dc.contributor.author | Lahtinen, Minna-Maria | |
dc.date.accessioned | 2012-06-04T07:47:19Z | |
dc.date.available | 2012-06-04T07:47:19Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1218114 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37949 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoitus on kartoittaa Ikääntyvien yliopiston atk-tutoreiden motivaatiota, koulutustarvetta ja vertaistuen merkitystä tutortoiminnalleen. Motivaatiota tarkastellaan onnistumisen kokemusten kautta, koulutustarvetta vastaajien tarpeista käsin ja vertaistukea ammatillisen ja henkisen tuen saamisen kokemuksena. Vertaistuen avulla tutorit voivat kehittää omaa osaamistaan neuvontatehtävissä ja toisaalta saada henkistä tukea samojen haasteiden ja onnistumisen kokemusten käsittelyssä.
Tutkimukseen osallistuneet tutorit ovat eläkeläisiä, vapaaehtoisia toimijoita, joiden tehtäviin kuuluu päivystää erilaisissa atk-pisteissä, esimerkiksi palvelutaloissa, päiväkeskuksissa ja kirjastoissa. Tutorit ovat saaneet koulutukensa Ikääntyvien yliopiston atk-kursseilla. Lisäksi heillä on mahdollisuus päivittää osaamistaan tutortyöpajassa, joka kokoontuu viikoittain. Työpajassa tutoreilla on mahdollisuus saada myös vertaistukea.
Tutkimuksen aineisto kerättiin lomakekyselynä, josta saadut tulokset olivat suuntaa-antavia, sekä kirjoitelmien ja havainnoinnin yhdistelmänä. Tulosten mukaan tutoreita motivoivat sosiaaliset tekijät, kuten muiden ihmisten tapaaminen ja auttamisenhalu, sekä oman osaamisensa ylläpitäminen ja mielekäs vapaa-ajan toiminta. Haasteita toimintaan tuovat epävarmuus omasta osaamisesta, vaihtuvat tilanteet ja ohjattavista johtuvat tekijät. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että tutoreiden motivaatiota lisää osallistuminen yhteiseen työpajatoimintaan, jossa heillä on mahdollisuus saada vertaistukea toisiltaan oman tietoteknisen osaamisensa parantamiseksi ja henkiseksi tueksi. | |
dc.format.extent | 85 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Jyväskylän yliopisto | |
dc.title | Vertaistuella verkkoon : tutkimus Ikääntyvien yliopiston tietotekniikkatutoreiden ohjauskokemuksista | |
dc.title.alternative | Tutkimus Ikääntyvien yliopiston tietotekniikkatutoreiden ohjauskokemuksista | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201206041787 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.date.updated | 2012-06-04T07:47:19Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | andragogiikka | |
dc.subject.yso | avoin yliopisto | |
dc.subject.yso | ikääntyneet | |
dc.subject.yso | elinikäinen oppiminen | |
dc.subject.yso | mentorointi | |
dc.subject.yso | tutorointi | |
dc.subject.yso | vertaisoppiminen | |
dc.subject.yso | vertaistuki | |
dc.subject.yso | yhteisöllinen oppiminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |