Mobiilimaksamisen omaksuminen suomalaisen kuluttajan näkökulmasta
Tässä tutkielmassa perehdytään mobiilimaksamisen omaksumiseen vaikuttaviin tekijöihin suomalaisen kuluttajan näkökulmasta. Tutkielmassa halutaan ymmärtää, mitkä mobiilimaksamisen omaksumiseen vaikuttavat tekijät suomalaiset kuluttajat kokevat tärkeiksi ja mitä syitä näiden kokemusten taustalla on. Tutkielman ensimmäinen osuus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja sen tavoitteena on ymmärtää, mitkä tekijät vaikuttavat mobiilimaksamisen omaksumiseen ja luoda havaintojen pohjalta jo olemassa olevia teoreettisia malleja hyödyntäen tämän tutkimuksen kontekstiin sopiva teoreettinen malli. Luodussa mallissa mobiilimaksamisen omaksumiseen vaikuttavat suorituskykyodote, vaivattomuusodote, sosiaalinen vaikutus, käyttöä tukevat olosuhteet, hedoninen motivaatio, turvallisuus, sekä tottumus ja käytännöllisyys. Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Aineistonkeruutapana oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Kerättyä aineistoa analysoitiin havainnoiden, teemoitellen ja ryhmitellen. Aineiston analyysin perusteella tutkimuksen kohteena oleville henkilöille mobiilimaksamisen omaksumiseen vaikuttavat tekijät ovat tärkeysjärjestyksessä tottumus ja käytännöllisyys, sosiaalinen vaikutus, suorituskykyodote ja käyttöä tukevat olosuhteet, vaivattomuusodote ja turvallisuus, sekä hedoninen motivaatio. Hedoninen motivaatio ei ollut tutkimuksen kohteena oleville henkilöille tärkeä tekijä mobiilimaksamisen omaksumisessa.
...
This research will focus on factors affecting mobile payment adoption in the context of a Finnish consumer. The research aims to understand, what factors that affect mobile payment adoption do Finnish consumers experience as important and what are the reasons behind those experiences. The first part of this research was conducted as a literature review with an aim of understanding what factors affect mobile payment adoption. Based on the findings and utilizing theories explaining technology adoption, a theoretical model explaining mobile payment adoption in the context of a Finnish consumer was created to support the empirical part of this research. In the theoretical model created, factors affecting mobile payment adoption were performance expectancy, effort expectancy, social influence, use supporting conditions, hedonic motivation, security, and habit & usefulness. The empirical part of this research was conducted as a qualitative research. The data for the research was collected with semi-structured theme interviews. The data was analyzed by observing and dividing the data in to themes and groups. Based on the analysis, factors affecting mobile payment adoption of a Finnish consumer in the order of importance are habit and usefulness, social influence, performance expectancy and use supporting conditions, effort expectancy and security, and hedonic motivation. Hedonic motivation was not an important factor in mobile payment adoption for the people that took part in the interviews.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mobiilimaksamisen käyttöönottoon ja omaksumiseen vaikuttavat tekijät
Pakarinen, Miro (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa käydään läpi mobiilimaksamisen käyttöönottoon ja omaksumiseen vaikuttavia tekijöitä. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tarjota katsaus mobiilimaksamisen meneillä olevaan tutkimuskenttään ja ... -
Mobiilimaksamisen omaksuminen maksun vastaanottajan näkökulmasta
Kivi, Mikaela (2019)Perinteinen käteismaksaminen on saanut viime vuosina rinnalleen uudeksi haastajaksi mobiilimaksamisen. Tästä uudesta maksumenetelmästä on ennustettu tulevaisuudessa jopa koko käteismaksamisen korvaajaa. Mobiilimaksamisen ... -
Autojen ohjelmistojen tuoma arvo sekä niistä aiheutuvat ongelmat kuluttajan näkökulmasta
Huovinen, Joonas (2020)Autojen kehitys on ottanut viime vuosina suuria harppauksia. Teknologia on lisääntynyt ja lisääntyy koko ajan kiihtyvällä tahdilla ajoneuvoissa. Nämä kehitysaskeleet ovat lisänneet matkustusmukavuutta sekä tuonut paljon ... -
Taloudellisen osaamisen edistäminen : vastuuroolit, kanavat ja tavat nuoren kuluttajan näkökulmasta
Luukkanen, Laura (2012)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää 15–20-vuotiaiden nuorten näkemyksiä taloudellisen ympäristön toimijoiden vastuurooleista ja tehtävistä sekä niiden ilmenemisen kanavista ja tavoista nuorten taloudellisen osaamisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.