Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorNikkinen, Eeva
dc.date.accessioned2012-06-04T11:09:09Z
dc.date.available2012-06-04T11:09:09Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1218145
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37960
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, poikkeaako ensimmäisen luokan erityisopetuksessa opiskelevien oppilaiden oppimisminäkäsitys yleisopetuksessa opiskelevien oppilaiden oppimisminäkäsityksestä. Lisäksi haluttiin selvittää, tapahtuuko oppimisminäkäsityksessä muutosta ensimmäisen kouluvuoden aikana ja onko tässä muutoksessa eroja riippuen siitä, opiskeleeko oppilas yleis- vai erityisopetuksessa. Tutkimus toteutettiin osana laajempaa Vanhemmat, opettajat ja lapsen oppiminen -tutkimushanketta. Tutkimuksessa oli mukana 156 yleisopetuksessa opiskelevaa ja 11 erityisluokalla olevaa ensimmäisen luokan oppilasta. Oppimisminäkäsitystä arvioitiin sekä oppilaan omaa arviota että tutkijan ja opettajan arviota hyödyntäen. Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia kovarianssianalyysillä ja toistettujen mittausten varianssianalyysillä. Tulokset osoittivat, että ensimmäisen luokan syksyllä erityisluokalla opiskelevilla oppilailla oli yleisopetuksessa opiskelevia oppilaita parempi oppimisminäkäsitys itsestään lukijoina ja he myös tutkijan ja opettajan mukaan arvioivat itseään oppimistilanteissa positiivisemmin kuin yleisopetuksessa opiskelevat oppilaat. Lukutaidon oppimisminäkäsitys myös kehittyi ensimmäisen luokan aikana eri tavalla erityisluokalla olevilla oppilailla kuin yleisopetuksessa opiskelevilla oppilailla: erityisluokalla olevilla oppilailla se kehittyi huonompaan suuntaan, kun taas yleisopetuksessa opiskelevilla oppilailla kehitys tapahtui myönteiseen suuntaan. Yleisopetuksessa opiskelevien lasten lukutaidon oppimisminäkäsitys parani merkitsevästi ensimmäisen kouluvuoden aikana. Vastaavanlaisia tuloksia saatiin tarkasteltaessa yleistä, luku- ja laskutaidon yhteistä, oppimisminäkäsitystä: erityisluokalla olevilla oppilailla yleinen oppimisminäkäsitys kehittyi ensimmäisen kouluvuoden aikana huonompaan suuntaan, kun taas yleisopetuksessa opiskelevilla oppilailla kehitys tapahtui myönteiseen suuntaan. Viitteellisiä tuloksia saatiin myös siitä, että ensimmäisen kouluvuoden aikana opettajan havaitsema oppimisminäkäsitys kehittyi näillä kahdella ryhmällä eri tavalla: erityisluokalla olevilla oppilailla jälleen kielteiseen suuntaan ja yleisopetuksessa opiskelevilla oppilailla myönteiseen suuntaan. Tulokset haastavat tutkimaan laajemmin erityisluokalla olevien oppilaiden oppimisminäkäsitystä, sen kehitystä sekä sitä parhaiten tukevia interventioita. Oppimisminäkäsityksen ja sitä tukevien työskentelymuotojen merkitystä ei voida ohittaa, etenkään erityisluokalla olevien oppilaiden kohdalla. Oppimisminäkäsityksen tutkimuksen kannalta tulee jatkossa huomioida tehokkaimpien tukimuotojen löytäminen ja niiden integroiminen osaksi opettajankoulutusta.
dc.format.extent32 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheroppimisminäkäsitys
dc.titleYleis -ja erityisopetuksessa opiskelevien lasten oppimisminäkäsitys ja sen kehitys ensimmäisen kouluvuoden aikana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201206041796
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.date.updated2012-06-04T11:09:09Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysoerityisluokat
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysoyleisopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot