Yhteisöllisyys ihanteena, vertaistuki voimavarana : opiskelijoiden käsityksiä yhteisöllisestä oppimisesta yliopistossa
Tiivistelmä - Referat – Abstract
Tavoitteet
Tutkimuksen lähtökohtana on yksilöllisen ja yhteisöllisen oppimisen välinen jännite erilaisine oppimisteorioineen. Oppimiskäsitysten tarkastelussa hyödynnettiin muun muassa Tynjälän (1999), Vygotskyn (1982), Laven ja Wengerin (1991) sekä Dillenbourgin (1999) määritelmiä. Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia kasvatus- ja yhteiskuntatieteiden opiskelijoiden käsityksiä yhteisöllisestä oppimisesta yliopiston oppimisympäristöissä. Yhteisöllistä oppimista lähestytään yhteisöllisyyden, vertaistuen ja osallistumisen näkökulmista. Oppimista ei tarkastella irrallaan opetuksesta, joten lisäksi tutkitaan yliopisto-opiskelijoiden käsityksiä siitä, mikä on opettajan rooli yhteisöllisyyden rakentumisessa opetus- ja oppimistilanteissa. Tutkimuksessa tutkitaan myös sitä, miten opiskelijat kokevat kuulumisensa yliopistoyhteisöihin, joilla tarkoitetaan opiskelija- ja tiedeyhteisöjä.
Menetelmät
Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2011 haastattelemalla kahtatoista yliopisto-opiskelijaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Tutkimusaineiston analyysissä tutkittujen opiskelijoiden käsityksiä yhteisöllisestä oppimisesta on analysoitu induktiivisen, aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tulokset ja johtopäätökset
Yliopisto-opiskelijat pitävät yhteisöllistä oppimista ihanteellisena oppimismuotona, mutta uskovat, että sen toteutuminen käytännössä on monimutkaista. Yhteiskuntatieteiden tiedekunnan opiskelijoiden käsityksissä korostuu yksilöllisyys ja kasvatustieteiden tiedekunnassa korostuu sosiaalisuus, mutta molempien opiskelijoiden mielestä yliopistossa opiskelu on liian itsenäistä. Opiskelijat kaipaavat yhteisöllisempiä opiskelumuotoja, joiden mahdollistumisessa opettajalla on keskeinen rooli. Vertaistuki koettiin tärkeäksi vertaisoppimisen muodoksi. Vertaistuen koettiin edistävän opinnoissa jaksamista, opiskelumotivaatiota ja osaamista. Yliopistoyhteisöisin kuulumisen kokemukset vaihtelivat yksilöittäin. Osa opiskelijoista on erittäin aktiivinen oppijayhteisöjen toiminnassa, osa ei koe kuuluvansa yhteenkään oppijayhteisöön. Tutkielmassa päädytään esittämään, että yhteisöllisyyden mahdollistumisen vuoksi olisi tärkeää kiinnittää entistä enemmän huomiota yliopisto-opettajien kouluttamiseen ja oppilaitoksen rakenteisiin sekä toimintakulttuuriin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
In search for the conceptual origin of university students' community in a confluence of on- and offline learning environments ethnographies in technology-rich, multi-sited fields of study
Pöysä, Johanna (University of Jyväskylä, 2007)Contemporary society requires its citizens to develop capacities to resituate their activities in collective unities and to successfully communicate their actions within these multiple local and global communities. Also ... -
Ihan pihalla : opettajien käsityksiä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta
Hämäläinen, Jenni (2018)Ulkona tapahtuva oppiminen ja opetus laajentavat koulujen oppimisympäristöjä. Autenttisissa ympäristöissä tapahtuva toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen tukee oppilaiden monipuolista oppimista sekä mahdollistaa ... -
”Niin siis nimenomaan, semmoinen tavallaan rohkeus kokeilla ja katsoa että no mitäs tässä tapahtuu” : aloittavien opiskelijoiden käsityksiä oppimisesta verkkopainotteisessa fysioterapeuttikoulutuksessa – fenomenografinen tutkimus
Franicevic, Marko (2023)Verkkopainotteinen opiskelu on viime vuosina lisääntynyt runsaasti pedagogisten ratkaisujen muuttuessa, teknologian kehittyessä ja yhteiskunnallisten asioiden vaikuttaessa. Suomessa käynnistyi ensimmäinen verkkopainotteinen ... -
Fysiikan opiskelijoiden matemaattiset haasteet Jyväskylän yliopistossa
Huuhka, Niilo (2022)Tässä tutkielmassa tarkastellaan fysiikan opiskelijoiden matemaattisia valmiuksia ja haasteita Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksella. Matemaattiset haasteet ovat yleisiä fysiikan opinnoissa oppiaineen vahvan ...