Time is the key – Music and Altered States of Consciusness
Fachner, J. (2011). Time is the key – Music and Altered States of Consciusness. In E. Cardeña, & M. Winkelman (Eds.), Altering Consciousness: A multidisciplinary perspective. Volume 1: History, Culture and the Humanities (pp. 355-376). Praeger.
Authors
Date
2011Copyright
Copyright © 2011 by ABC-CLIO, LLC. Reproduced with permission of ABC-CLIO, LLC. Permission for the JYX archive is granted for a term of 5 years (till 1st Nov. 2016).
Introduction: In this chapter, I will summarize the literature on how music and altered
states of consciousness (ASC) are connected. Essential aspects include
induction and expression of emotions and rhythmic body movements to
music and how an altered experience of music is connected to states of
altered temporality. Winkelman (2000) stressed the human capacity for
experiencing ASC as a fundamental biological function. Studies on brain
functions of altered music experience and temporality (Fachner, 2006b,
2009; Shanon, 2001) convey the natural bases of these phenomena, which
have been utilized in shamanistic practice for ages. As Rouget suggested:
To shamanize, in other words to sing and dance, is as much a corporeal
technique as a spiritual exercise. Insofar as he is at the same time singer,
instrumentalist, and dancer, the shaman, among all practitioners of trance,
should be seen as the one who by far makes the most complete use of
music. (Rouget, 1985, p. 319)
Publisher
PraegerISBN
978-0-313-38308-3Parent publication ISBN
Is part of publication
Altering Consciousness: A multidisciplinary perspective. Volume 1: History, Culture and the HumanitiesKeywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/20057488
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kielellisen tietoisuuden ja kehittyvän lukutaidon tukeminen esiopetuksessa kirjallisuutta käyttäen
Joronen, Outi (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka esiopettajat käyttivät kirjallisuutta ja mitä he pitivät tärkeänä tukiessaan lasten kielellistä kehitystä ja kehittyvää lukutaitoa kirjallisuutta käyttäen. Tutkimus on ... -
Dysleksiariski oppimisen haasteena : fonologisen tietoisuuden interventio ja lukemaan oppiminen
Ketonen, Ritva (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
Kulttuurienvälisen tietoisuuden ja kieliasenteiden kehittyminen CLIL-opetuksessa : retrospektiivinen tarkastelu
Roiha, Anssi; Sommier, Mélodine (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2018)CLIL (Content and Language Integrated Learning) has been claimed to create a positive attitude towards languages and language learning in general and to raise intercultural awareness. The studies on the topics have however ... -
Tietoisuuden ja elämän analogian rooli Henri Bergsonin teoksessa L'évolution créatrice
Lipsanen, Katariina (2018)Tässä tutkielmassa käsittelen Henri Bergsonin (1859–1941) teoksessa L’évolution créatrice (1907) esittelemää analogiaa elämän ja tietoisuuden välillä. Analogian taustalla on tarve aidolle elämän ja muutoksen filosofialle. ... -
Tietoisuuden vaikea ongelma : miksi tietoisuus vastustaa fysikaalista reduktiota
Kuivalainen, Joni (2020)Tämä tutkielma käsittelee tietoisuuden vaikeaa ongelmaa eli kysymystä siitä, miten ja miksi fyysiset prosessit aiheuttavat fenomenaalisen tietoisuuden. Ongelman luonnetta tutkitaan subjektiivisen tietoisen kokemuksen ja ...