisen toimintaympäristön toimijoiden roolit ja yhteistyö nuorten taloudellisen osaamisen edistämisessä 

    Jokinen, Noora (2012)
    Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa nuorten taloudellisen toimintaympäristön toimijoiden viestinnän ja yhteistyön tilannetta nuorten taloudellisen osaamisen edistämisessä, sekä antaa tulosten pohjalta ehdotuksia toiminnan ...
  • Kattaustavararyhmän määrittely ja esillepano kuluttajan näkökulmasta : case: Kattaustavarat, Duni & Havi oy 

    Tamminen, Janina (2001)
  • Autojen ohjelmistojen tuoma arvo sekä niistä aiheutuvat ongelmat kuluttajan näkökulmasta 

    Huovinen, Joonas (2020)
    Autojen kehitys on ottanut viime vuosina suuria harppauksia. Teknologia on lisääntynyt ja lisääntyy koko ajan kiihtyvällä tahdilla ajoneuvoissa. Nämä kehitysaskeleet ovat lisänneet matkustusmukavuutta sekä tuonut paljon ...
  • Instagram-vaikuttajan uskottavuus ja parasosiaalisten suhteiden merkitys kuluttajan näkökulmasta 

    Kontinen, Essi (2022)
    Vaikuttajamarkkinoinnin rooli on kasvanut viime vuosina huomattavasti ja kuluttajat seuraavat erilaisia vaikuttajia sosiaalisen median kanavissa. Vaikuttajien uskottavuus on kuitenkin tärkeässä roolissa, kun tarkastellaan ...
  • Henkilöstön IT-osaamisen merkitys organisaation IT-strategian jalkauttamisen näkökulmasta 

    Katajarinne, Ida-Sofia (2019)
    Tietojärjestelmien käyttöä edellytetään tänä päivänä lähes kaikissa ammattiryhmissä. Tästä syystä henkilöstön IT-osaamisen merkitys on kasvanut organisaation liiketoimintaprosessien toimivuuden ja näiden tavoitteiden ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre