Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMeriranta, Kirsi
dc.date.accessioned2012-02-15T10:30:53Z
dc.date.available2012-02-15T10:30:53Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1193982
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37375
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka musiikin perusteiden opettajat ovat käsittäneet Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2002 vaikuttavan opetukseen ja miten he ovat käytännössä sitä opetuksessaan soveltaneet. Tutkimuksella pyrin löytämään laadullisia tapoja käsittää ja toteuttaa opetussuunnitelman perusteita. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla viideltä musiikin perusteiden opettajalta kesä-syyskuussa 2010. Analyysi oli teoriaohjaavaa ja se toteutettiin teemoittain sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan opettajien käsityksissä ja opetuksessa näkyivät monet opetussuunnitelman perusteiden piirteet, kun opetussuunnitelman toteutusta tarkasteltiin konstruktivistisen oppimiskäsityksen ja yleisten tavoitteiden kautta. Yleiset tavoitteet ovat konkretisoituneet kaikkein näkyvimmin ammattikoulutuksen vaatimusten huomiointina ja sosiaalisten tavoitteiden kautta. Myös hetkellinen päätöksenteko opetuksessa voi perustua yleisiin tavoitteisiin. Konstruktivistinen oppimiskäsitys näyttää olleen onnistunut keino ratkaista musiikin perusteiden opetuksen ongelmia, joita ovat olleet behavioristisen perinteen jäljiltä mm. opetuksen irrallisuus käytännöstä, suorituskeskeisyys ja asioiden ulkoa opettelu. Nyt tilalle ovat tulleet ymmärtämiseen ja käytännölliseen tekemiseen perustuva oppiminen ja niitä palvelevat tavoitteet, opetusmenetelmät, oppimateriaalit ja arviointi.
dc.format.extent92 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherOpetussuunnitelman perusteet
dc.subject.otheryleiset tavoitteet
dc.subject.othertavoitteet
dc.subject.otheroppimiskäsitys
dc.subject.otheropetusmenetelmät
dc.subject.otheroppimateriaali
dc.subject.otherarviointi
dc.subject.otherkoulutus
dc.subject.otherhaastattelututkimus
dc.titleTaiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet käytännössä : oppimiskäsityksen ja yleisten tavoitteiden soveltaminen musiikin perusteiden opetukseen
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201202151183
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.subject.methodHaastattelututkimus
dc.date.updated2012-02-15T10:30:54Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi3051
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysotavoitteet
dc.subject.ysooppimiskäsitykset
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysooppimiskokemukset
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysokoulutus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot