3-vuotiaiden päiväkotilasten fyysinen aktiivisuus kotona : vanhempien arvioimana ja objektiivisesti mitattuna
Tekijät
Päivämäärä
2017Fyysisellä aktiivisuudella on tärkeä rooli pienten lasten kasvussa ja kehityksessä.
Vanhemmilla tai huoltajilla on suuri vastuu pienten lasten liikunnasta, koska etenkin
viikonloppuisin lapset viettävät suurimman osan ajastaan kotona vanhempiensa kanssa.
Liikunnallisesti aktiivinen vanhempi näkee yleensä vaivaa lapsensa liikkumisen eteen sekä
rajoittaa lapsen viettämää aikaa passiivisten ajanviettotapojen parissa. Vanhempien
koulutustaustalla on todettu olevan yhteys kouluikäisten lasten fyysisen aktiivisuuden
määrään. Koska fyysisen aktiivisuuden myönteisistä vaikutuksista lapsen kasvulle ja
kehitykselle on selvää tutkimusnäyttöä, on useissa maissa laadittu liikuntasuositukset. Tämän
tutkimuksen aineiston keruuvaiheessa noudatettiin Suomessa vuonna 2005 julkaistuja
liikuntasuosituksia, joiden mukaan lasten tulisi liikkua kaksi tuntia päivässä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suomalaisten 3-vuotiaiden päiväkotilasten fyysistä
aktiivisuutta kotona sekä sen subjektiivista arviointia. Tutkimus oli osa professori Marita
Poskiparran johtamaa suomalaisten ja hollantilaisten 2–6-vuotiaiden lasten liikuntaaktiivisuus
kotona ja päiväkodissa -tutkimushanketta. Tutkimuksessa vertailtiin objektiivisesti
mitattua (ActiGraph GT3X) fyysistä aktiivisuutta lasten huoltajien tekemään
kyselylomakkeella kysyttyyn arvioon lasten kokonaisaktiivisuudesta. Myös huoltajien
kokemusta liikunnan tärkeydestä tutkittiin kyselylomakkeella. Tutkimuksessa käytetty
aineisto kerättiin elo-lokakuussa vuonna 2010. Aineistona käytettiin kiihtyvyysmittaridataa
yhden viikonlopun päivän ajalta sekä kyselylomaketta, johon huoltajat olivat vastanneet.
Tutkimukseen osallistui 14 vapaaehtoista päiväkotia keskisuomalaisesta kaupungista.
Kyselyyn vastanneita huoltajia oli 147 ja validia kiihtyvyysmittaridataa saatiin 68 vuonna
2007 syntyneeltä lapselta (34 poikaa, 34 tyttöä). Aineiston kuvailuun käytettiin keskiarvoja,
keskihajontoja ja prosenttiosuuksia. Tilastollisia eroavaisuuksia tutkittiin yksisuuntaisella
varianssianalyysillä (ANOVA).
Tulokset osoittivat, että suurin osa huoltajista yliarvioi lastensa fyysisen aktiivisuuden ja
vauhdikkaiden leikkien määrät. Reilu kolmannes huoltajista arvioi määrät yhtä suuriksi kuin
kiihtyvyysmittarilla mitatun fyysisen aktiivisuuden. Huoltajan kokemus liikunnan tärkeydestä
ei ollut yhteydessä lasten runsaampaan fyysisen aktiivisuuden määrään. Korkeasti
koulutettujen huoltajien lapset liikkuivat vähemmän kuin muun koulutustaustan omaavien
huoltajien lapset. Yksikään tutkimuksen lapsista ei täyttänyt liikuntasuosituksen kahden
tunnin fyysisen aktiivisuuden määrää.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella huoltajien tekemä subjektiivinen arvio 3-vuotiaiden
lasten fyysisestä aktiivisuudesta erosi kiihtyvyysmittarilla mitatusta fyysisestä aktiivisuudesta.
...
Physical activity has an important role in the growth and development of young children.
Parents or guardians have great responsibility for young children’s physical activity because
they spend most of their time at home with their parents especially during weekends.
Physically-active parent usually puts himself out for his child’s physical activity and restricts
the time spent with passive entertainment. It has been shown that parent’s education has an
influence on school aged children’s physical activity. Because physical activity has been
shown to have a positive impact on children’s growth and development, several countries
have published physical activity guidelines. The Finnish guidelines from 2005 that
recommend two hours of physical activity per day were used in this study.
The purpose of this study was to find out the physical activity of Finnish 3-year old preschool
children in their home environment and the subjective assessment of it. The study was a part
of Marita Poskiparta’s research project, Finnish and Dutch 2–6-year old children’s physical
activity at home and at daycare. In this study, the assessment of children’s physical activity
made by their parent or guardian was compared to the objectively measured physical activity.
The guardian’s attitude towards sport was also studied. The data were collected between
August and November in 2010. The accelerometer data from one weekend day was used with
the questionnaire that the guardians answered to. As many as 14 day care centers from a city
in central Finland volunteered to participate in this study. The questionnaire was answered by
147 guardians, and valid accelerometer data was obtained from 68 children born in 2007 (34
boys, 34 girls). Means, standard deviations, and percentages were used to describe data.
Statistical differences were studied with one way ANOVA-test.
The results show that most of the guardians overestimate their children’s physical activity and
the amount of physically active play. More than third of the guardians assesses these amounts
the same as the physical activity measured by accelerometer. The guardian’s experience of the
importance of physical activity was not related to higher physical activity. The children of
highly-educated guardians were not physically more active than children of guardians of other
education. None of the children in this study met the two-hour-recommendation of physical
activity.
According to the results of this study the guardian’s subjective estimation of the physical
activity of the 3-years-old children differed from the physical activity measured by the
accelerometer.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia 4-5-vuotiaiden lastensa fyysisestä aktiivisuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä
Makkonen, Salla-Mari (2018)Makkonen, S-M. 2018. Vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia 4–5-vuotiaiden lastensa fyysisestä aktiivisuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan ... -
3-vuotiaiden päiväkotilasten liikunta-aktiivisuus ja liikuntaan kannustaminen
Paakkinen, Anne-Maria (2012)Tutkimus oli osa laajempaa ”Suomalaisten ja hollantilaisten 2-6-vuotiaiden lasten liikunta-aktiivisuus kotona ja päiväkodissa” –tutkimushanketta. Tarkoituksena oli selvittää suomalaisten 3-vuotiaiden päiväkotilasten fyysisen ... -
Vanhempien liikunnallisen tuen yhteys 6–11-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen
Jämsä, Anni; Möttönen, Veera (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vanhempien liikunnallisen tuen yhteyttä 6–11- vuotiaiden lasten objektiivisesti mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen. Tutkimuksessa tarkasteltiin lasten ja vanhempien käsityksiä ... -
Vanhempien, kavereiden ja liikunnanopettajan liikunnallisen tuen yhteys 6-11-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen
Collan, Emilia; Suikkanen, Saija (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 6–11-vuotiaiden lähipiirissä olevien sosiaalisten toimijoiden liikunnallisen tuen yhteyksiä lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Liikunnallista tukea tarkasteltiin vanhempien, ... -
Aktiivisesti urheiluseurassa liikkuvien 7-10-vuotiaiden lasten kokemuksia vanhempien tuesta heidän liikkumistaan kohtaan
Huhtala, Viivi (2020)Vanhemmilla on suuri vaikutus lasten liikuntatottumusten omaksumiseen. Vanhemmat pystyvät omalla asenteellaan, esimerkillään ja teoillaan joko tukemaan lasten liikuntaa tai pahimmassa tapauksessa ehkäisemään sitä. Tämän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.