University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Elintarvikkeiden verkkokauppa – motivaatio ostamiseen ja päätöksenteko

Icon
351.2 Kb

Authors
Hento, Inka
Date
2012
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons.
You can request a copy of this thesis here

 
Hento, Inka Elintarvikkeiden verkkokauppa – motivaatio ostamiseen ja päätöksenteko Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 25 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: Seppänen Ville Suomessa Internetin käyttö koko väestön keskuudessa on noussut 86 prosent-tiin. Internetin suosion myötä verkkokaupankäynti on kasvanut paljon; vuonna 2010 suomalaiset kuluttivat Internet-ostoksiin 9,4 miljardia euroa, kun vuonna 2001 vastaava summa oli vain 0,6 miljardia euroa. Verkkokaupan kasvu on ai-heuttanut myös sen, että eri kaupan alat ovat aloittaneet liiketoiminnan myös Internetissä. Yksi kaupan ala, joka on myös laajentanut toimintansa verkkoon, on elintarvikekauppa. Ruokatavarat ovat kuitenkin yksi hankalimmista verkos-sa myytävistä tuoteryhmistä, sillä esimerkiksi tuoretuotteet aiheuttavat haastei-ta logistiikalle. Tässä tutkielmassa tarkastellaan elintarvikkeiden verkkokauppaa, siihen liittyviä erityispiirteitä ja haasteita, sekä kuluttajan motivaatiota ruoan ostami-seen verkosta ja ostopäätöksen tekoa. Tutkielma keskittyy sellaisiin elintarvik-keiden verkkokauppoihin, jotka tarjoavat sekä tuore- että kylmätuotteita, ei pelkästään kuivatuotteita. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, joka perustuu pää-asiassa aiheesta aiemmin tehtyihin tutkimuksiin. Tutkielmassa havaittiin, että on selvästi tunnistettavissa syitä, miksi kulut-tajat haluavat ostaa elintarvikkeita verkon kautta. Tällaisia syitä ovat esimerkik-si ajan ja vaivan säästäminen. Tutkielmassa havaittiin myös tekijöitä, jotka vai-kuttavat kuluttajien päätökseen ostaa elintarvikkeita verkosta. Tällaisia tekijöitä ovat erilaiset tilannetekijät, esimerkiksi lasten syntymä tai terveysongelmat. ...
Keywords
verkkokauppa e-kauppa elintarvikekauppa verkkoruokakauppa kuluttaja
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201203281491

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4764]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Elintarvikkeiden verkkokauppa : motivaatio ostamiseen ja päätöksenteko - tapaustutkimus eräästä verkkoruokakaupasta 

    Hento, Inka (2013)
    Tämä tutkielma käsittelee elintarvikkeiden verkkokauppaa. Tutkielmassa tarkasteltiin elintarvikkeiden verkkokauppaa, siihen liittyviä erityispiirteitä ja haasteita, sekä kuluttajan motivaatiota ruoan ostamiseen verkosta ...
  • Kuluttaminen ja politiikka : kuluttaja normatiivisten odotusten kohteena ja heijastuspintana 

    Pekonen, Onni (2007)
    Tutkimus käsittelee poliittisia kuluttajakuvia ja niiden rakentamista sekä ’kuluttajan’ hyödyntämistä poliittisessa toiminnassa. Tutkimusnäkökulmasta keskeisenä kuluttajan esittämisessä poliittisena toimijana on normatiivisuuden ...
  • Digitalisoitumisen vaikutus ostokäyttäytymiseen kauneus- ja terveystuotteiden toimialalla 

    Liefveld, Laura (2013)
    Internetin merkitys kuluttajien jokapäiväisessä toiminnassa kasvaa jatkuvasti ja tämä vaikuttaa väistämättä myös siihen, kuinka kuluttajat toimivat etsiessään ja ostaessaan tuotteita tai palveluita. Markkinoijien ja ...
  • Luodaan yhdessä : mitkä asiat motivoivat kuluttajaa tekemään brändiin liittyvää sisältöä? 

    Svahn, Mari (2016)
    Sosiaalisen median myötä brändeihin liittyvää sisältöä voi tehdä kuka tahansa. Kuluttajat luottavat toistensa kokemuksiin enemmän kuin perinteiseen mainontaan, joten kuluttajien tekemä positiivinen sisältö on brändille ...
  • Ekoportti.fi 

    Luoto, Ilkka (Chydenius-instituutti - Kokkolan yliopistokeskus, 2001)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre