Millaisia TVT-taitoja on valmistuvilla aineenopettajilla
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan, millaisia TVT-taitoja on Jyväskylän yliopistosta valmistuvilla aineenopettajilla. Lisäksi selvitetään millainen merkitys TVT:lla on yhteiskunnassa ja opetuskäytössä yleisesti. Toisessa luvussa kerrotaan miten Opetushallitus ja -ministeriö on määritellyt TVT:n tavoitetilan yhteiskunnassa, ja sen hyödyntämisen opetuksessa. Samalla käydään läpi eri kuntien käytänteitä TVT:n käyttöönotossa. Kolmannessa luvussa selvitetään millaisia opettajien TVT-taitoja on määritelty ja millaiset TVT-taidot opettajilla tulisi olla. Lisäksi käydään läpi opettajilta vaadittavia tulevaisuuden taitovaatimuksia ja tehdään johtopäätöksiä opettajien koulutukseen. Tutkimuksessa arvioidaan myös nykyistä voimassa olevaa opettajien taitotasoluokitusta ja pohditaan, millaista tukea opettajat tarvitsevat TVT:n käyttöönotossa ja sen hyödyntämisessä opetuksessa.
Tutkielman tulosten mukaan aineenopettajaksi opiskelevien TVT-taidot ovat hyvät, mutta niitä ei kuitenkaan hyödynnetä opetuksessa. Vastaajista yli 80% hallitsi TVT:n perustaidot vähintään tyydyttävästi. Aineenopettajaksi opiskelijoista suurin osa (79%) oli oppinut TVT:n käytön itseopiskeluna. Tutkimuksen tulosten mukaan näyttäisi siltä, että itseopiskeltu osaaminen ei siirry TVT:n opetuskäyttöön.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettaja tulevaisuuden taitojen edistäjänä : "jos haluat opettaa noita taitoja, sinun on ensin hallittava ne itse"
Norrena, Juho (University of Jyväskylä, 2013) -
Oppimateriaalien kehittäminen, hyödyntäminen ja rooli tieto- ja viestintätekniikan opetuksessa
Ekonoja, Antti (University of Jyväskylä, 2014) -
Oppikirjan rooli tieto- ja viestintätekniikan opetuksessa
Ekonoja, Antti (University of Jyväskylä, 2011) -
Tietotekniikan valtakunnallisten oppisisältöjen toteutuminen Keski-Suomen peruskoulujen opetuskäytänteissä
Marttala, Lauri (2017)Tutkimus sai alkunsa kiinnostuksesta uusia Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita kohtaan. Vuonna 2014 hyväksytty POPS asettui erityisesti tieto- ja viestintätekniikan opetuksen osalta vastaamaan perusopetuksessa ... -
Oppikirjan hyöty tieto- ja viestintätekniikan opetuksessa
Ekonoja, Antti (2006)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.