dc.contributor.author | Uittamo, Hanna | |
dc.date.accessioned | 2011-12-09T10:37:25Z | |
dc.date.available | 2011-12-09T10:37:25Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1190460 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37056 | |
dc.description.abstract | Tutkielman tarkoituksena on tuoda englannin kielen opetukseen tarpeeksi taustatietoa Englanti
lingua francana (ELF) tutkimuksesta sopivan oppimateriaalin kehittämiseksi. ELF -tutkimus
keskittyy ei-natiivien englannin kielen puhujien keskinäiseen vuorovaikutukseen ja keinoihin
saada viesti keskustelussa ymmärretyksi. Suullisen kielitaidon merkitys kielen opiskelussa
onkin kasvanut esimerkiksi Eurooppalaisen viitekehyksen mukaan. Sen opetukseen on
panostettu lisää ja lukion opetussuunnitelmiin on lisätty suullisen kielitaidon kurssi. Lukion
opetussuunnitelma listaa tavoitteissaan myös kansainvälisen yhteistyön ja opiskelijoiden
valmistamisen siihen.
Oppimateriaali on suunniteltu lukioon ylimääräiseksi kurssiksi. Sen pääpaino on suullisilla
harjoituksilla ja siitä voikin tarpeen mukaan ottaa tehtäviä myös muiden kurssien sisältöihin.
Oppimateriaalin tarkoituksena on liittää koulussa opiskeltu kieli todelliseen maailmaan ja sitoa
sen ei-natiivien puhujien kansainväliseen kontekstiin. Oppimateriaali luo kokonaisuuden, joka
helpottaa puhumista, edesauttaa kansainvälistä kommunikaatiota sekä auttaa opiskelijoita
tutkimaan omaa kulttuuriaan kriittisesti.
Materiaalipaketti koostuu kuudesta kappaleesta, joilla jokaisella on oma tavoite. Aluksi
englannin kieltä tutkitaan maailmanlaajuisesti, siitä siirrytään itse ELF:in tutkimiseen,
kansainvälisiin kulttuureihin sekä stereotypioihin ja lopuksi opiskelijat tutkivat suomalaista
kulttuuria kaiken opitun valossa. Jokaiselle kappaleelle sekä tehtävälle on annettu ajankäyttöön
viitteellisiä ohjeita. Kokonaisuutena materiaalipaketti tukee lukion opetussuunnitelmien
tavoitteita kansainvälisestä yhteistyöstä ja suullisen kielitaidon parantamisesta. Lisäksi
materiaalipaketti tuo englannin kielen uusimmat tutkimusaiheet ja opiskelijoiden käytännön
kielikokemuksen luokkahuoneeseen. Lisätutkimusta kuitenkin tarvitaan, sillä materiaalia ei ole
testattu käytännössä. Lisäksi ELF tutkimussuuntauksena vaatii lisätutkimuksia ennen kuin se
voidaan tuoda luokkahuoneisiin omana kielen varianttinaan ilman englannin kielen
natiivipuhujia. | |
dc.format.extent | 52, 57 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Teaching English as a lingua franca : a material package for intercultural communication | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-2011120911777 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2011-12-09T10:37:25Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | lingua franca | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | kielitaito | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |