dc.contributor.author | Mononen, Susanna | |
dc.date.accessioned | 2012-01-10T09:12:43Z | |
dc.date.available | 2012-01-10T09:12:43Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1192098 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37181 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa selvitetään lukustrategioiden opettamista äidinkielen ja kirjallisuuden op-pikirjoissa yläkoulussa seitsemänneltä luokalta yhdeksännelle luokalle. Aineistona tutkimuksessa ovat kaikkien oppikirjakustantajien tällä hetkellä yläkoulussa käytössä olevat äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjat: Aktiivi, Aleksis, Lentävä lause, Uusi Loitsu, Sisu, Taito, Voima&Taju sekä Tekstitaituri. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: Opetetaanko äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa lukustrategioita? Onko niissä tehtäviä, joissa oppilas tulee käyttäneeksi luku-strategiaa? Vai ovatko tehtävät sellaisia, ettei lukustrategioita tehtävän tekemiseen tarvitse hyö-dyntää? Jääkö lukustrategioiden opetus kokonaan yksittäisen opettajan vastuulle? Saavatko kaikki nuoret samanlaiset eväät lukutaitoon oppikirjasarjasta huolimatta?
PISAn tutkimusten mukaan lukustrategioiden hallinnalla on merkittävä vaikutus lukutai-toon. Taitavilla lukijoilla on käytössään erilaisia lukustrategioita, joista he osaavat valita parhai-ten kulloiseenkin tilanteeseen sopivan. Lukustrategiat ovat osa kansallisen Perusopetuksen ope-tussuunnitelman perusteita. Siirtyvätkö ne myös käytäntöön? Ovatko ne osa oppikirjoja? Muut-tuvat teksti- ja mediamaisemat -tutkimushankkeen mukaan oppikirja näyttelee merkittävää osaa äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa.
Tutkimustulosten mukaan yläkoululaiset nuoret saavat melko erilaiset eväät lukutaitoon, jos lukustrategioiden opetus perustuu suurimmaksi osaksi oppikirjaan. Oppikirjojen erot olivat merkittävät. Aleksis-, Lentävä lause ja Sisu-oppikirjoissa ei opeteta yhtään lukustrategiaa. Ak-tiivi-, Uusi Loitsu ja Tekstitaituri-oppikirjoissa opetetaan yksi ainoa lukustrategia. Taito, Voi-ma&Taju -oppikirjasarjassa taas jokaisena lukuvuotena tulee yksi lukustrategia ja lukustrategioita harjoiteltiin läpi oppikirjasarjan. Paljon jää siis muita oppikirjasarjoja käyttävän opettajan vastuulle lukustrategioiden opettamisesta. Miten käy tasa-arvoisen lukutaidon? | |
dc.format.extent | 85 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | lukustrategiat | |
dc.subject.other | lukeminen | |
dc.subject.other | lukutaito | |
dc.subject.other | oppikirjat | |
dc.subject.other | äidinkieli | |
dc.title | Luetaan, mutta ymmärretäänkö lukemaamme : lukustrategiat yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa | |
dc.title.alternative | Lukustrategiat yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201201101017 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish | en |
dc.date.updated | 2012-01-10T09:12:43Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 309 | |
dc.subject.yso | lukeminen | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.subject.yso | äidinkieli | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |