Elintarvikkeiden verkkokauppa – motivaatio ostamiseen ja päätöksenteko
Tekijät
Päivämäärä
2012Pääsyrajoitukset
Luettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella.
Hento, Inka
Elintarvikkeiden verkkokauppa – motivaatio ostamiseen ja päätöksenteko
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 25 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma
Ohjaaja: Seppänen Ville
Suomessa Internetin käyttö koko väestön keskuudessa on noussut 86 prosent-tiin. Internetin suosion myötä verkkokaupankäynti on kasvanut paljon; vuonna 2010 suomalaiset kuluttivat Internet-ostoksiin 9,4 miljardia euroa, kun vuonna 2001 vastaava summa oli vain 0,6 miljardia euroa. Verkkokaupan kasvu on ai-heuttanut myös sen, että eri kaupan alat ovat aloittaneet liiketoiminnan myös Internetissä. Yksi kaupan ala, joka on myös laajentanut toimintansa verkkoon, on elintarvikekauppa. Ruokatavarat ovat kuitenkin yksi hankalimmista verkos-sa myytävistä tuoteryhmistä, sillä esimerkiksi tuoretuotteet aiheuttavat haastei-ta logistiikalle.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan elintarvikkeiden verkkokauppaa, siihen liittyviä erityispiirteitä ja haasteita, sekä kuluttajan motivaatiota ruoan ostami-seen verkosta ja ostopäätöksen tekoa. Tutkielma keskittyy sellaisiin elintarvik-keiden verkkokauppoihin, jotka tarjoavat sekä tuore- että kylmätuotteita, ei pelkästään kuivatuotteita. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, joka perustuu pää-asiassa aiheesta aiemmin tehtyihin tutkimuksiin.
Tutkielmassa havaittiin, että on selvästi tunnistettavissa syitä, miksi kulut-tajat haluavat ostaa elintarvikkeita verkon kautta. Tällaisia syitä ovat esimerkik-si ajan ja vaivan säästäminen. Tutkielmassa havaittiin myös tekijöitä, jotka vai-kuttavat kuluttajien päätökseen ostaa elintarvikkeita verkosta. Tällaisia tekijöitä ovat erilaiset tilannetekijät, esimerkiksi lasten syntymä tai terveysongelmat.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Elintarvikkeiden verkkokauppa : motivaatio ostamiseen ja päätöksenteko - tapaustutkimus eräästä verkkoruokakaupasta
Hento, Inka (2013)Tämä tutkielma käsittelee elintarvikkeiden verkkokauppaa. Tutkielmassa tarkasteltiin elintarvikkeiden verkkokauppaa, siihen liittyviä erityispiirteitä ja haasteita, sekä kuluttajan motivaatiota ruoan ostamiseen verkosta ... -
Kuluttaminen ja politiikka : kuluttaja normatiivisten odotusten kohteena ja heijastuspintana
Pekonen, Onni (2007)Tutkimus käsittelee poliittisia kuluttajakuvia ja niiden rakentamista sekä ’kuluttajan’ hyödyntämistä poliittisessa toiminnassa. Tutkimusnäkökulmasta keskeisenä kuluttajan esittämisessä poliittisena toimijana on normatiivisuuden ... -
Digitalisoitumisen vaikutus ostokäyttäytymiseen kauneus- ja terveystuotteiden toimialalla
Liefveld, Laura (2013)Internetin merkitys kuluttajien jokapäiväisessä toiminnassa kasvaa jatkuvasti ja tämä vaikuttaa väistämättä myös siihen, kuinka kuluttajat toimivat etsiessään ja ostaessaan tuotteita tai palveluita. Markkinoijien ja ... -
Luodaan yhdessä : mitkä asiat motivoivat kuluttajaa tekemään brändiin liittyvää sisältöä?
Svahn, Mari (2016)Sosiaalisen median myötä brändeihin liittyvää sisältöä voi tehdä kuka tahansa. Kuluttajat luottavat toistensa kokemuksiin enemmän kuin perinteiseen mainontaan, joten kuluttajien tekemä positiivinen sisältö on brändille ... -
Why did electronic B2B marketplaces fail? : case study of an agricultural commodity exchange
Luomakoski, Jari (University of Jyväskylä, 2012)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.