Show simple item record

dc.contributor.authorLahtinen, Minna-Maria
dc.date.accessioned2012-06-04T07:47:19Z
dc.date.available2012-06-04T07:47:19Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1218114
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37949
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoitus on kartoittaa Ikääntyvien yliopiston atk-tutoreiden motivaatiota, koulutustarvetta ja vertaistuen merkitystä tutortoiminnalleen. Motivaatiota tarkastellaan onnistumisen kokemusten kautta, koulutustarvetta vastaajien tarpeista käsin ja vertaistukea ammatillisen ja henkisen tuen saamisen kokemuksena. Vertaistuen avulla tutorit voivat kehittää omaa osaamistaan neuvontatehtävissä ja toisaalta saada henkistä tukea samojen haasteiden ja onnistumisen kokemusten käsittelyssä. Tutkimukseen osallistuneet tutorit ovat eläkeläisiä, vapaaehtoisia toimijoita, joiden tehtäviin kuuluu päivystää erilaisissa atk-pisteissä, esimerkiksi palvelutaloissa, päiväkeskuksissa ja kirjastoissa. Tutorit ovat saaneet koulutukensa Ikääntyvien yliopiston atk-kursseilla. Lisäksi heillä on mahdollisuus päivittää osaamistaan tutortyöpajassa, joka kokoontuu viikoittain. Työpajassa tutoreilla on mahdollisuus saada myös vertaistukea. Tutkimuksen aineisto kerättiin lomakekyselynä, josta saadut tulokset olivat suuntaa-antavia, sekä kirjoitelmien ja havainnoinnin yhdistelmänä. Tulosten mukaan tutoreita motivoivat sosiaaliset tekijät, kuten muiden ihmisten tapaaminen ja auttamisenhalu, sekä oman osaamisensa ylläpitäminen ja mielekäs vapaa-ajan toiminta. Haasteita toimintaan tuovat epävarmuus omasta osaamisesta, vaihtuvat tilanteet ja ohjattavista johtuvat tekijät. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että tutoreiden motivaatiota lisää osallistuminen yhteiseen työpajatoimintaan, jossa heillä on mahdollisuus saada vertaistukea toisiltaan oman tietoteknisen osaamisensa parantamiseksi ja henkiseksi tueksi.
dc.format.extent85 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherJyväskylän yliopisto
dc.titleVertaistuella verkkoon : tutkimus Ikääntyvien yliopiston tietotekniikkatutoreiden ohjauskokemuksista
dc.title.alternativeTutkimus Ikääntyvien yliopiston tietotekniikkatutoreiden ohjauskokemuksista
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201206041787
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.date.updated2012-06-04T07:47:19Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoandragogiikka
dc.subject.ysoavoin yliopisto
dc.subject.ysoikääntyneet
dc.subject.ysoelinikäinen oppiminen
dc.subject.ysomentorointi
dc.subject.ysotutorointi
dc.subject.ysovertaisoppiminen
dc.subject.ysovertaistuki
dc.subject.ysoyhteisöllinen oppiminen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record