Valmentaja johtajana : kehityskeskustelu osana kokonaisvaltaista valmennussuhdetta
Date
2012Discipline
LiikuntapedagogiikkaPhysical Education Teacher EducationJohtaminenManagement and LeadershipAccess restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia urheilujoukkueiden
ammattivalmentajien johtamiskäyttäytymistä ja erityisesti
kehityskeskusteluiden käyttöä osana joukkueurheilijoiden kokonaisvaltaista
johtamista.
Tutkimusongelmia asettaessamme halusimme selvittää, käyvätkö
ammattivalmentajat säännöllisesti toistuvia kehityskeskusteluja urheilijoidensa
kanssa, mitä syitä keskusteluiden käymiselle valmentajilla on ja millaisia
haasteita kehityskeskusteluiden käymiselle valmentajat näkevät. Lisäksi
tavoitteenamme oli kartoittaa vuorovaikutusta valmentaja-urheilija –suhteessa
sekä valmentajien johtamistyylin yhteyttä kokonaisvaltaisen
valmennusprosessin toimivuuteen.
Tutkimuksemme sisälsi sekä määrällisen että laadullisen tutkimuksen
tiedonkeräysmenetelmiä. Tutkimuksen kohderyhmä oli joukkuevalmentajat
Suomen ammattivalmentajat ry:n (SAVAL) jäsenistöstä. Tutkimusaineisto
kerättiin nettipohjaisella kyselylomakkeella, jonka rakensimme itse Mr.
Interview -ohjelmalla aiempiin tutkimuksiin ja perehtymäämme teoriataustaan
pohjautuen. Kehotuksen kyselyyn vastaamiseen lähetimme kohderyhmälle
SAVALin toiminnanjohtajan kautta. Aineiston tilastollisen analyysin teimme
PASW –statistics –ohjelmalla käyttämällä frekvenssianalyysiä,
ristiintaulukointia sekä korrelaatiokertoimia. Avointen kysymysten vastaukset
luokittelimme aineistosta nousseiden teemojen mukaisesti.
Tutkimustulosten perusteella valtaosa ammattivalmentajista käy säännöllisesti
toistuvia, ennalta valmisteltuja kehityskeskusteluja urheilijoidensa kanssa.
Tärkeimmiksi syiksi keskusteluiden käymiselle valmentajat kokevat
urheilijoiden kehittämisen ja jatkuvan vuorovaikutuksen ylläpitämisen.
Suurimmiksi haasteiksi kehityskeskusteluiden käymiselle ammattivalmentajat
nimesivät ajankäytölliset ja vuorovaikutukselliset ongelmat. Tuloksista on
selkeästi huomattavissa, että joukkuevalmentajien johtamiskäyttäytyminen on
muuttunut autoritaarisesta urheilijaläheisemmäksi kuin aiemmin tehdyissä
tutkimuksissa.
...
Alternative title
Kehityskeskustelu osana kokonaisvaltaista valmennussuhdettaMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
“Kun valmentaja luottaa, niin sit luottaa itekkin" : nuorten joukkuepalloilijoiden kokemuksia valmentajan valmennuskäyttäytymisen yhteydestä koettuun itseluottamukseen
Kemppainen, Linda; Myllyniemi, Jutta (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin valmentajan valmennuskäyttäytymisen yhteyttä nuoren urheilijan koettuun itseluottamukseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää, mitkä valmentajan valmennuskäyttäytymisen ... -
Valmentajataustan merkitys opettajan työssä
Manninen, Jaakko; Halonen, Niko (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mikä merkitys joukkueurheilun valmentajataustalla on opettajan työssä. Tarkastelun kohteena olivat opettajana työskennelleiden ja valmentajana toimineiden käsitykset toimenkuvien ... -
Valmentajan ja pelaajan vuorovaikutuksen yhteys pelaajan koettuun itseluottamukseen U20 SM-sarjan jääkiekkoilijoilla
Huttu, Teemu; Järvenpää, Joel (2024)The purpose of this study was to describe and understand the connection between coach-player interaction and player perceived self-confidence. We examined various coaching methods to support player self-confidence as well ... -
Kehityskeskustelu työyhteisön johtamisen ja sisäisen viestinnän välineenä
Näsi, Ella (2001) -
”Se tuo semmosen tunteen, että se valmentaja välittää siitä joukkueesta ja niistä pelaajista” : nuorten jalkapalloilijoiden käsityksiä valmentajastaan
Palenius, Jukka (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä nuoret jalkapalloilijat valmentajistaan ajattelevat, mitkä asiat he kokevat tärkeiksi valmentajan osaamisessa ja siinä, miten valmentaja saa innostettua ja motivoitua ...