dc.description.abstract | Hento, Inka
Elintarvikkeiden verkkokauppa – motivaatio ostamiseen ja päätöksenteko
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 25 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma
Ohjaaja: Seppänen Ville
Suomessa Internetin käyttö koko väestön keskuudessa on noussut 86 prosent-tiin. Internetin suosion myötä verkkokaupankäynti on kasvanut paljon; vuonna 2010 suomalaiset kuluttivat Internet-ostoksiin 9,4 miljardia euroa, kun vuonna 2001 vastaava summa oli vain 0,6 miljardia euroa. Verkkokaupan kasvu on ai-heuttanut myös sen, että eri kaupan alat ovat aloittaneet liiketoiminnan myös Internetissä. Yksi kaupan ala, joka on myös laajentanut toimintansa verkkoon, on elintarvikekauppa. Ruokatavarat ovat kuitenkin yksi hankalimmista verkos-sa myytävistä tuoteryhmistä, sillä esimerkiksi tuoretuotteet aiheuttavat haastei-ta logistiikalle.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan elintarvikkeiden verkkokauppaa, siihen liittyviä erityispiirteitä ja haasteita, sekä kuluttajan motivaatiota ruoan ostami-seen verkosta ja ostopäätöksen tekoa. Tutkielma keskittyy sellaisiin elintarvik-keiden verkkokauppoihin, jotka tarjoavat sekä tuore- että kylmätuotteita, ei pelkästään kuivatuotteita. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, joka perustuu pää-asiassa aiheesta aiemmin tehtyihin tutkimuksiin.
Tutkielmassa havaittiin, että on selvästi tunnistettavissa syitä, miksi kulut-tajat haluavat ostaa elintarvikkeita verkon kautta. Tällaisia syitä ovat esimerkik-si ajan ja vaivan säästäminen. Tutkielmassa havaittiin myös tekijöitä, jotka vai-kuttavat kuluttajien päätökseen ostaa elintarvikkeita verkosta. Tällaisia tekijöitä ovat erilaiset tilannetekijät, esimerkiksi lasten syntymä tai terveysongelmat. | fi |