dc.contributor.author | Ylä-Rakkola, Antti | |
dc.date.accessioned | 2012-06-10T20:45:54Z | |
dc.date.available | 2012-06-10T20:45:54Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38006 | |
dc.description.abstract | Tutkimus koski tietokonepelien musiikille erityisiä piirteitä, joita lähestyttiin hyödyntämällä pelitutkimuksen ja peliäänen tutkimuksen teorioita ja tarkastelutapoja. Pelimusiikkia tarkasteltiin osana pelin käyttöliittymää, jonka välittämä tieto on pelaajan pelissä menestymisen kannalta tärkeää. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä pelitiloihin liittyvää tietoa musiikki välittää Amnesia: The Dark Descent -pelissä, sekä kuinka musiikin välittämä tieto vaikuttaa Amnesiassa kohdattavien vihollisten olemukseen kauhun luojina, mikäli pelaaja osaa käyttää musiikkia apuvälineenä pelissä.
Tutkimuskohteena oli pelin tiettyihin vihollisiin liittyvä musiikillinen tiedonvälitys, sekä sen suhde kuvalliseen ja äänelliseen tiedonvälitykseen. Tutkielmassa esitetyt pelin säännöt ja lainalaisuudet perustuvat tutkijan omaan tulkintaan. Osittain apuina on ollut myös pelin suunnittelijoiden ja pelimusiikin säveltäjän omat kommentit pelistä. Tutkittavia vihollisia, joihin löytyi pelistä hajanaisesti viittauksia nimellä "the gatherers", kutsuttiin tutkielmassa olennoiksi. Analyysin menetelmänä oli luokitella olentoihin liittyvät musiikilliset, äänelliset ja kuvalliset tiedonvälityskeinot Kristine Jørgensenin kehittämän käyttöliittymän luokittelumallin sekä tiedonvälitykseen liittyvien käyttöliittymän funktioiden avulla.
Tulosten mukaan Amnesian musiikillinen käyttöliittymä kykenee välittämään tietoa pelin vihollisista ja pelaajan on mahdollista hyödyntää tätä pelissä selviytyäkseen. Musiikki myös kompensoi kuvallisen käyttöliittymän selviytymisen kannalta vähäistä tiedonvälitystä. Selviytyminen pelissä on tärkeää, koska se ylläpitää uhan tunnetta, joka taas luo ja ylläpitää pelkkoa pelissä. | |
dc.format.extent | 37 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | pelimusiikki | |
dc.subject.other | pelko | |
dc.subject.other | Amnesia: The Dark Descent | |
dc.subject.other | käyttöliittymä | |
dc.subject.other | musiikkianalyysi | |
dc.subject.other | tiedonvälitys | |
dc.title | Pelimusiikin tiedonvälitys osana pelon luomista: analyysi Amnesia : The Dark Descent -tietokonepelin musiikista | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201206101838 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musicology | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkitiede | fi |
dc.date.updated | 2012-06-10T20:45:54Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |