Pelimusiikin tiedonvälitys osana pelon luomista: analyysi Amnesia : The Dark Descent -tietokonepelin musiikista
Tutkimus koski tietokonepelien musiikille erityisiä piirteitä, joita lähestyttiin hyödyntämällä pelitutkimuksen ja peliäänen tutkimuksen teorioita ja tarkastelutapoja. Pelimusiikkia tarkasteltiin osana pelin käyttöliittymää, jonka välittämä tieto on pelaajan pelissä menestymisen kannalta tärkeää. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä pelitiloihin liittyvää tietoa musiikki välittää Amnesia: The Dark Descent -pelissä, sekä kuinka musiikin välittämä tieto vaikuttaa Amnesiassa kohdattavien vihollisten olemukseen kauhun luojina, mikäli pelaaja osaa käyttää musiikkia apuvälineenä pelissä.
Tutkimuskohteena oli pelin tiettyihin vihollisiin liittyvä musiikillinen tiedonvälitys, sekä sen suhde kuvalliseen ja äänelliseen tiedonvälitykseen. Tutkielmassa esitetyt pelin säännöt ja lainalaisuudet perustuvat tutkijan omaan tulkintaan. Osittain apuina on ollut myös pelin suunnittelijoiden ja pelimusiikin säveltäjän omat kommentit pelistä. Tutkittavia vihollisia, joihin löytyi pelistä hajanaisesti viittauksia nimellä "the gatherers", kutsuttiin tutkielmassa olennoiksi. Analyysin menetelmänä oli luokitella olentoihin liittyvät musiikilliset, äänelliset ja kuvalliset tiedonvälityskeinot Kristine Jørgensenin kehittämän käyttöliittymän luokittelumallin sekä tiedonvälitykseen liittyvien käyttöliittymän funktioiden avulla.
Tulosten mukaan Amnesian musiikillinen käyttöliittymä kykenee välittämään tietoa pelin vihollisista ja pelaajan on mahdollista hyödyntää tätä pelissä selviytyäkseen. Musiikki myös kompensoi kuvallisen käyttöliittymän selviytymisen kannalta vähäistä tiedonvälitystä. Selviytyminen pelissä on tärkeää, koska se ylläpitää uhan tunnetta, joka taas luo ja ylläpitää pelkkoa pelissä.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4192]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sonic Visualiser : Visualisation, Analysis, and Annotation of Music Audio Recordings [Review]
Thompson, Marc R. (University of California Press, 2021) -
Videopelilaitteiden teknologian aiheuttamat rajoitteet pelimusiikin kehityksessä
Matikainen, Tuomas (2014)Tutkielman tarkoituksena on tarkastella videopelilaitteiden teknologian aiheuttamia rajoituksia pelimusiikin kehityksessä. Ajallisesti tarkastelu käsittää ensimmäisestä sukupolvesta aina seiitsemänteen eli vuodet 1971- ... -
Dynaaminen pelimusiikki osana immersion laatua ja kehittymistä videopeleissä
Holopainen, Lauri (2019)Immersio, eli videopelien kyky koukuttaa ja imeä pelaaja osaksi virtuaalista maailmaa, on pelaajien arvostama ominaisuus ja mielenkiintoinen tutkimusaihe. Tässä tutkielmassa selvitettiin pelimusiikin dynaamisten ... -
Pelimusiikin adaptiivisuus : systemaattinen kirjallisuuskartoitus
Haapanen, Ville (2018)Moderneissa peleissä hyödynnetään usein adaptiivista musiikkia ja keinoja sen toteuttamiseksi on myös lisääntyvässä määrin tutkittu. Tässä tutkielmassa on kartoitettu adaptiivisen pelimusiikin kirjallisuutta. Tutkielmassa ... -
Musiikki pelin ytimen ja kuoren välissä : videopelimusiikki peliretoriikkana
Krouvi, Taneli (2014)Tutkimuksessa analysoitiin musiikin toimintaa peliretoriikkana kolmessa videopelissä. Analyyseissa pyrittiin osoittamaan, kuinka musiikki luo merkityksiä samanaikaisesti suhteessa pelin ytimeen ja osana pelijärjestelmän ...