Tavoitettavuuden hallintakeinot pikaviestinnässä
Pikaviestinnän suosio kasvaa sen nopeuden, helppokäyttöisyyden sekä lähes
olemattomien kustannuksien vuoksi jatkuvasti. Älypuhelinten yleistymisen ja
nopeiden langattomien tietoverkkojen kehittymisen uskotaan kasvattavan suosiota
entisestään. Tavoitettavuuden hallinta on yksi tärkeimmistä pikaviestinnän
ominaisuuksista, jonka avulla voidaan estää ei-toivottuja keskeytyksiä ja
ylläpitää sosiaalista yhteyttä toisiin käyttäjiin. Tavoitettavuudenhallintakeinoja,
kuten tavoitettavuustiloja ja -viestejä tai käyttäjäryhmien määrittelyä hyödyntämällä
käyttäjät voivat olla tavoitettavissa haluamilleen kontaktilistan henkilöille
ja sen myötä kontrolloida yksityisyyttään.
Tässä kirjallisuuskatsauksen ja kyselytutkimuksen avulla toteutetussa tutkielmassa
tarkastellaan, miten käyttäjät voivat hallita tavoitettavuuttaan pikaviestintäsovelluksissa,
ja mitkä tekijät vaikuttavat tavoitettavuuden hallintaan liittyviin
asenteisiin ja niiden myötä aikomukseen ja todelliseen tavoitettavuuden
hallintakeinojen käyttöön. Kyselytutkimuksen avulla pyritään selvittämään tavoitettavuuden
hallintakeinojen käyttöön johtavia tekijöitä, käyttäjien kokemusta
tavoitettavuudesta heidän ollessaan viestin lähettäjänä tai vastaanottajana,
sekä miten käyttäjät todellisuudessa hyödyntävät havaittuja tavoitettavuudenhallintakeinoja
pikaviestintäkäyttäytymisessään.
Empiirisen tutkimuksen tuloksena selviää, että halu olla reaaliaikaisesti tavoitettavissa
vaikuttaa positiivisesti omaan asenteeseen tavoitettavuuden hallintakeinoja
kohtaan. Oman asenteen lisäksi muiden asenteet vaikuttavat aikomukseen,
joka lopulta johtaa tavoitettavuuden hallintakeinojen käyttöön. Käyttäjät
kokevat tavoitettavuuden hieman eri tavalla ollessaan viestin lähettäjänä tai
vastaanottajana. Tulosten perusteella tavoitettavuuden hallintakeinoja käytetään
melko vähän suhteessa niiden tarjoamiin mahdollisuuksiin yksityisyyden
kontrolloinnissa. Jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista selvittää lisää tavoitettavuuden
hallintakeinojen käyttöön johtavia tekijöitä sekä käyttäjien edellytystä
eli tietoteknisen osaamisen vaikutusta tavoitettavuuden hallintakeinojen
käyttöön.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pikaviestintä työajalla ja teknostressi
Simsiö, Sami (2022)Pikaviestinnän käyttö työajalla on jatkuvasti kasvanut, ja sillä on nykyään keskeinen rooli yksilön viestinnässä. Työajalla käytetään sekä henkilökohtaisia pikaviestimiä kuten WhatsApp kuin myös työpikaviestimiä kuten Teams ... -
XMPP-pikaviestinprotokolla
Virtanen, Tuomas (2012)XMPP on monipuolinen ja laajennettavissa oleva, avoimiin standardeihin perustuva pikaviestinprotokolla. Sitä voidaan käyttää paitsi puhtaiden tekstiviestien lähettämiseen ja olotilan tarkkailuun, myös esimerkiksi ... -
Pikaviestintä sisäisen viestinnän välineenä organisaatioissa
Ylä-Rotiala, Juho (2010)Ylä-Rotiala, Juho Pikaviestintä sisäisen viestinnän välineenä organisaatioissa/ Juho Ylä-Rotiala Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2010. 28 s. Kandidaatintutkielma Pikaviestinnän käyttö organisaatioissa lisääntyy jatkuvasti. ... -
Tekstipohjainen pikaviestintä yrityksissä
Lampinen, Jukka (2006) -
Tavoitettavuus ja työn imu työn merkityksellisyyden ja työhön ylisitoutumisen näkökulmasta mediatyöntekijöillä
Kivelä, Kristian; Puutio, Maria (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella media-alan työntekijöiden tavoitettavuutta työasioissa työajan ulkopuolella ja tavoitettavuuden yhteyttä työn imun kokemiseen. Lisäksi tutkimme, muuntavatko työn ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.