Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKarjalainen, Merja
dc.contributor.authorKasurinen, Helena
dc.date.accessioned2012-05-03T12:55:05Z
dc.date.available2012-05-03T12:55:05Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.isbn951-39-2465-3
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:994158
dc.identifier.urihttp://ktl.jyu.fi/img/portal/5916/Verkkojulkaisu_G031.pdfen
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37762
dc.description.abstractOpetushallitus käynnisti syksyllä 2003 oppilaan- ja opinto-ohjauksen kehittämishankkeen, jonka toiminta jatkuu vuoden 2007 loppuun. Opetusministeriö rahoittaa hanketta, joka on myös osa työministeriön työllisyyden politiikkaohjelmaa. Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmassa vuosille 2003–2008 opetusministeriö on nostanut ohjauspalvelut yhdeksi keskeiseksi kehittämiskohteeksi. Nykyisen hallituksen työllisyyden politiikkaohjelmassa on nuorten ohjauspalveluiden kehittämistä korostettu aiempaa enemmän. Myös ohjauksen arvioinnit ovat asettaneet ohjauspalvelujen kehittämiselle haasteita. OECD:n ohjaustoimintaa arvioineen projektin tulosten mukaan hyvin toimivat tiedotus-, neuvonta- ja ohjauspalvelut ovat elintärkeitä koulutusjärjestelmälle ja työmarkkinoille. Opetushallituksen vuonna 2002 toteuttamassa opinto-ohjauksen arviointiprojektissa tuli esille, että ohjauksen saatavuudessa on suuria eroja. Erityisesti siirtymävaihe perusopetuksesta toiselle asteelle osoittautui arvioinnissa ongelmakohdaksi. Ohjauksen kehittämishankkeen tavoitteena on alueellisen ja seutukunnallisen eri hallinnonalojen välisen moniammatillisen yhteistyön edistäminen. Ennaltaehkäisevää toimintaa tehostetaan, jotta varhainen tunnistaminen ja puuttuminen toteutuvat ja opintojen keskeytymiset vähenevät. Hankkeen tavoitteena on kehittää opintopolun nivelvaiheiden ohjausta ja seurantajärjestelmiä. Oppilaan- ja opinto-ohjauksen kehittämishanke on toteutettu seutukunnallisina projektina. Näitä aluehankkeita on ollut yhteenä 48 eri puolella Suomea. Tässä raportissa kuvataan näissä eri aluehankkeissa tehtyä kehittämistyötä. Aineisto on kerätty vuoden 2006 alussa kyselylomakkeella. Kaikissa aluehankkeissa oli kehitetty alueellista, seutukunnallista sekä eri hallinnonalojen välistä moniammatillista yhteistyötä. Oppilashuoltoa oli tehostettu ja kehitetty. Varhainen tunnistaminen ja puuttuminen ovat olleet esillä alueellissa koulutustilaisuuksissa. Opintojen keskeyttämisen vähentämiseen, opintopolun sujuvuuteen nivelvaiheissa ja seurantajärjestelmien kehittämiseen oli aluehankkeissa löydetty hyviä toimintamalleja. Ohjauksen laatukriteerien sekä palaute- ja arviointijärjestelmien kehittäminen vaatii panostamista jatkossa.fi
dc.format.extent205 sivua
dc.language.isofin
dc.publisherKoulutuksen tutkimuslaitos
dc.relation.ispartofseriesTutkimusselosteita / Koulutuksen tutkimuslaitos
dc.titleOhjauksen toimintakulttuurin muutos alueellisessa yhteistyössä : oppilaan- ja opinto-ohjauksen kehittämishankkeen raportti
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:ISBN:951-39-2465-3
dc.type.dcmitypeTexten
dc.relation.issn1456-5153
dc.relation.numberinseries31
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysooppilaanohjaus
dc.subject.ysoopinto-ohjaus
dc.subject.ysomoniammatillisuus
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoalueellinen yhteistyö
dc.subject.ysokehittämisprojektit


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot