Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHakkarainen, Paula
dc.date.accessioned2011-12-12T12:32:28Z
dc.date.available2011-12-12T12:32:28Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1190569
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37068
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Lasten ja vanhempien osallisuuden kokemuksia lastenpsykiatrisen kriisi-lyhythoidon aikana Hakkarainen Paula JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta, terveystieteiden laitos Terveyskasvatus Pro gradu- tutkielma, 70 sivua, 5 liitesivua Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia lastenpsykiatrisessa kriisi-lyhythoidossa olevien lasten ja vanhempien kokemuksia osallisuudesta hoitoprosessin aikana. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: miten vanhemmat kokevat osallisuutensa kriisi-lyhythoitoprosessin aikana? millaisia osallisuuden tekijöitä tulee esille lasten kriisi-lyhythoitoprosessia koskevassa haastattelussa? Tutkimukseen osallistui kaksi vanhempaa ja kaksi lasta vuoden 2010 alussa. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla tutkimukseen osallistuneet sekä hoitojakson alussa että lopussa. Vanhempien haastatteluaineistot analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla ja lasten haastatteluihin sovellettiin aineistolähtöistä diskurssianalyysia. Vanhemmat kokivat kriisi-lyhythoitojaksolle tulon paineisena ja vaativana. Stressaava tilanne nosti pintaan aiempia ohitetuksi tulemisen kokemuksia. Epävarmuus jakson ajankohdasta vaikeutti jaksolle valmistautumista. Lapsen valmistaminen jäi yleiselle tasolle. Vanhemmilla oli paljon tietoa entuudestaan liittyen perheen ongelmien ratkaisemiseen. Silti he toivoivat kriisi-lyhythoitojaksolta edelleen apua, neuvoja, keinoja ja käytännönvinkkejä liittyen lapsen käyttäytymisen muuttumiseen. Vanhemmat kokivat vuorovaikutuksen haasteelliseksi etenkin tulokokouksessa, koska oman huomion ja keskittymisen tuli kiinnittyä sekä käytyyn keskusteluun että lapseen aktiivisesti. Hoitosuunnitelman tekemiseen suhtauduttiin joko kokoavana tai itsestäänselvyyksiä toistavana. Vanhemmat pitivät voimavaroihin ja tulevaisuuteen keskittymistä hyödyllisempänä kuin ongelmien syiden etsimistä. Vanhempien osallisuuden kokemukset lisääntyivät hoitoprosessin edetessä. Aiemmat negatiiviset tunnekokemukset väistyivät, jolloin myönteisille tunteille hoitoa kohtaan tuli uudella tavalla tilaa. Vanhemmat kokivat hoitajan palautteen lapsen hyvinvoinnista tärkeänä. Vanhemmilla oli myös tärkeä rooli lapsen tukijana ja asianajajana. Lasten osallisuus ilmeni heidän taustakertomuksissaan, vaikeiden asioiden sekä omien taitojen ja kykyjen esille tuomisena. Lasten haastatteluissa esiin tulleita lapsen osallisuutta edistäviä tekijöitä olivat palkitseminen, toiminnallisuus, tietoisuus hoidon tavoitteista, konkreettiset menetelmät sekä ikätasoinen toimintakykyisyys. Vuorovaikutuksessa aikuisella on tärkeä rooli lapsen kuulluksi tulemisen kannalta. Ymmärretyksi tuleminen mahdollistuu dialogisessa vuoropuhelussa. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää kehitettäessä lapsiperheen kohtaamisen menetelmiä aikaisempaa tarpeenmukaisemmiksi. Vanhempien kokemusten perusteella terveydenhuollon ammattilaisten on tärkeää kyetä auttamaan vanhempia priorisoimaan olemassa olevaa tietoa perheen tilanteen helpottamiseksi. Tutkimus tekee näkyväksi lasten osallisuutta edistäviä toimintamenetelmiä. Voimavarakeskeisiä, tulevaisuuteen suuntaavia ja ennakoivia työskentelytapoja tulee lisätä entisestään.
dc.format.extent69 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherYleinen suomalainen asiasanasto (YSA): lapset
dc.subject.otherlastenpsykiatria
dc.subject.otherlyhytterapia
dc.subject.otherkriisit
dc.subject.otherosallisuus
dc.subject.otherdialogi
dc.titleLasten ja vanhempien osallisuuden kokemuksia lastenpsykiatrisen kriisi-lyhythoitojakson aikana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011121211788
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosTerveystieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTerveyskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineHealth Educationen
dc.date.updated2011-12-12T12:32:28Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi50411
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysolastenpsykiatria
dc.subject.ysolyhytterapia
dc.subject.ysokriisit
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysodialogi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot