Omistaja-asiakkaiden kokemus Tapiolan yritysvastuusta
Yritysten yhteiskuntavastuun merkitys kasvaa jatkuvasti ja vastuullisuudesta viestiminen tullut yhä tärkeämmäksi yrityksille. Vastuuviestinnällä halutaan kertoa yrityksen toimista vastuullisuuden saavuttamiseksi siitä kiinnostuneille.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin Tapiola ryhmän vastuuviestinnän näkyvyyttä ulkoisille sidosryhmille, tarkemmin määriteltynä neuvottelukuntien jäseninä oleville omistaja-asiakkaille. Tutkimusongelmana oli miten omistaja-asiakkaat neuvottelukunnissa kokevat Tapiolan vastuullisuusviestinnän. Tätä ongelmaa lähdettiin ratkaisemaan asettaen tarkentavia tutkimuskysymyksiä kuten; miten omistaja-asiakkaat kokevat Tapiolan vastuullisuuden? Miten omistaja-asiakkaat kokevat Tapiolan vastuullisuuden näkyvyyden? Miten omistaja-asiakkaat kokevat Tapiolan asettamat vastuullisuuslupaukset? Miten omistaja-asiakkaat toivoisivat vastuusta viestittävän? Tutkimus toteutettiin kvalitaativisena tapaustutkimuksena ja aineisto kerättiin haastattelemalla Tapiolan omistaja-asiakkaita, jotka olivat neuvottelukuntien jäseniä.
Tiedonkeruu menetelmänä oli teemahaastattelu ja analyysitapana teemoittelu.Tutkimuksen keskeisimmät tulokset ovat että Tapiolan koetaan olevan vastuullinen,eli vastuuviestinnän voidaan todeta olevan onnistunutta. Konkreettisten esimerkkien ilmaiseminen vastuullisuuden näkymisestä oli haastateltaville hankalaa, mistä voitiin päätellä viestinnän jääneen melko yleiselle tasolle.
Tutkimuksessa selvitettiin myös omistaja-asiakkaiden tuntemuksia heidän niin sanotusta “tuplasidosryhmä” –roolistaan asiakkaana ja omistajana. Tutkimuksessa kävi selvästi ilmi että omistaja-asiakkaat kokevat vahvasti olevansa enemmän asiakkaita kuin omistajia, mikä tulisi ottaa huomioon vastuuviestintää suunniteltaessa. Tapiolan asettamien vastuullisuuslupausten koettiin toteutuneen yleisesti hyvin, mutta lupauksia kohtaan oltiin myös hieman skeptisiä. Haastatellut toivoivat vastuullisuudesta viestittävän selkeästi ja konkreettisin esimerkein. Tekojen tärkeys kaunopuheiden sijaan korostui vastauksissa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24542]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yritysten sosiaalinen vastuu : toimialakohtaiset raportointikäytännöt ja sidosryhmien odotukset
Tani, Elina (2020)Yritysvastuun hallinnointi on merkittävässä osassa yrityksen ulkoista raportointia, sillä yhteiskunnan ja sidosryhmien odotukset kattavalle tiedonsaannille ovat lisääntyneet globaalien megatrendien, kuten ilmastonmuutoksen ... -
Not just for the sake of a report : enhancing corporate social responsibility reporting by involving stakeholders
Jantunen, Pirjo (2015)The purpose of this study was to find out if it is possible to improve the case organisation’s corporate social responsibility reporting by involving stakeholders. The research was conducted as a case study in Helen Ltd, ... -
Corporate social irresponsibility & electronic word of mouth : case Volkswagen emissions crisis
Juoperi, Sanni (2017)Even though corporations’ interest towards corporate social responsibility (CSR) has significantly increased in the last decades, organizations still commit various acts of corporate social irresponsibility (CSI). At the ... -
CSR Communication in Corporate Social Media : An Empirical Investigation of European Top Companies’ Use of Social Media between 2012 and 2020
Valentini, Chiara; van Zoonen, Ward; Elving, Wim J. L. (Routledge, 2023)Social media (SM) platforms have emerged as an online arena in which people can have conversations both about and with organisations. They have become a place where organisations inform key stakeholders about their corporate ... -
Faith-holders as social capital of Finnish public organisations
Luoma-aho, Vilma (University of Jyväskylä, 2005)Vilma Luoma-aho tutki väitöskirjassaan suomalaisten julkisten organisaatioiden sidosryhmäsuhteita. Luoma-ahon mukaan olemme siirtymässä maineyhteiskuntaan, jossa sosiaalisilla suhteilla ja mielikuvilla on keskeisen tärkeä ...