dc.contributor.author | Meriranta, Kirsi | |
dc.date.accessioned | 2012-02-15T10:30:53Z | |
dc.date.available | 2012-02-15T10:30:53Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1193982 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37375 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka musiikin perusteiden opettajat ovat käsittäneet Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2002 vaikuttavan opetukseen ja miten he ovat käytännössä sitä opetuksessaan soveltaneet. Tutkimuksella pyrin löytämään laadullisia tapoja käsittää ja toteuttaa opetussuunnitelman perusteita.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla viideltä musiikin perusteiden opettajalta kesä-syyskuussa 2010. Analyysi oli teoriaohjaavaa ja se toteutettiin teemoittain sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan opettajien käsityksissä ja opetuksessa näkyivät monet opetussuunnitelman perusteiden piirteet, kun opetussuunnitelman toteutusta tarkasteltiin konstruktivistisen oppimiskäsityksen ja yleisten tavoitteiden kautta. Yleiset tavoitteet ovat konkretisoituneet kaikkein näkyvimmin ammattikoulutuksen vaatimusten huomiointina ja sosiaalisten tavoitteiden kautta. Myös hetkellinen päätöksenteko opetuksessa voi perustua yleisiin tavoitteisiin. Konstruktivistinen oppimiskäsitys näyttää olleen onnistunut keino ratkaista musiikin perusteiden opetuksen ongelmia, joita ovat olleet behavioristisen perinteen jäljiltä mm. opetuksen irrallisuus käytännöstä, suorituskeskeisyys ja asioiden ulkoa opettelu. Nyt tilalle ovat tulleet ymmärtämiseen ja käytännölliseen tekemiseen perustuva oppiminen ja niitä palvelevat tavoitteet, opetusmenetelmät, oppimateriaalit ja arviointi. | |
dc.format.extent | 92 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Opetussuunnitelman perusteet | |
dc.subject.other | yleiset tavoitteet | |
dc.subject.other | tavoitteet | |
dc.subject.other | oppimiskäsitys | |
dc.subject.other | opetusmenetelmät | |
dc.subject.other | oppimateriaali | |
dc.subject.other | arviointi | |
dc.subject.other | koulutus | |
dc.subject.other | haastattelututkimus | |
dc.title | Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet käytännössä : oppimiskäsityksen ja yleisten tavoitteiden soveltaminen musiikin perusteiden opetukseen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201202151183 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkitiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musicology | en |
dc.subject.method | Haastattelututkimus | |
dc.date.updated | 2012-02-15T10:30:54Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3051 | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | tavoitteet | |
dc.subject.yso | oppimiskäsitykset | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | oppimiskokemukset | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | koulutus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |