Arjen oivalluksista soiviksi säkeiksi : rocklyriikan ominaispiirteet lajina ja rocksanoittajan tekijyys
Tässä tutkimuksessa perehdytään rocklyriikan määrittämiseen lajina sekä sen kirjoittamiseen. Tutkimus keskittyy erityisesti tiettyjen teemojen, kuten lajiteorian, tekijyyden, kirjoittamisen prosessin sekä metodien ja kirjoittamisen syiden tutkimiseen ja kuvaamiseen. Lisäksi esille nousevat muun muassa rocklyriikan suhde muihin kirjallisiin lajeihin sekä rock-kulttuurin maskuliinisuus ja sen vaikutus rocksanoituksiin.
Tutkimusmenetelmänä käytetään teemahaastattelua. Haastateltavina on viisi suomenkielisten rocksanoitusten kirjoittajaa, joista kaikki ovat miehiä ja yhtä lukuun ottamatta 25–31-vuotiaita. Haastateltaville ei asetettu muita ehtoja kuin suomenkielisten sanoitusten kirjoittaminen. Neljä haastattelua toteutettiin kasvokkain suullisina, yksi sähköpostin välityksellä kirjallisena haastatteluna. Teoriapohjaa tutkimukselle antaa kirjallisuuden lajiteoria sekä teoreettinen pohdinta tekijyydestä. Taustoituksena perehdytään lyhyesti myös rockin ja rocklyriikan historiaan.
Tutkimuksessa haastatellut kirjoittajat pitävät rocklyriikkaa pääpiirteisesti omana lajinaan, vaikka selkeät yhteydet runouteen tunnustetaankin. Rocklyriikalla on kuitenkin niin paljon runoudesta puuttuvia itsenäisiä piirteitä, että sitä pidetään itsenäisesti määrittyvänä kirjallisena lajina. Merkittävin näistä piirteistä lienee suhde säveleen. Rocklyriikkaa on kuitenkin kaiken kaikkiaan vaikea määritellä, sillä se on laaja ja liikkuva käsite ja määrittyy pitkälti genrekohtaisesti. Rocklyriikkaa ei kuitenkaan koeta kirjallisuudeksi eikä sen tekijää kirjailijaksi; ennemmin haastatellut sanoittajat kutsuvat itseään kirjoittajiksi tai sanoitusten tekijöiksi.
Rocklyriikkaa kirjoitetaan sekä yksin että kollektiivisesti. Aiheita poimitaan ympäröivästä maailmasta ja omasta elämästä. Kirjoittamiselle ei ole mitään tiettyjä kaavoja, vaan se on hyvin tapaus- ja tekijäkohtaista. Lopputulokseen vaikuttavat muun muassa tekijän sukupuoli sekä se, mikä merkitys kirjoittamisella hänelle on ja mitä hän haluaa sanoituksillaan saavuttaa.
...
Alternative title
Rocklyriikan ominaispiirteet lajina ja rocksanoittajan tekijyysKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29726]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Kangaskassissas ois runokirjoja" : roolirunous ja affektiivisuus Samuli Putron lyriikoissa
Paajoki, Eeva-Maria (2022)Tässä tutkielmassa käsittelen laulaja ja lauluntekijä Samuli Putron kuutta kappaletta roolirunouden sekä affektiivisuuden näkökulmasta. Tarkastelen sitä, kuinka Putro käyttää roolirunoutta lyriikoissaan sekä miten ... -
Kielikuvat kirjoittamisen keinona laululyriikassa - Vexi Salmi
Laaksonen, Anne (2023)Kandidaatintutkielmani tarkoituksena on tarkastella iskelmäsanoittaja Vexi Salmen luontoon liittyvien kielikuvien käyttämistä kirjoittamassaan laululyriikassa. Tavoitteena kanditutkielmassani on kuvata, millaisia luontoon ... -
Dystopian piirteet Stam1nan rocklyriikassa albumeilla Viimeinen Atlantis ja Elokuutio
Halonen, Emma (2020)Tässä maisterintutkilmassa tarkastellaan metalliyhtye Stam1nan albumeiden Viimeinen Atlantis ja Elokuutio rocklyriikan dystooppisuutta. Tutkielmassa eritellään albumeiden rocklyriikassa ilmeneviä dystopian piirteitä sekä ... -
Lehtiuutisesta mielikuvaksi, sanoiksi ja säveliksi : Marja Mattlarin "Kehtolaulun" lauluntekoprosessi
Nikkola, Joni (2012)Tässä tutkimuksessa käsitellään Marja Mattlarin ”Kehtolaulun” sävellys- ja sanoitusprosessia. Huomion kohteena ovat sanoittamisen ja säveltämisen prosessien välinen vuorovaikutus sekä musiikin ja kirjoitetun kielen välinen ... -
Seitsemän sinetin takana on viisaus ja viisauden takana on hulluus : avoin raamatullinen intertekstuaalisuus metalliyhtye Mokoman sanoituksissa
Uotila, Henna-Riikka (2021)Tässä tutkielmassa tarkastelen Mokoman sanoitusten avoimia intertekstuaalisia viittauksia Raamattuun. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia avoimia raamatullisia viittauksia Mokoman sanoituksista löytyy ja mihin raamatunkohtiin ...