Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorUittamo, Hanna
dc.date.accessioned2011-12-09T10:37:25Z
dc.date.available2011-12-09T10:37:25Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1190460
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37056
dc.description.abstractTutkielman tarkoituksena on tuoda englannin kielen opetukseen tarpeeksi taustatietoa Englanti lingua francana (ELF) tutkimuksesta sopivan oppimateriaalin kehittämiseksi. ELF -tutkimus keskittyy ei-natiivien englannin kielen puhujien keskinäiseen vuorovaikutukseen ja keinoihin saada viesti keskustelussa ymmärretyksi. Suullisen kielitaidon merkitys kielen opiskelussa onkin kasvanut esimerkiksi Eurooppalaisen viitekehyksen mukaan. Sen opetukseen on panostettu lisää ja lukion opetussuunnitelmiin on lisätty suullisen kielitaidon kurssi. Lukion opetussuunnitelma listaa tavoitteissaan myös kansainvälisen yhteistyön ja opiskelijoiden valmistamisen siihen. Oppimateriaali on suunniteltu lukioon ylimääräiseksi kurssiksi. Sen pääpaino on suullisilla harjoituksilla ja siitä voikin tarpeen mukaan ottaa tehtäviä myös muiden kurssien sisältöihin. Oppimateriaalin tarkoituksena on liittää koulussa opiskeltu kieli todelliseen maailmaan ja sitoa sen ei-natiivien puhujien kansainväliseen kontekstiin. Oppimateriaali luo kokonaisuuden, joka helpottaa puhumista, edesauttaa kansainvälistä kommunikaatiota sekä auttaa opiskelijoita tutkimaan omaa kulttuuriaan kriittisesti. Materiaalipaketti koostuu kuudesta kappaleesta, joilla jokaisella on oma tavoite. Aluksi englannin kieltä tutkitaan maailmanlaajuisesti, siitä siirrytään itse ELF:in tutkimiseen, kansainvälisiin kulttuureihin sekä stereotypioihin ja lopuksi opiskelijat tutkivat suomalaista kulttuuria kaiken opitun valossa. Jokaiselle kappaleelle sekä tehtävälle on annettu ajankäyttöön viitteellisiä ohjeita. Kokonaisuutena materiaalipaketti tukee lukion opetussuunnitelmien tavoitteita kansainvälisestä yhteistyöstä ja suullisen kielitaidon parantamisesta. Lisäksi materiaalipaketti tuo englannin kielen uusimmat tutkimusaiheet ja opiskelijoiden käytännön kielikokemuksen luokkahuoneeseen. Lisätutkimusta kuitenkin tarvitaan, sillä materiaalia ei ole testattu käytännössä. Lisäksi ELF tutkimussuuntauksena vaatii lisätutkimuksia ennen kuin se voidaan tuoda luokkahuoneisiin omana kielen varianttinaan ilman englannin kielen natiivipuhujia.
dc.format.extent52, 57 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.titleTeaching English as a lingua franca : a material package for intercultural communication
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011120911777
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2011-12-09T10:37:25Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysolingua franca
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysokielitaito
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot