Luovuusteoriat suunnannäyttäjinä luovan musiikinopetuksen suunnittelussa
Luovuuden kehittäminen on nykyisin yhä huomioidumpi osa kasvatusta. Musiikkikasvatuksessa luovuuden kehittämisen puolesta ovat puhuneet aikoinaan jo Carl Orff, Émile Jaques-Dalcroze ja Zoltán Kodály. Myös opetussuunnitelmat näkevät musiikillisen keksimisen tärkeänä osana musiikinopetusta. Luovat toimintamuodot lisäävät oppimista, sillä itse tekemällä oppii musiikkia sisältä päin. Lisäksi luovalla toiminalla on terapeuttisia vaikutuksia.
Tutkielmassani tarkastelen luovuuden kehittämistä luovuustutkimusten näkökulmasta. Suurin osa luovuustutkimuksista voidaan kategorisoida neljään eri lähestymistapaan, jotka muodostavat
tutkimukseni teoreettisen rungon. Nämä luovuuden peruselementit ovat yksilö, prosessi, produkti ja ympäristö. Tutkielmassani pohdin musiikkikasvatuksen mahdollisuuksia tukea luovuuden kehittymistä näiden elementtien pohjalta.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opetuksesta
Lightfoot, Henry (2020)Tutkimukseni tavoitteena on tutkia musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opettamisesta. Tutkin opettajien kokemuksia heidän valmiuksistaan opettaa musiikin luovaa tuottamista, heidän käyttämiään työtapoja, ... -
Musiikinopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia monikulttuurisessa koulussa : sukellus kahden monikulttuurisen yläkoulun musiikinopetuksen arkeen
Silfverberg, Raija (2011)Tutkimus käsittelee musiikinopetusta monikulttuurisissa kouluissa pureutuen kahden monikulttuurisen koulun musiikinopetuksen arkeen. Tutkimuksessa tarkastellaan musiikinopetuksen roolia koulujen suvaitsevaisuus- ja ... -
Kainalopierusta konseptiksi : luovuus ja ideointi markkinoinnin suunnittelussa
Eskola, Teemu (2024)Markkinoinnin ja mainonnan suunnittelussa on vaalittu romanttista luovan suunnittelijan neromyyttiä. Aiempi tutkimus on keskittynyt luovan toimiston prosessin ja sen vaikutusten tarkasteluun, mutta itse luovien ideoiden ... -
Yläkoulun äidinkielenopettajan käsityksiä luovan kirjoittamisen opetuksesta ja fiktion tuottamisesta
Aaltonen, Pihka (2021)Työssäni tutkin yläkoulussa työskentelevän äidinkielenopettajan käsityksiä luovan kirjoittamisen opetuksesta ja fiktion tuottamisen roolista opetuksessa. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla, ja aineiston analysointi ... -
Ideointi ryhmässä luovan alan työyhteisössä
Paaso, Juha (2014)Tässä pro gradu -työssä tutkimuskohteena olivat työssään ideoivien henkilöiden käsitykset ryhmän ideointiprosessista sen vuorovaikutuksen näkökulmasta. Näitä käsityksiä lähestyttiin fenomenografisin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.