Sepelvaltimotautia sairastavien naisten ohjaus : tavoitteenasettelu laitoskuntoutuksessa
2012:130 | 2013:62 | 2014:58 | 2015:79 | 2016:59 | 2017:119 | 2018:55 | 2019:50 | 2020:69 | 2021:48 | 2022:40 | 2023:87 | 2024:98 | 2025:2
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata sepelvaltimotautia sairastavan naisen elintapamuutostavoitteiden asettamista ja sen ohjausta laitoskuntoutuksessa.
Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus. Tässä tutkimuksessa tapaus oli sepelvaltimotautia sairastavat naiskuntoutujat (n=26), jotka osallistuivat vuonna 2009–2010 Kansaneläkelaitoksen järjestämään sydänkuntoutukseen. Tutkimusaineisto koostui kyselylomakkeesta, kuntoutuskurssilla kerätyistä alku- ja päätösvaiheen mittaustuloksista, liikunta-aktiivisuudesta ja tavoitelomaketiedoista (GAS). Analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia ja tilastollisia menetelmiä.
Goal Attainment Scaling (GAS)-lomakkeen täyttäminen koettiin myönteisenä. Se auttoi kuntoutujaa elämäntilanteen arvioinnissa ja tavoitteen hahmottumisessa sekä edisti elintapoihin ja muutokseen liittyvää reflektiota. Osa kuntoutujista koki lomakkeen täyttämisen haasteellisena. Kuntoutujat asettivat itselleen tavoitteita kuten painonhallinta, terveysliikunnan lisääminen ja psyykkinen hyvinvoinnin kohentuminen sekä muiden kliinisten riskitekijöiden ja niihin vaikuttavien elintapojen muutokset. Määrällinen tavoite oli spesifejä, mitattavia, saavutettavissa olevia, realistisia ja oikein ajoitettuja, mutta laadullinen tavoite ilmaistiin yleisellä tasolla.
Kuntoutujista 64 prosenttia saavutti asettamansa tavoitteet. Sepelvaltimotaudin riskitekijöistä kuten painossa, painoindeksissä, vyötärön ympäryksessä ja liikunnan määrässä tapahtui suotuisia muutoksia. Kuntoutujat kokivat, että tavoitteen saavuttamisen edellytyksiä olivat sisäinen ja ulkoinen tuki sekä tuloksista saatu palaute. Tärkeintä naisille oli sisäinen tuki, joka tarkoitti itsekuria, omaa motivaatiota, osatavoitteita ja omaa seurantaa. Kuntoutujat toivat esille, että ohjaajan on tärkeätä keskityttyä kannustamaan ja vahvistamaan kuntoutujan uskoa omaan pystyvyyteen sekä pohtimaan yhdessä heidän kanssaan konkreettisia ja käytännönläheisiä keinoja tavoitteiden saavuttamiseksi.
Kuntoutujan tarpeen määrittelyssä ja tavoitteen asettamisessa sekä muutosvaiheen tunnistamisessa on suotuisaa hyödyntää eri työmenetelmiä. Tutkimus tulosten avulla voidaan kehittää naisille suunnattua ohjausta Kansaneläkelaitoksen järjestämässä sydänkuntoutuksessa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29758]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Mun kroppani taipuu niihin kyllä, et ei ne oo liian haastavia" : fysioterapeutin ohjaama ryhmämuotoinen EtäTuoliFysio™ yli 65-vuotiaiden osallistujien kokemana : laadullinen haastattelututkimus
Pekkala, Pasi (2021)TuoliFysio® on vuonna 2016 alkunsa saanut fysioterapeutin ohjaama ryhmäliikuntamuoto, jossa tärkeässä roolissa ovat nivelliikkuvuuteen, lihaskuntoon ja tasapainoon kohdentuvat harjoitteet. TuoliFysion® pääosallistujaryhmänä ... -
Esiopettajien ohjausvuorovaikutuksen piirteet
Hovi, Minna (2006) -
"Tutkat päällä" : fysioterapeuttien käsityksiä lonkan tekonivelleikkauksen jälkeisestä fysioterapeuttisesta ohjauksesta
Holopainen, Riikka; Keskilä, Anu (2014)TIIVISTELMÄ Riikka Holopainen ja Anu Keskilä (2014) ”TUTKAT PÄÄLLÄ” Fysioterapeuttien käsityksiä lonkan tekonivelleikkauksen jälkeisestä fysioterapeuttisesta ohjauksesta. Terveystieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto. ... -
The interplay between maternal homework involvement, task-avoidance, and achievement among adolescents
Tunkkari, Mari; Aunola, Kaisa; Hirvonen, Riikka; Silinskas, Gintautas; Kiuru, Noona (American Psychological Association (APA), 2021)This study examined three aspects of maternal homework involvement (i.e., the quantity, quality, and source of initiative) and their direct and indirect associations with adolescents’ task-avoidant behavior in homework ... -
The challenge for school-based teacher educators : establishing teaching and supervision goals
Salo, Age; Uibu, Krista; Ugaste, Aino; Rasku-Puttonen, Helena (Taylor & Francis, 2019)School-based teacher educators (SBTEs) should be able to set goals in two roles – as a teacher and as a supervisor of student teachers. The purpose of the study was to investigate school-based teacher educators’ teaching ...