Show simple item record

dc.contributor.authorMononen, Susanna
dc.date.accessioned2012-01-10T09:12:43Z
dc.date.available2012-01-10T09:12:43Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1192098
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37181
dc.description.abstractTutkimuksessa selvitetään lukustrategioiden opettamista äidinkielen ja kirjallisuuden op-pikirjoissa yläkoulussa seitsemänneltä luokalta yhdeksännelle luokalle. Aineistona tutkimuksessa ovat kaikkien oppikirjakustantajien tällä hetkellä yläkoulussa käytössä olevat äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjat: Aktiivi, Aleksis, Lentävä lause, Uusi Loitsu, Sisu, Taito, Voima&Taju sekä Tekstitaituri. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: Opetetaanko äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa lukustrategioita? Onko niissä tehtäviä, joissa oppilas tulee käyttäneeksi luku-strategiaa? Vai ovatko tehtävät sellaisia, ettei lukustrategioita tehtävän tekemiseen tarvitse hyö-dyntää? Jääkö lukustrategioiden opetus kokonaan yksittäisen opettajan vastuulle? Saavatko kaikki nuoret samanlaiset eväät lukutaitoon oppikirjasarjasta huolimatta? PISAn tutkimusten mukaan lukustrategioiden hallinnalla on merkittävä vaikutus lukutai-toon. Taitavilla lukijoilla on käytössään erilaisia lukustrategioita, joista he osaavat valita parhai-ten kulloiseenkin tilanteeseen sopivan. Lukustrategiat ovat osa kansallisen Perusopetuksen ope-tussuunnitelman perusteita. Siirtyvätkö ne myös käytäntöön? Ovatko ne osa oppikirjoja? Muut-tuvat teksti- ja mediamaisemat -tutkimushankkeen mukaan oppikirja näyttelee merkittävää osaa äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa. Tutkimustulosten mukaan yläkoululaiset nuoret saavat melko erilaiset eväät lukutaitoon, jos lukustrategioiden opetus perustuu suurimmaksi osaksi oppikirjaan. Oppikirjojen erot olivat merkittävät. Aleksis-, Lentävä lause ja Sisu-oppikirjoissa ei opeteta yhtään lukustrategiaa. Ak-tiivi-, Uusi Loitsu ja Tekstitaituri-oppikirjoissa opetetaan yksi ainoa lukustrategia. Taito, Voi-ma&Taju -oppikirjasarjassa taas jokaisena lukuvuotena tulee yksi lukustrategia ja lukustrategioita harjoiteltiin läpi oppikirjasarjan. Paljon jää siis muita oppikirjasarjoja käyttävän opettajan vastuulle lukustrategioiden opettamisesta. Miten käy tasa-arvoisen lukutaidon?
dc.format.extent85 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherlukustrategiat
dc.subject.otherlukeminen
dc.subject.otherlukutaito
dc.subject.otheroppikirjat
dc.subject.otheräidinkieli
dc.titleLuetaan, mutta ymmärretäänkö lukemaamme : lukustrategiat yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa
dc.title.alternativeLukustrategiat yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201201101017
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.date.updated2012-01-10T09:12:43Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysoäidinkieli
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record