Mitä tvt:n taitoja aineenopettajalta vaaditaan perusopetuksessa?
Tässä kandidaattitutkielmassa selvitetään millaisia TVT:n taitoja vaaditaan aineenopettajalta perusopetuksessa. Ensimmäisessä luvussa kerrotaan mitä tieto- ja viestintätekniikan taitoja oppilaille tulisi opettaa eri aineissa ja miten niitä tulisi integroida eri aineiden opetukseen. Lisäksi selvitetään millainen merkitys on TVT:lla yhteiskunnassa ja opetuskäytössä yleisesti. Toisessa luvussa kerrotaan miten Opetushallitus ja -ministeriö on määritellyt TVT:n tavoitetilan yhteiskunnassa ja sen hyödyntämisen opetuksessa. Lisäksi käydään läpi eri kuntien käytänteitä TVT:n käyttöönotossa. Kolmannessa luvussa selvitetään millaisia opettajien TVT:n taitoja on määritelty ja millaiset TVT:n taidot opettajilla tulisi olla. Lisäksi käydään läpi opettajilta vaadittavia tulevaisuuden taitoja ja taitovaatimuksia, kun halutaan opetuksessa hyödyntää verkkoympäristöjä. Neljännessä luvussa päätellään millaisia vaikutuksia TVT:lla on opetukseen ja opettajaan, kuinka opetusteknologiaa on hyödynnetty tähän mennessä Suomessa. Lisäksi tehdään johtopäätöksiä opettajien koulutukseen ja nykyiseen taitotasoluokitukseen liittyen sekä pohditaan millaista tukea opettajat tarvitsevat TVT:n käyttöönotossa ja hyödyntämisessä opetuksessa. Viimeisenä pohditaan erilaisia TVT:n taitoja, joita opettajilla tulisi olla perusopetuksessa. Viimeisessä luvussa esitetään kysymyksiä, joita on herännyt tutkielmaan tehdessä, joihin ei ole tämän tutkimuksen yhteydessä saatu vastauksia.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4192]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Millaisia TVT-taitoja on valmistuvilla aineenopettajilla
Kolu, Mika (2012)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan, millaisia TVT-taitoja on Jyväskylän yliopistosta valmistuvilla aineenopettajilla. Lisäksi selvitetään millainen merkitys TVT:lla on yhteiskunnassa ja opetuskäytössä yleisesti. ... -
Opettaja tulevaisuuden taitojen edistäjänä : "jos haluat opettaa noita taitoja, sinun on ensin hallittava ne itse"
Norrena, Juho (University of Jyväskylä, 2013) -
Oppikirjan hyöty tieto- ja viestintätekniikan opetuksessa
Ekonoja, Antti (2006) -
Tietotekniikan valtakunnallisten oppisisältöjen toteutuminen Keski-Suomen peruskoulujen opetuskäytänteissä
Marttala, Lauri (2017)Tutkimus sai alkunsa kiinnostuksesta uusia Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita kohtaan. Vuonna 2014 hyväksytty POPS asettui erityisesti tieto- ja viestintätekniikan opetuksen osalta vastaamaan perusopetuksessa ... -
Yhteistyö koulunkäynninohjaajan työssä perusopetuksessa
Murtonen, Niina (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, millaista yhteistyötä koulunkäynninohjaajat työssään tekevät. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, miten koulunkäynninohjaajat kuvailevat yhteistyön sisältöjä, niiden toimivuutta ...