Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMustikkamaa, Mirjami
dc.date.accessioned2012-02-20T11:15:44Z
dc.date.available2012-02-20T11:15:44Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37420
dc.description.abstractTutkielmani tarkoitus oli selvittää, miten ensimmäisen vuoden ruotsin pääaineopiskelijat käyttävät tervehdysfraaseja ja ilmaisevat muita henkilökohtaiselle kirjeelle tyypillisiä kulttuurisidonnaisia konventioita erilaisissa sähköpostiviesteissä. Lisäksi tarkastelin, ovatko opiskelijoiden käyttämät fraasit sopivia kyseisessä kontekstissa ja aiheuttaako sopivan ilmauksen valitseminen ongelmia. Tutkimuksessani analysoin aineistoa sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin menetelmin. Materiaalina tutkimuksessani oli Topling-projektin yhteydessä syksyllä 2010 kerätty aineisto, joka koostui 69 sähköpostiviestistä. Opiskelijoiden tehtävänä oli kirjoittaa sähköpostiviesti ruotsinkieliselle ystävälle, opettajalle ja ruotsalaiseen verkkokauppaan. Koska viestien muodollisuusaste on erilainen, minulla oli mahdollisuus tarkastella, millaisia ilmauksia opiskelijat valitsevat erilaisissa tilanteissa. Tutkimukseni osoittaa, että ensimmäisen vuoden ruotsin opiskelijat hallitsevat suurimmaksi osaksi kirjeiden aloittamisen ja lopettamisen, vaikkakin liian muodollisten lopetusfraasien käyttö oli melko yleistä ystävälle suunnatussa tuttavallisessa kirjeessä. Myös muodollinen kirje verkkokauppaan aiheutti ongelmia, sillä osa opiskelijoista ilmaisi itseään epäkohteliaasti. Opiskelijat olivat usein epäjohdonmukaisia valitessaan aloitus- ja lopetusfraaseja, mistä voi päätellä, etteivät he ole tietoisia siitä, millaiset ilmaukset edustavat muodollista ja millaiset puolestaan epämuodollisempaa tyyliä. Tutkimukseni perusteella en voi tehdä laajempia päätelmiä siitä, millaisia tervehdysfraaseja opiskelijat valitsevat erilaisissa autenttisissa tilanteissa, mutta se antaa kuitenkin yleiskuvan opiskelijoiden hallitsemista fraaseista ja siitä, millaisista viestinnällisistä tilanteista he selviytyvät hyvin ja millaiset tilanteet mahdollisesti voivat aiheuttaa ongelmia. Viestien sisältö oli pitkälti ennalta määrätty, ja tehtävänanto ainakin osittain tuntui määrittävän käytettyjä ilmauksia enemmän kuin kirjeen vaatima muodollisuusaste.fi
dc.language.isoswe
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherbrevfi
dc.subject.othere-postfi
dc.subject.otherhälsningarfi
dc.subject.otherskriftlig kommunikationfi
dc.titleHej Maria Svensson! Hur inleder och avslutar förstaårssstudenter i svenska sina e-brev?
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201202201231
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot