3-vuotiaiden päiväkotilasten liikunta-aktiivisuus ja liikuntaan kannustaminen
Tutkimus oli osa laajempaa ”Suomalaisten ja hollantilaisten 2-6-vuotiaiden lasten liikunta-aktiivisuus kotona ja päiväkodissa” –tutkimushanketta. Tarkoituksena oli selvittää suomalaisten 3-vuotiaiden päiväkotilasten fyysisen aktiivisuuden intensiteettiä ja kontekstia. Suullista kannustusta liikunnan lisäämiseksi tutkittiin tarkemmin.
Tutkimuksen aineisto kerättiin suoraan havainnointiin perustuvalla OSRAC-P -menetelmällä 13 kunnallisesta ja yhdestä yksityisestä päiväkodista elo-syyskuussa 2010. Aineistona olivat 100 vuonna 2007 syntynyttä lasta. Tulokset esitettiin prosenttilukujen ja frekvenssien avulla. Tilastollisia eroavaisuuksia tutkittiin t-testillä, khiin neliö -testillä ja varianssianalyysillä.
Suurin osa lasten päiväkotiajasta oli fyysisesti inaktiivista vapaata leikkiä. Lapset leikkivät useimmiten istuen tai seisten. Poikien fyysinen aktiivisuus oli intensiteetiltään tyttöjä kuormittavampaa ja ulkoleikit olivat sisäleikkejä vauhdikkaampia. Vapaa leikki yksin ja toisten lasten kanssa oli intensiteetiltään ohjattuja tuokioita kuormittavampaa. Valtaosa päiväkotiajasta ei sisältänyt varhaiskasvattajan antamaa suullista kannustusta lasten aktiivisuuden lisäämiseksi. Päiväkotilasten fyysisen aktiivisuuden intensiteetti oli korkeampi kannustetuissa kuin kannustamattomissa tilanteissa vapaassa leikissä ja ohjatuissa tuokioissa.
Päiväkotilasten liikunta-aktiivisuus oli pääosin vähäistä, erityisesti sisätiloissa. Pääpaino 3-vuotiaiden lasten liikunnassa oli vapaalla leikillä. Tulosten perusteella keskeistä olisi vahvistaa tyttöjen ja poikien liikkumiselle välttämättömiä motorisia perustaitoja tarjoamalla runsaasti monipuolisia mahdollisuuksia liikkumiseen ja antamalla nykyistä enemmän suullista kannustusta.
...
Muu nimeke
Kolmevuotiaiden päiväkotilasten liikunta-aktiivisuus ja liikuntaan kannustaminenAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
3-vuotiaiden päiväkotilasten fyysinen aktiivisuus kotona : vanhempien arvioimana ja objektiivisesti mitattuna
Vaara, Inga-Maria (2017)Fyysisellä aktiivisuudella on tärkeä rooli pienten lasten kasvussa ja kehityksessä. Vanhemmilla tai huoltajilla on suuri vastuu pienten lasten liikunnasta, koska etenkin viikonloppuisin lapset viettävät suurimman osan ... -
Ympäristö liikuttaa lasta : päiväkodin ympäristöllisten tekijöiden merkitys esiopetusikäisten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa
Mantsinen, Anni (2010)Mantsinen, Anni. Ympäristö liikuttaa lasta. Päiväkodin ympäristöllisten tekijöiden merkitys esiopetusikäisten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa.Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. ... -
Lasten ja nuorten liikuntaa Lumijoella ja Jyväskylässä : omaehtoiseen liikuntaan kannustavat tekijät 5., 7. ja 9. luokkalaisilla
Karjula, Henri (2014)TIIVISTELMÄ Henri Karjula (2014). Lasten ja nuorten liikuntaa Lumijoella ja Jyväskylässä. Omaehtoiseen liikuntaan kannustavat tekijät 5., 7. ja 9. luokkalaisilla. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto. ... -
Digiopetusta liikuntaan : opetuskokeilu ammatillisen perusopetuksen liikuntatunneilla Etelä-Pohjanmaan Opistossa
Saari, Katja (2019)Ammatillinen koulutus, opetuksen rakenteet sekä opettajien työ ovat muutoksen kohteena. Tämän tutkielman tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida digitaalisia menetelmiä hyödyntäviä liikunnanopetustunteja ... -
Vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia 4-5-vuotiaiden lastensa fyysisestä aktiivisuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä
Makkonen, Salla-Mari (2018)Makkonen, S-M. 2018. Vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia 4–5-vuotiaiden lastensa fyysisestä aktiivisuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.