dc.contributor.author | Kolu, Mika | |
dc.date.accessioned | 2012-05-18T14:07:05Z | |
dc.date.available | 2012-05-18T14:07:05Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1217004 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37860 | |
dc.description.abstract | Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan, millaisia TVT-taitoja on Jyväskylän yliopistosta valmistuvilla aineenopettajilla. Lisäksi selvitetään millainen merkitys TVT:lla on yhteiskunnassa ja opetuskäytössä yleisesti. Toisessa luvussa kerrotaan miten Opetushallitus ja -ministeriö on määritellyt TVT:n tavoitetilan yhteiskunnassa, ja sen hyödyntämisen opetuksessa. Samalla käydään läpi eri kuntien käytänteitä TVT:n käyttöönotossa. Kolmannessa luvussa selvitetään millaisia opettajien TVT-taitoja on määritelty ja millaiset TVT-taidot opettajilla tulisi olla. Lisäksi käydään läpi opettajilta vaadittavia tulevaisuuden taitovaatimuksia ja tehdään johtopäätöksiä opettajien koulutukseen. Tutkimuksessa arvioidaan myös nykyistä voimassa olevaa opettajien taitotasoluokitusta ja pohditaan, millaista tukea opettajat tarvitsevat TVT:n käyttöönotossa ja sen hyödyntämisessä opetuksessa.
Tutkielman tulosten mukaan aineenopettajaksi opiskelevien TVT-taidot ovat hyvät, mutta niitä ei kuitenkaan hyödynnetä opetuksessa. Vastaajista yli 80% hallitsi TVT:n perustaidot vähintään tyydyttävästi. Aineenopettajaksi opiskelijoista suurin osa (79%) oli oppinut TVT:n käytön itseopiskeluna. Tutkimuksen tulosten mukaan näyttäisi siltä, että itseopiskeltu osaaminen ei siirry TVT:n opetuskäyttöön. | |
dc.format.extent | 86 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | TVT-strategia | |
dc.title | Millaisia TVT-taitoja on valmistuvilla aineenopettajilla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201205181684 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Tietotekniikan laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Mathematical Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.date.updated | 2012-05-18T14:07:06Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | tieto- ja viestintätekniikka | |
dc.subject.yso | tietotekniikka | |
dc.subject.yso | aineenopettajat | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |