Ketterät menetelmät peliteollisuudessa : suomalaisia pelistudioita koskeva kyselytutkimus
Peliteollisuus on erittäin kilpailtu ala, jossa yksittäinen epäonnistuminen voi
johtaa jopa konkurssiin. Markkinat vaativat yhä kiinnostavampia ja hauskem-
pia pelejä, joiden tulee hyödyntää nopeasti kehittyvän teknologian tarjoamia
mahdollisuuksia. Laadullisten haasteiden ja kehittyvän teknologian ohella mo-
nen alan toimijoiden mukana olo tekee pelien kehittämisestä erittäin haastavaa.
Pelistudion kehitysprosessin tulee olla huippuluokkaa. Pelikehitysprosessi on
luonteeltaan iteratiivinen, ja pelistudiot hyödyntävät siinä enenevissä määrin
ketteriä menetelmiä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on valottaa pelien, peliteollisuuden, pe-
likehityksen ja ketterien menetelmien taustoja kirjallisuuskatsauksella sekä em-
piirisesti selvittää ketterien menetelmien hyödyntämistä suomalaisissa pelistu-
dioissa. Tutkimus on toteutettu kyselytutkimuksena käyttäen sähköistä kysely-
lomaketta.
Ketterät menetelmät ovat mullistaneet ohjelmistokehityksen ja niitä pyri-
tään hyödyntämään myös pelikehityksessä. Kyselytutkimus osoitti, että ketterät
menetelmät ovat laajasti pelistudioiden käytössä ja niiden vaikutukset nähdään
pääasiassa myönteisinä. Suosituimpia menetelmiä ovat Scrum ja XP, josta hyö-
dynnetään keskeisimpiä käytänteitä. Pelistudion koolla ei ollut vaikutusta ket-
terien menetelmien hyödyntämiseen. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää jatko-
tutkimuksen pohjana, esimerkiksi vastaavan kansainvälisen tutkimuksen teke-
misessä, ja osoittamaan pelistudioille suuntaa kehitysprosessin muodostamises-
sa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ketterien menetelmien hyödyntäminen videopelien julkaisun jälkeisessä ylläpitoprosessissa
Vilhunen, Eetu (2016)Viime vuosien aikana peliala on kasvanut voimakkaasti ja siitä on kehittynyt viihteen ala, jonka asiakaskunta vaatii entistä hauskempia ja viihdyttävämpiä pelejä. Pelien odotetaan myös hyödyntävän nopeasti kehittyvän ... -
Asiakaskeskeinen ohjelmistokehitys
Venäläinen, Henri (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on luoda käsitys asiakaskeskeisyydestä osana ohjelmistokehitystä. Tutkimuksessa tarkastellaan myös käytänteitä asiakaskeskeisyyden ja ohjelmistokehityksen välillä. Asiakaskeskeisyyteen ... -
Työntekijän sitoutuminen ketterillä menetelmillä tehtyyn ohjelmistokehitykseen
Lehikoinen, Simone (2020)Tämä tutkielma on kirjallisuuskatsaus työntekijän sitoutumisesta ketterillä menetelmillä tehtyyn ohjelmistokehitykseen. Työntekijän sitoutumisen positiivinen merkitys organisaation liiketoimintaan ja tulokseen on huomattu ... -
Ketterät kehitysmenetelmät suurissa projekteissa
Nisula, Joni (2020)Tässä tutkielmassa pyritään kartoittamaan suurten projektien ketterien kehitysmenetelmien toimivuutta ja vertailemaan erilaisten mallien, kuten Scaled Agile Framework(SAFe), large-scale Scrum (LeSS), disciplined agile ... -
Asiakkaan rooli eri ohjelmistokehitysmenetelmissä
Vertanen, Dani (2018)Asiakas on merkittävässä roolissa ohjelmistokehitysprosessissa. Ohjelmistoa tilatessa asiakas ei välttämättä tiedä tai osaa kertoa selvästi mitä se tarvitsee ja haluaa. Ohjelmiston määrittelyt muuttuvat usein kehitysvaiheessa, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.