Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKinnari, Ismo
dc.date.accessioned2012-06-01T15:19:04Z
dc.date.available2012-06-01T15:19:04Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1218051
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37945
dc.description.abstractKinnari, Ismo. MITÄ ON OIKEUDENMUKAISUUS OPETUSTILANTEESSA? Kasvatustieteen pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2012. 88 sivua. Julkaisematon. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kysymystä siitä, mitä on oikeudenmukaisuus koulutusjärjestelmässä ja kouluinstituutioiden käytänteissä yleensä. Tutkimuksessa tarkastellaan kasvatussosiologista ja kasvatusfilosofista teoriaa sekä tutkimuksia, joiden pohjalta kehitellään kouluinstituutioita koskevaa oikeudenmukaisuuden teoriaa ja oikeudenmukaisen koulutusjärjestelmän periaatteellisia lähtökohtia. Koska kasvatussosiologiset tutkimukset osoittavat, että koulutusjärjestelmät ovat joiltakin osin epäoikeudenmukaisia, on merkityksellistä pyrkiä luomaan teoreettisia perusteita sille, miten kouluinstituutioita voidaan parantaa, jotta se olisi oikeudenmukaisempi. Oikeudenmukaisuus tarkoittaa Nicholas Wolterstorffin määritelmän mukaan sitä, että jokaisella yksilöllä on oikeus nauttia niistä hyvyyksistä, jotka edesauttavat hänen elämänsä kukoistusta. Koulutusjärjestelmän tulisi siksi välittää sen sisältämiä hyvyyksiä mahdollisimman monelle oppilaalle. Yksilön sosiaalinen tausta, habitus ja kyvyt vaikuttavat kuitenkin oleellisesti siihen, kuinka helposti ja paljon oppilas saa koulutusjärjestelmässä vallitsevia ja sen mahdollistamia hyvyyksiä osakseen. Tämä johtaa yksilöiden epäoikeudenmukaiseen kohteluun. Oikeudenmukaisuus koulutusjärjestelmässä ja kouluinstituutioiden käytänteissä on sitä, että jokainen oppilas voi habituksestaan riippumatta saada osakseen koulutusjärjestelmän ja kouluinstituutioiden mahdollistamat hyvyydet. Oikeudenmukaisuus edellyttää habitusvapautta.
dc.format.extent88 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otheroikeudenmukaisuus
dc.subject.otherkoulutusjärjestelmä
dc.subject.otherhabitus
dc.subject.otherhabitusvapaus
dc.titleMitä on oikeudenmukaisuus opetustilanteessa?
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201206011783
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.date.updated2012-06-01T15:19:05Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysooikeudenmukaisuus
dc.subject.ysokoulutusjärjestelmät
dc.subject.ysohabitus
dc.subject.ysopiilo-opetussuunnitelmat
dc.subject.ysoauktoriteetti
dc.subject.ysovalta
dc.subject.ysoopetustilanne
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright