dc.contributor.author | Kuronen, Ilpo | |
dc.date.accessioned | 2012-03-16T09:09:33Z | |
dc.date.available | 2012-03-16T09:09:33Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.isbn | 978-951-39-3890-1 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1144066 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37594 | |
dc.description.abstract | Lasten ja nuorten vointi koulussa on kehittynyt vastakkaisiin suuntiin. Enemmistö voi hyvin, mutta yhä useampi kärsii esimerkiksi jännittämisestä, keskittymis- ja motivaatiovaikeuksista, kiusaamisesta, masennuksesta tai ulkopuolisuuden tunteesta. He ovat tuen tarpeessa, mutta koulun ennaltaehkäisevä toiminta on puutteellista. Moni nuori on vaarassa pudota koulun kyydistä ja myöhemmin työelämästä.
Tutkimus valaisee oppilaiden jännitteisessä koulusuhteessa ja peruskoulun jälkeisessä elämänkulussa muodostuvia ongelmakimppuja ja kielteisiä kehiä. Julkaisu johdattaa paljastavin esimerkein pohtimaan koulun toimintamekanismeihin kätkeytyviä heikkouksia ja riskejä. Ne voivat pahimmillaan johtaa elämänmittaiseen syrjäytymiseen.
Elämänkulun pitkittäinen tarkastelu nostaa esiin ainutlaatuisia koulu- ja elämänkokemuksia. Ne eivät tartu nuorten syrjäytymisvaarasta kertoviin tilastoihin tai rekistereihin. Tutkimus osoittaa selkeästi vaihtoehtoisten koulutusmallien tarpeellisuuden valtavirrassa hapuilevien nuorten opinpoluilla. | fi |
dc.format.extent | 362 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos | |
dc.relation.ispartofseries | Tutkimuksia / Koulutuksen tutkimuslaitos | |
dc.relation.isversionof | ISBN 978-951-39-3889-5 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | vaihtoehtopedagogiikka | |
dc.title | Peruskoulusta elämänkouluun : ammatillisesta koulutuksesta syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten tarinoita peruskoulusuhteesta ja elämänkulusta peruskoulun jälkeen | |
dc.type | Diss. | |
dc.identifier.urn | URN:ISBN:978-951-39-3890-1 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Doctoral dissertation | en |
dc.type.ontasot | Väitöskirja | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.relation.issn | 1455-447X | |
dc.relation.numberinseries | 26 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.subject.yso | elämäkertatutkimus | |
dc.subject.yso | oppimiskokemukset | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.subject.yso | ammatillinen koulutus | |
dc.subject.yso | syrjäytyminen | |
dc.subject.yso | narratiivisuus | |
dc.subject.yso | varhainen puuttuminen | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | nuoret aikuiset | |
dc.subject.yso | elämänkaari | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |