dc.contributor.author | Kinnari, Ismo | |
dc.date.accessioned | 2012-06-01T15:19:04Z | |
dc.date.available | 2012-06-01T15:19:04Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1218051 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37945 | |
dc.description.abstract | Kinnari, Ismo. MITÄ ON OIKEUDENMUKAISUUS OPETUSTILANTEESSA? Kasvatustieteen pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2012. 88 sivua. Julkaisematon.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kysymystä siitä, mitä on oikeudenmukaisuus koulutusjärjestelmässä ja kouluinstituutioiden käytänteissä yleensä. Tutkimuksessa tarkastellaan kasvatussosiologista ja kasvatusfilosofista teoriaa sekä tutkimuksia, joiden pohjalta kehitellään kouluinstituutioita koskevaa oikeudenmukaisuuden teoriaa ja oikeudenmukaisen koulutusjärjestelmän periaatteellisia lähtökohtia. Koska kasvatussosiologiset tutkimukset osoittavat, että koulutusjärjestelmät ovat joiltakin osin epäoikeudenmukaisia, on merkityksellistä pyrkiä luomaan teoreettisia perusteita sille, miten kouluinstituutioita voidaan parantaa, jotta se olisi oikeudenmukaisempi.
Oikeudenmukaisuus tarkoittaa Nicholas Wolterstorffin määritelmän mukaan sitä, että jokaisella yksilöllä on oikeus nauttia niistä hyvyyksistä, jotka edesauttavat hänen elämänsä kukoistusta. Koulutusjärjestelmän tulisi siksi välittää sen sisältämiä hyvyyksiä mahdollisimman monelle oppilaalle. Yksilön sosiaalinen tausta, habitus ja kyvyt vaikuttavat kuitenkin oleellisesti siihen, kuinka helposti ja paljon oppilas saa koulutusjärjestelmässä vallitsevia ja sen mahdollistamia hyvyyksiä osakseen. Tämä johtaa yksilöiden epäoikeudenmukaiseen kohteluun. Oikeudenmukaisuus koulutusjärjestelmässä ja kouluinstituutioiden käytänteissä on sitä, että jokainen oppilas voi habituksestaan riippumatta saada osakseen koulutusjärjestelmän ja kouluinstituutioiden mahdollistamat hyvyydet. Oikeudenmukaisuus edellyttää habitusvapautta. | |
dc.format.extent | 88 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | oikeudenmukaisuus | |
dc.subject.other | koulutusjärjestelmä | |
dc.subject.other | habitus | |
dc.subject.other | habitusvapaus | |
dc.title | Mitä on oikeudenmukaisuus opetustilanteessa? | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201206011783 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.date.updated | 2012-06-01T15:19:05Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | oikeudenmukaisuus | |
dc.subject.yso | koulutusjärjestelmät | |
dc.subject.yso | habitus | |
dc.subject.yso | piilo-opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | auktoriteetti | |
dc.subject.yso | valta | |
dc.subject.yso | opetustilanne | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |