Nuorten metataitojen yhteys alakoulusta yläkouluun siirtymiseen
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää minkälaisia käsityksiä sekä 7.luokkalaisilla nuorilla että yläkoulujen rehtoreilla on siirtymästä alakoulusta yläkouluun. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia metataitoja kyseiseen siirtymävaiheeseen liittyy, ja miten ne ilmenevät 7.luokkalaisten käsityksissä. Tutkimuksen kohteena olivat peruskoulun 7.luokkalaiset nuoret sekä yläkoulujen rehtorit. 7.luokkalaisilta aineisto kerättiin eläytymismenetelmällä Keski-Uusimaalaisessa yläkoulussa oppitunnin aikana. Rehtoreilta saatu aineisto kerättiin Internet-kyselyllä. Kysely lähettiin kaikille Suomen yläkoulujen rehtoreille, joten erityistä otantaa ei tarvinnut suorittaa.
Tutkimuksen aineisto on analysoitu teemoittelun avulla. Aineisto analysoitiin pääasiallisesti aineistolähtöisesti, mutta analyysissa oli yhteyksiä teoriaan, joten analyysissa käytettiin myös teoriasidonnaista analyysia. Analyysissa lähdettiin liikkeelle aineistolähtöisesti, mutta lopuksi mukaan otettiin teoriasta nousseita ajatuksia ja huomioita.
Tutkimuksessa selvisi, että hyvää ja joustavaa koulusiirtymää ennustaa muun muassa se, että nuorella on taattuja sosiaalisia suhteita, positiivinen käsitys omasta itsestään sekä valmiuksistaan sopeutua muutoksiin. Lisäksi hyvään siirtymään liittyy oppilaan oma halu ottaa vastuuta, kasvaa ja itsenäistyä. Yläkouluun siirtyvä nuori kohtaa monenlaisia muutoksia, joten myös koulun tulee olla valmiina kohtaamaan uudet oppilaat.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yläkouluissa ymmärretään kyseisen siirtymävaiheen erityisyys. Monissa kouluissa on tehty tavoitteellinen suunnitelma siirtymävaiheeseen, johon on sisällytetty muun muassa ryhmäyttämistä, osallistumismahdollisuuksia ja aikuisten tukea. Tutkimustulokset kuitenkin osoittavat, että toimenpiteitä ei ole tehty riittävästi. Tutkimuksesta käy ilmi, että kouluissa kaivataan muun muassa moniammatillista yhteistyötä siirtymävaiheen tukemiseksi.
Tutkimus on pääasiallisesti laadullinen ja perustuu kahden eri aineiston hyödyntämiseen. Eläytymismenetelmän luonteesta johtuen, tutkimuksen tulokset eivät välttämättä perustu todellisiin tapahtumiin tai kokemuksiin. Tulokset kuitenkin antavat suuntaa siitä, minkälaisia odotuksia ja käsityksiä alakoulusta yläkouluun 7.luokkalaisten mielestä liittyy. Yläkoulujen rehtoreilta kerätyn aineiston tuloksia voi kuitenkin pitää todenmukaisina ja luotettavina. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata siirtymävaihetta eri näkökulmista ja samalla lisätä tietoa ja tukea kasvatusyhteisöjen kehittämistyötä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Äitien antaman tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
Ylinen, Karoliina; Aunola, Kaisa; Metsäpelto, Riitta-Leena; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Kiuru, Noona (Niilo Mäki Instituutti, 2016)Tutkimuksessa selvitettiin äitien antaman tuen yhteyttä nuorten sisään- ja ulospäinsuuntautuvaan ongelmakäyttäytymiseen alakoulusta yläkouluun siirryttäessä. Äitien antaman tuen osa-alueina tarkasteltiin äitien nuorelleen ... -
Äitien antaman tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
Ylinen, Karoliina; Aunola, Kaisa; Metsäpelto, Riitta-Leena; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Kiuru, Noona (Niilo Mäki Instituutti, 2016)Tutkimuksessa selvitettiin äitien antaman tuen yhteyttä nuorten sisään- ja ulospäinsuuntautuvaan ongelmakäyttäytymiseen alakoulusta yläkouluun siirryttäessä. Äitien antaman tuen osa-alueina tarkasteltiin äitien nuorelleen ... -
Vanhempien tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
Ylinen, Karoliina (2015)Tutkimuksessa selvitettiin vanhempien tuen eri osa-alueiden, lämpimyyden, vanhempien tietämyksen, nuoren kanssa keskustelemisen sekä kotitehtävissä auttamisen, ohjaamisen ja autonomian tukemisen yhteyksiä nuorten sisään- ... -
Nuorten arvioimien vahvuuksien yhteydet minäpystyvyysuskomusten, opettaja-oppilassuhteiden ja vertaissuhteisiin liittyvien pelkojen muutoksiin siirryttäessä alakoulusta yläkouluun
Seppänen, Tiia (2016)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää akateemisten minäpystyvyysuskomusten, myönteisten opettaja-oppilassuhteiden ja vertaissuhteisiin liittyvien pelkojen muutoksia siirryttäessä alakoulusta yläkouluun ja miten vahvuudet ... -
Alakoulusta yläkouluun yhtenäis- ja erilliskouluissa
Kiuru, Noona; Hirvonen, Riikka; Ahonen, Timo (Jyväskylän yliopisto, 2018)Suomessa alakoulusta yläkouluun siirrytään tavallisimmin 12‒13 vuoden iässä. Tuolloin nuoren elämässä tapahtuu monia haasteellisia muutoksia, kuten puberteettiin liittyviä fyysisiä ja psyykkisiä muutoksia sekä alakoulusta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.