dc.contributor.author | Ylä-Rotiala, Juho | |
dc.date.accessioned | 2012-06-01T13:00:42Z | |
dc.date.available | 2012-06-01T13:00:42Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1218054 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37944 | |
dc.description.abstract | Pikaviestinnän suosio kasvaa sen nopeuden, helppokäyttöisyyden sekä lähes
olemattomien kustannuksien vuoksi jatkuvasti. Älypuhelinten yleistymisen ja
nopeiden langattomien tietoverkkojen kehittymisen uskotaan kasvattavan suosiota
entisestään. Tavoitettavuuden hallinta on yksi tärkeimmistä pikaviestinnän
ominaisuuksista, jonka avulla voidaan estää ei-toivottuja keskeytyksiä ja
ylläpitää sosiaalista yhteyttä toisiin käyttäjiin. Tavoitettavuudenhallintakeinoja,
kuten tavoitettavuustiloja ja -viestejä tai käyttäjäryhmien määrittelyä hyödyntämällä
käyttäjät voivat olla tavoitettavissa haluamilleen kontaktilistan henkilöille
ja sen myötä kontrolloida yksityisyyttään.
Tässä kirjallisuuskatsauksen ja kyselytutkimuksen avulla toteutetussa tutkielmassa
tarkastellaan, miten käyttäjät voivat hallita tavoitettavuuttaan pikaviestintäsovelluksissa,
ja mitkä tekijät vaikuttavat tavoitettavuuden hallintaan liittyviin
asenteisiin ja niiden myötä aikomukseen ja todelliseen tavoitettavuuden
hallintakeinojen käyttöön. Kyselytutkimuksen avulla pyritään selvittämään tavoitettavuuden
hallintakeinojen käyttöön johtavia tekijöitä, käyttäjien kokemusta
tavoitettavuudesta heidän ollessaan viestin lähettäjänä tai vastaanottajana,
sekä miten käyttäjät todellisuudessa hyödyntävät havaittuja tavoitettavuudenhallintakeinoja
pikaviestintäkäyttäytymisessään.
Empiirisen tutkimuksen tuloksena selviää, että halu olla reaaliaikaisesti tavoitettavissa
vaikuttaa positiivisesti omaan asenteeseen tavoitettavuuden hallintakeinoja
kohtaan. Oman asenteen lisäksi muiden asenteet vaikuttavat aikomukseen,
joka lopulta johtaa tavoitettavuuden hallintakeinojen käyttöön. Käyttäjät
kokevat tavoitettavuuden hieman eri tavalla ollessaan viestin lähettäjänä tai
vastaanottajana. Tulosten perusteella tavoitettavuuden hallintakeinoja käytetään
melko vähän suhteessa niiden tarjoamiin mahdollisuuksiin yksityisyyden
kontrolloinnissa. Jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista selvittää lisää tavoitettavuuden
hallintakeinojen käyttöön johtavia tekijöitä sekä käyttäjien edellytystä
eli tietoteknisen osaamisen vaikutusta tavoitettavuuden hallintakeinojen
käyttöön. | |
dc.format.extent | 57 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | pikaviestintä | |
dc.title | Tavoitettavuuden hallintakeinot pikaviestinnässä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201206011781 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Tietojenkäsittelytieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Computer Science and Information Systems | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.date.updated | 2012-06-01T13:00:42Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | pikaviestiohjelmat | |
dc.subject.yso | tavoitettavuus | |
dc.subject.yso | käyttäjät | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |