Mitä tvt:n taitoja aineenopettajalta vaaditaan perusopetuksessa?
Tässä kandidaattitutkielmassa selvitetään millaisia TVT:n taitoja vaaditaan aineenopettajalta perusopetuksessa. Ensimmäisessä luvussa kerrotaan mitä tieto- ja viestintätekniikan taitoja oppilaille tulisi opettaa eri aineissa ja miten niitä tulisi integroida eri aineiden opetukseen. Lisäksi selvitetään millainen merkitys on TVT:lla yhteiskunnassa ja opetuskäytössä yleisesti. Toisessa luvussa kerrotaan miten Opetushallitus ja -ministeriö on määritellyt TVT:n tavoitetilan yhteiskunnassa ja sen hyödyntämisen opetuksessa. Lisäksi käydään läpi eri kuntien käytänteitä TVT:n käyttöönotossa. Kolmannessa luvussa selvitetään millaisia opettajien TVT:n taitoja on määritelty ja millaiset TVT:n taidot opettajilla tulisi olla. Lisäksi käydään läpi opettajilta vaadittavia tulevaisuuden taitoja ja taitovaatimuksia, kun halutaan opetuksessa hyödyntää verkkoympäristöjä. Neljännessä luvussa päätellään millaisia vaikutuksia TVT:lla on opetukseen ja opettajaan, kuinka opetusteknologiaa on hyödynnetty tähän mennessä Suomessa. Lisäksi tehdään johtopäätöksiä opettajien koulutukseen ja nykyiseen taitotasoluokitukseen liittyen sekä pohditaan millaista tukea opettajat tarvitsevat TVT:n käyttöönotossa ja hyödyntämisessä opetuksessa. Viimeisenä pohditaan erilaisia TVT:n taitoja, joita opettajilla tulisi olla perusopetuksessa. Viimeisessä luvussa esitetään kysymyksiä, joita on herännyt tutkielmaan tehdessä, joihin ei ole tämän tutkimuksen yhteydessä saatu vastauksia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Millaisia TVT-taitoja on valmistuvilla aineenopettajilla
Kolu, Mika (2012)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan, millaisia TVT-taitoja on Jyväskylän yliopistosta valmistuvilla aineenopettajilla. Lisäksi selvitetään millainen merkitys TVT:lla on yhteiskunnassa ja opetuskäytössä yleisesti. ... -
Teknostressin vähentäminen perusopetuksessa sekä perusopetuksen etäopetuksessa
Jauhiainen, Laura (2024)Tässä tutkimuksessa selvitettiin teknologian käytön vaikutuksia peruskoulujen opiskelijoihin sekä opettajiin. Tutkimuksessa tarkoituksena oli tutkia opiskelijoiden sekä opettajien kokemuksia teknostressistä, mitä haittoja ... -
Opettaja tulevaisuuden taitojen edistäjänä : "jos haluat opettaa noita taitoja, sinun on ensin hallittava ne itse"
Norrena, Juho (University of Jyväskylä, 2013) -
Tapaustutkimus opettajien kokemuksista tietotekniikan hyödyntämisestä aikuisten maahanmuuttajien perusopetuksessa Suomessa
Vilhonen, Marjukka (2023)Tutkimuksessa kartoitettiin, miten maahanmuuttajien perusopetusta antavat opettajat hyödyntävät teknologiaa opetuksessa, sekä miten he kokevat teknologian hyödyntämisen onnistuvan. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä yhden ... -
Tietotekniikan valtakunnallisten oppisisältöjen toteutuminen Keski-Suomen peruskoulujen opetuskäytänteissä
Marttala, Lauri (2017)Tutkimus sai alkunsa kiinnostuksesta uusia Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita kohtaan. Vuonna 2014 hyväksytty POPS asettui erityisesti tieto- ja viestintätekniikan opetuksen osalta vastaamaan perusopetuksessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.