Vertaistuella verkkoon : tutkimus Ikääntyvien yliopiston tietotekniikkatutoreiden ohjauskokemuksista
Tutkimuksen tarkoitus on kartoittaa Ikääntyvien yliopiston atk-tutoreiden motivaatiota, koulutustarvetta ja vertaistuen merkitystä tutortoiminnalleen. Motivaatiota tarkastellaan onnistumisen kokemusten kautta, koulutustarvetta vastaajien tarpeista käsin ja vertaistukea ammatillisen ja henkisen tuen saamisen kokemuksena. Vertaistuen avulla tutorit voivat kehittää omaa osaamistaan neuvontatehtävissä ja toisaalta saada henkistä tukea samojen haasteiden ja onnistumisen kokemusten käsittelyssä.
Tutkimukseen osallistuneet tutorit ovat eläkeläisiä, vapaaehtoisia toimijoita, joiden tehtäviin kuuluu päivystää erilaisissa atk-pisteissä, esimerkiksi palvelutaloissa, päiväkeskuksissa ja kirjastoissa. Tutorit ovat saaneet koulutukensa Ikääntyvien yliopiston atk-kursseilla. Lisäksi heillä on mahdollisuus päivittää osaamistaan tutortyöpajassa, joka kokoontuu viikoittain. Työpajassa tutoreilla on mahdollisuus saada myös vertaistukea.
Tutkimuksen aineisto kerättiin lomakekyselynä, josta saadut tulokset olivat suuntaa-antavia, sekä kirjoitelmien ja havainnoinnin yhdistelmänä. Tulosten mukaan tutoreita motivoivat sosiaaliset tekijät, kuten muiden ihmisten tapaaminen ja auttamisenhalu, sekä oman osaamisensa ylläpitäminen ja mielekäs vapaa-ajan toiminta. Haasteita toimintaan tuovat epävarmuus omasta osaamisesta, vaihtuvat tilanteet ja ohjattavista johtuvat tekijät. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että tutoreiden motivaatiota lisää osallistuminen yhteiseen työpajatoimintaan, jossa heillä on mahdollisuus saada vertaistukea toisiltaan oman tietoteknisen osaamisensa parantamiseksi ja henkiseksi tueksi.
...
Alternative title
Tutkimus Ikääntyvien yliopiston tietotekniikkatutoreiden ohjauskokemuksistaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opinteitä ikääntyvien yliopistoon : sotien sukupolvi ja yliopiston ylistys
Muhonen, Reetta (University of Jyväskylä, 2014) -
Vertaisuus voimavarana ohjauksessa
Penttinen, Leena; Plihtari, Elina; Skaniakos, Terhi; Valkonen, Leena (Jyväskylän yliopisto, 2011) -
Ammatillisten lyhytkurssien siirtyminen verkkoon : kuinka muutos onnistui korona-aikaan
Juutilainen, Tarja (2021)Opiskelu ja koulutus jatkuvat läpi elämän. Työelämä vaatii kouluttautumaan, jotta työntekijä pysyy kehityksessä mukana ja pystyy suoriutumaan tehtävistään. Koulutuksen tulisi olla myös saavutettavaa työssäkäynnin ohella, ... -
Supporting Institutional Awareness and Academic Advising using Clustered Study Profiles
Gavriushenko, Mariia; Saarela, Mirka; Kärkkäinen, Tommi (SCITEPRESS Science And Technology Publications, 2017)The purpose of academic advising is to help students with developing educational plans that support their academic career and personal goals, and to provide information and guidance on studies. Planning and management of ...